• Anonym (Mammas5åring)

'Dottern' född i fel kropp?

Hejsan!

Jag har ett litet spännande, ja vad säger man? Ett problem är det ju inte. Vill nog mest hitta andra föräldrar med liknande erfarenheter!

Visst kan det väl än kanske vara en fas men om det inte är det vill vi göra det rätt!

Har en underbar liten L, som är född som en flicka. Hon har sedan deygt 1 års ålder avskytt allt som är 'flickigt', såsom klänningar, dockor o liknande.

Älskar bilar, traktorer, motorer, fart och fläkt. Det "typiska pojkiga". Inget mer med det, barn leker med vad de vill.

Sen hon var strax över 3 år började hon kalla sig för pojke, vid några tillfällen där vi skulle prova, "ifrågasatte" vi detta, t ex, "har pojkar snopp eller snippa, vad har du då, osv"

Hon själv ser inga problem, (älskar barns uppfinningsrikedom)

"Mamma, jag är en pojke med snippa."

Inget mer med det helt enkelt.nu börjar hon mer och mer ifrågasätta varför hon inte går på pojkarnas toalett och såna "praktiska" saker.

Tror hon känner nån form av press också, då hon börjar säga pojkflicka, men när man frågar vill hon bara vara pojke.

vi rättar henne absolut inte, vi säger varken det ena eller det andra, hon själv vet bäst vad hon vill kalla sig.

(Ja jag vet att jag säger hon, vet liksom inte vad jag ska säga, har frågat nångång men inte fått svar av henne)

Är ni fler föräldrar med barn som har "mottsatt kön"/ eller kanske obestämt kön? Finns det någon bra facebook grupp eller så. Det finns en helt ny värld som jag vill lära mig.

L fyller snart 5 år.

• Svar på tråden 'Dottern' född i fel kropp?
  • Anonym (Flyktig själ)

Vad bra att din son har kommit på sina känslor redan. Det underlättar hans resa till att fixa det fel som blivit. Han har en större chans att bli riktig man utan att någon kan säga att han var en flicka. Bra att ni stöttar honom. Ibland blir det fel och då är det bättre att åtgärda det i tid.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (mamman) skrev 2016-07-17 16:10:19 följande:

Jag har länge tänkt start en likadan tråd, vad bra att du finns TS. 

Vi har en snart åttaåring hemma som läääänge kämpat på med liknande känslor. Är så svårt att få ut allt hon vi känner i text men ska försöka. 

Hon har så länge hon kunnat prata känt sig "annorlunda" och "fel". Det är en tjej som håller mycket känslor inombords, är tystlåten och känslig. Jag och dottern har bra kontakt, brukar ha vad hon kallar "pratstunder" där hon efter mycket fiskande och lirkande hon öppnar upp sig för mig. 

Hon lever som tjej idag. Vi har pratat mycket om saken. Hon vill prova leva som kille. Anledningen till varför har varierat genom åren, ibland har hon önskat vara kille pga att "de har snyggare hår" eller "coolare kläder". 
    Vi som föräldrar har mer försökt uppmuntra henne som individ mer än kön. Hon har vid såna önskningar fått klippa håret kortare eller välja köpa kläder som hon (från andra!) lärt sig vara "killkläder". 
    Vi har alltid förklarat för henne att vi inte anser det finns tjej- eller killkläder, utan kläder. Vi försöker uppmuntra att hon kan vara/ha på sig/tycka om vad hon vill, hon är en bra xxxxx (hennes namn) och inte en tjej eller kille. 
    Det har fungerat bra tills hon började skolan. Där fick hon lära sig att det var något fel på henne. Där fick hon höra att hon hade "kill-skor" och tyckte om fel saker (superhjältar exempelvis och inte prinsessor). 

Vi är i nuläget på jakt efter att få kontakt med kunnig hjälp i området, men det är svårt då vi ej bor i närheten av någon storstad. Känner tyvärr inte heller mycket stöd från skolan. De upplever att de arbetar med ett genustänk, men att de ej kan styra vad de andra barnen lär sig hemma. Oj, vad vi önskar att alla kunde få lära sig hemma att alla är bra som de är och inte behöver passa i mallar...

Bara för någon vecka sedan blev jag väldigt förvånad då dottern kommit längre i sina tankar än jag trodde. Hon har tänkt ut ett nytt namn som hon ska ha "när hon ska bli kille". 

Saker jag funderar på:
    - Är det fel att försöka skjuta upp det här testet hon vill göra tills hon blir äldre? Är rädd att hon blir stämplad för alltid genom att prova vara kille. Läste ett tips på nätet att hålla könsfrågan så neutral som möjligt tills puberteten startas. 

- Kan det vara en fas? När jag senast frågade lite varför hon vill vara kille var svaret "för att få ha badshorts på stranden" och "kalsonger är mycket snyggare än trosor" (Förresten, ska jag köpa kalsonger till henne? Är rädd att hon blir ännu mer retad) 

Jag blir bara mer och mer rädd för psykisk ohälsa i hennes liv. Min släkt har mycket exempel på ångestproblematik, depressioner och till och med suicider. Jag ser med hennes känsliga personlighet och benägenhet att bära allt inom sig stora risker för ovannämnda när man dessutom lägger till en identitetskris! 
    Önskar hjälpa henne, men vet inte hur! 

