• NineZero

Bidragsfusk

Jag vill klargöra att jag inte är den här personen.

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Ber er att hålla er till frågeställningen.

• Svar på tråden Bidragsfusk
  • NineZero
    Anonym (***) skrev 2016-07-17 00:28:00 följande:

Du tror inte banken är smartare än så? Vid minsta tvekan kan de kolla upp vad hen tjänar.

Nej, jag tror inte hen har gjort så. 

Jag säger inte att det är så utan vad jag misstänker. Hen är oerhört duktig på att prata och att manipulera.

Men det jag vill veta är vad följderna kan bli om det upptäcks.
  • Anonym (***)
    NineZero skrev 2016-07-17 00:43:28 följande:
    Jag säger inte att det är så utan vad jag misstänker. Hen är oerhört duktig på att prata och att manipulera.

Men det jag vill veta är vad följderna kan bli om det upptäcks.
    Jag hade inte gjort om jag var du.
  • Anonym (lasse)
    NineZero skrev 2016-07-17 00:24:27 följande:
    Hem påstår sig ha ett företag men det är inte registretat utan enbart en hobby som hen tror sig kunna leva på, och undvika ett vanligt arbete. Kan även tro att hen ljugit om vad lånet ska gå till (kanske nämbt huset) men den biten vet jag inte. Håller det dock väldigt sannolikt.
    Altså jobba svart
  • Aniiee
    Anonym (***) skrev 2016-07-17 00:15:37 följande:
    Har hen tagit lånet i en bank? Tror inte att de lånar ut för konsumtion till någon som inte har jobb.
    Om man har säkerhet (som ett hus, till exempel) så får man oftast låna utan att de kollar inkomster. De kan alltid tvångsförsälja huset/guldreserven/gibsongitarren.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • NineZero
    Anonym (***) skrev 2016-07-17 00:47:19 följande:

Jag hade inte gjort om jag var du.

Det är inte jag utan en person jag har vetskap om.
  • Anonym (***)
    Aniiee skrev 2016-07-17 00:51:12 följande:
    Om man har säkerhet (som ett hus, till exempel) så får man oftast låna utan att de kollar inkomster. De kan alltid tvångsförsälja huset/guldreserven/gibsongitarren.
    Fast de vet redan att personen i fråga inte har någon inkomst. Att hen går på soc. Så självklart kollar de innan de lånar ut.
  • Anonym (***)
    NineZero skrev 2016-07-17 00:52:53 följande:
    Det är inte jag utan en person jag har vetskap om.
    Du verkar inte veta mycket, mest spekulationer.
  • NineZero
    Anonym (***) skrev 2016-07-17 00:56:09 följande:

Du verkar inte veta mycket, mest spekulationer.

Var vill du komma med det? Är bidragsfusk okej? Jag vet med säkerhet att hen fuskat och undanhållit lån på huset, jag vet däremot inte exakt hur.
  • Anonym (***)
    NineZero skrev 2016-07-17 00:58:24 följande:
    Var vill du komma med det? Är bidragsfusk okej? Jag vet med säkerhet att hen fuskat och undanhållit lån på huset, jag vet däremot inte exakt hur.
    Äger hen huset?
  • NineZero
    Anonym (***) skrev 2016-07-17 01:01:17 följande:

Äger hen huset?

Huset är inte köpt av hen men står i hens namn.
Svar på tråden Bidragsfusk