• damoli

Hur långt är normalt att duscha?

Jag och min sambo (vi flyttade ihop för några veckor sedan) har haft vårt första gräl. Vi har endast en varmvattentank på 100 liter och den brukar ta slut då jag duschar. Detta har jag klockat och det tar exakt 6 minuter för att varmvattnet ska ta slut. Notera att jag endast duschar så länge om min sambo inte är hemma eller om han inte har gått upp (och inte verkar göra det på ett bra tag heller).

Min sambo säger att 6 minuter är på tok för länge. Jag sa att tidigare då jag bode i lägenhet så duschade jag vanligtvis 15-20 minuter då jag tycker det är avslappnande och skönt. Han säger att det är ONORMALT att duscha så länge. Att när man duschar så "Blöter man ner sig. Sen stänger av vattnet, tvålar in sig, sätter på vattnet och sköljer av sig. Det ska ta cirka 2 minuter".

Visst om han bara vill duscha 2 minuter men är det verkligen onormalt att duscha i 15-20 minuter?

Och är 6 minuter på tok för långt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?
  • EnGladPingvin

Om varmvattnet tar slut snabbt är det väl schysst att göra vad man kan för att det ska finnas till nästa person också. Sen är det väl även vettigt att tänka på kostnad och att spara energi. Vi har inget problem med varmvattnet, men jag stänger av vattnet medan jag tvålar in mig. Rakar inte heller benen med vattnet rinnande. Står inte i duschen för att det är skönt eller för att vakna. Utan att stressa blir jag klar på runt 5-10 min och då är som sagt inte duschen på hela tiden. Jag blir utan problem ren på den tiden trots långt hår.

• ITpappan

5-20 minuter är nog normalt.

Fokus här bör kanske ligga på er VVB, som verkar ha problem. Antingen har ni för låg Temp, vilket kan leda till Legionella (ev farligt). Tempen på varmvatten ska vid tapptället vara 55-60 grader.

Eller så har ni en massa kalk i beredaren, eftersom den bara räcker 6 minuter. 100 liter ska räcka 20-30 minuter beroende på munstycke.

Vi har 275 liter. Räcker till 4 personer lätt, á 10-15 minuter.

Dags att byta VVB, kanske? Vår kostade 8000kr på nätet ny. Nibe.

• FuckGoggleAskMe

Jag röstade på 2 minuter, för 3-4 minuter fanns inte som alternativ. Oavsett hur länge jag duschar, och hur vanligt det är att duscha i 15 min, så måste ni ju klura ut när ni ska köpa ny varmvattenberedare, för du måste ju också trivas. Innan dess får du ju rätta dig efter omständigheterna och minimera duschandet. Nu vet du ju vad du ska önska dig i julklapp ha-ha, en halv VVB (och du betalar andra halvan). Sen kan ni ha sex i duschen.

• Meriall

Det tar 8-12 min beroende på hur snabb jag är. Hinner inte ens skölja ur schampoo och balsam ur håret på 2 min. Har man kort hår/inget hår lär det ju vara möjligt på 2 min.

Sedan fryser man ju om man stänger av vattnet medan man tvålar in sig.

• Mrs Green

Bara tvätta kroppen skulle jag kanske fixa på 2 minuter. Men ska jag skölja ut schampo och balsam också behövs nog 10 minuter till.

• karet

När jag bodde i lägenhet så kunde jag utan problem duscha 1 h.
    Nu i villa så kan jag ibland unna mig 20-30 min men det är bara för att vi har en ny varmvattenberedare.

• PixieP

Jag har nog aldrig tagit en dusch (eller ett bad!) som varat kortare än 15 minuter. Snarare runt 15-20-25 minuter såvida det inte är en snabb avsköljning efter solning, det kan gå på 4-6 minuter. Jag har tjockt och mycket hår, det tar tid och noggrannhet att schamponera och balsamera och så vidare.

Och vad är det för fel på det??

• Alvina

Ska jag bara tvätta kroppen brukar det ta ca 5 min. Ska jag däremot tvätta håret också tar det ytterligare 10 min.

• flygrl

Har inte läst alla inlägg men 6 min e inget. Själv duschar jag normalt 20-25 min, om det e mer bråttom typ 10 min. E det ont om varmvatten får man förstås adapt to da situation. ;)
    Kan va så jävla skönt låta varmt vatten strila över huden. Underbart!

Misstänker en sniper från Greenpeace kommer plocka mig när jag kommer ut ur porten imorgon bitti. :/

• Spaceman

Har också varmvattenberedare som tar slut på cirka 6 minuter som din. (Min är på 35 l.) Det är ju riktigt skönt de gånger man får duscha längre nån annanstans. Som det har sagts så bör ju då 100 l. räcka betydligt längre än de 6 min. som du upplever. Så det kanske är dags att kolla över den som sagt.

Nej sex minuter är inte lång tid. snarare normalt. man måste väl få njuta lite också. att bara blaska av sig i två minuter skulle jag aldrig göra frivilligt.

Svar på tråden Hur långt är normalt att duscha?