Jag skulle i ditt fall ta min dotter till en kunnig barnläkare/psykolog. TS verkar tycka att det nästan är både spännande och nästan lite lustigt att hennes dotter har problem med sin könsidentitet! Tycker du det också?
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-07-19 04:17:41 följande:
    Jag skulle i ditt fall ta min dotter till en kunnig barnläkare/psykolog. TS verkar tycka att det nästan är både spännande och nästan lite lustigt att hennes dotter har problem med sin könsidentitet! Tycker du det också?
    *när det gäller DIN dotter alltså!
  • Anonym (Mammas5åring)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-07-19 04:17:41 följande:

Nu hoppas jag du inte menar "spännande och lustigt" som något negativt ???? Utan jag menar ju mest i att se min L hitta sig själv.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Mammas5åring) skrev 2016-07-19 15:44:22 följande:
    Nu hoppas jag du inte menar "spännande och lustigt" som något negativt ???? Utan jag menar ju mest i att se min L hitta sig själv.
    Jo jag menade "spännande och lustigt" som ngt negativt i detta fall. Idag kryllar det av mammor som blir överlyckliga när deras lilla kille (oftast två år) vill gå med systerns klänning till förskolan. Antar att denna snedvridna tankegång även gäller för flickorna?
  • Anonym (Mammas5åring)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-07-20 06:43:46 följande:

Jo jag menade "spännande och lustigt" som ngt negativt i detta fall. Idag kryllar det av mammor som blir överlyckliga när deras lilla kille (oftast två år) vill gå med systerns klänning till förskolan. Antar att denna snedvridna tankegång även gäller för flickorna?

I mitt fall handlar det inte om sånt, utan att se mitt barn våga utvecklas trots normen som finns på hur en flicka bör vara och hur en pojke bör vara. Att få se henne stå upp för vad hon vill och tycker om.

Jag hade gärna satt på massa fina klänningar och sådant men som sagt, hon vägrar. Trots att hennes bästa vänner är "typiska" prinsesstjejer influeras hon inte av dom utan fortsätter på sitt egna spår.

Annars kan jag tycka att barn alltid ska vara och se ut som sina kompisar jämt. Vilket ju är helt okej det med!
  • Anonym (Hbtq)

Gå in på SVT play och se dokumentären Att födas i fel kropp, det finns fyra avsnitt

• Flickpojken

Om det är intressant i sammanhanget kan jag kort berätta min historia. Jag föddes som pojke och när jag var 5 år träffade min pappa en ny kvinna som blev min styvmamma. Min biologiska mamma gick bort när jag var 3 år. Min styvmamma har inga egna barn men hennes syster har två döttrar som är några år äldre än vad jag är. Eftersom ekonomin var ansträngd fick jag ofta använda deras urväxta kläder. Jag är ganska liten till växten så kläderna passade faktiskt i både storlek och snitt. De gånger som jag hade synpunkter på att kläderna var för tjejer fick jag bara tillsägelse att lyda. Min styvmamma är mycket dominant så min pappa lät henne bestämma. Till saken hör också att min styvmamma har vid otaliga gånger sagt att hon önskade sig en dotter. Så för att göra henne glad tog jag alltså som liten på mig klänningar och kjolar utan att gnälla för mycket. Efter ett tag började jag känna mig mer och mer bekväm med situationen och började skolan som flicka, allt för att göra min styvmamma -och i andra hand min pappa- glad. I högstadiet när puberteten kom så fortsatte detta. Förutom att jag träffade killa i min ålder bjöd även min styvmamma in familjer med killar som fick träffa mig. Naturligtvis var det inget sex inblandat men min styvmamma fortsatte att befästa min sexualitet som kvinnlig. Nu är jag 18 år och det enda jag egentligen ångrar är att jag upplever det som betydligt svårare att skapa en fast relation med en annan som "felaktig" än om jag varit "normal".

• Maac

Vill också poängtera vikten av att inte låsa tankarna för mycket.

Jättebra med så tillåtande klimat. Jag tycker också att du fått jättebra tips från någon i tråden om hur man kan förklara det här med damernas och herrarnas!

Min bästa vän föddes som tjej och lever som tjej idag. Men mellan 5-10-års ålder levde hon som om hon vore en kille. Även innan det var hon en pojkflicka. Hon klippte killfrisyr, hade kalsonger, började använda ett killnamn (en annan variant av sitt vanliga namn), kallade sig pojke och så vidare. De i klassen visste att hon var tjej men vid de tillfällen någon ny kom förstod de ingenting när hon gick in på tjejernas för att byta om inför gympan :)

När vi var runt 10 år mattades det av, hon började använda sitt tjejnamn igen och efter något år var håret långt. Jag vet inte riktigt vad som hände men hon verkar idag som vuxen väldigt tillfreds och jag hoppas innerligt att hon är det.

Märkligt :) Men huvudsaken är att man får möjligheten att vara sig själv.

Svar på tråden 'Dottern' född i fel kropp?