• NineZero

Bidragsfusk

Jag vill klargöra att jag inte är den här personen.

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Ber er att hålla er till frågeställningen.

• Svar på tråden Bidragsfusk
  • PiceaX

Alltså, anledningen till alla spretiga svar i tråden är att det vi talar om är ramlagar och bankers bedömningar, vilket tolkas olika i varje enskilt fall. Om personen inte har ljugit är det inte olagligt, som sagt, men har personen ljugit så är det ett väldigt grovt brott hen har begått.

• Anonym (***)
    NineZero skrev 2016-07-17 12:36:29 följande:
    Så om en person lånar 30-40k på sitt hus som går till hobbys/nöjen får hen ändå försörjningsstöd? Låter galet i mina öron.
    Det verkar som att du tror att man bara får pengarna av banken?

Det blir ju tuffare ekonomiskt för hen, eftersom lånet ska betalas tillbaka.
  • NineZero

[quote=76806070][quote-nick]PiceaX skrev 2016-07-17 13:18:31 följande:[/quote-nick]Alltså, anledningen till alla spretiga svar i tråden är att det vi talar om är ramlagar och bankers bedömningar, vilket tolkas olika i varje enskilt fall. Om personen inte har ljugit är det inte olagligt, som sagt, men har personen ljugit så är det ett väldigt grovt brott hen har begått.[/quote

Det är sant, går inte att ge ett svar angående den biten. Tyvärr har hen ljugit och undanhållit lånet för soc, det vet jag med 100% säkerhet.

• Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 13:23:06 följande:
    [quote=76806070][quote-nick]PiceaX skrev 2016-07-17 13:18:31 följande:[/quote-nick]Alltså, anledningen till alla spretiga svar i tråden är att det vi talar om är ramlagar och bankers bedömningar, vilket tolkas olika i varje enskilt fall. Om personen inte har ljugit är det inte olagligt, som sagt, men har personen ljugit så är det ett väldigt grovt brott hen har begått.[/quote

Det är sant, går inte att ge ett svar angående den biten. Tyvärr har hen ljugit och undanhållit lånet för soc, det vet jag med 100% säkerhet.
    Och det är inte olagligt att undanhålla att man tagit ett banklån, syns däremot pengarna på kontot och personen inte kan visa fram lånehandlingarna för socialtjänsten kan de räkna pengarna som en tillgång och då minska försörjningsstödet med motsvarande summa.
    Någonstans har du missuppfattat vilken inkomst din bekant har för banker lånar inte ut pengar till människor som har sin enda försörjning från försörjningsstöd.
  • NineZero
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 13:56:14 följande:

Och det är inte olagligt att undanhålla att man tagit ett banklån, syns däremot pengarna på kontot och personen inte kan visa fram lånehandlingarna för socialtjänsten kan de räkna pengarna som en tillgång och då minska försörjningsstödet med motsvarande summa.

Någonstans har du missuppfattat vilken inkomst din bekant har för banker lånar inte ut pengar till människor som har sin enda försörjning från försörjningsstöd.

Hen har enbart försörjning från soc, jag är 100% säker.
  • Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 14:09:20 följande:
    Hen har enbart försörjning från soc, jag är 100% säker.
    Då får man inga banklån.
  • NineZero
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 14:18:39 följande:

Då får man inga banklån.

Därför antar jag att hen ljugit eller använder huset som säkerhet.
  • Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 14:21:23 följande:
    Därför antar jag att hen ljugit eller använder huset som säkerhet.
    Vem ska hen ha ljugit för, banken kräver ju papper på inkomstuppgifter, deklaration och liknande för att bevilja lån.
    Du tänker att hen lämnat falska dokument till banken där det finns inkomstuppgifter som är så stora att hen beviljats ta nya inteckningar på huset?
    Banker kräver betydligt mer i disponibel inkomst än normen för försörjningsstöd för att låna ut pengar.
  • NineZero
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 14:28:39 följande:

Vem ska hen ha ljugit för, banken kräver ju papper på inkomstuppgifter, deklaration och liknande för att bevilja lån.

Du tänker att hen lämnat falska dokument till banken där det finns inkomstuppgifter som är så stora att hen beviljats ta nya inteckningar på huset?

Banker kräver betydligt mer i disponibel inkomst än normen för försörjningsstöd för att låna ut pengar.

Som PiceaX skrev är det olika från bank till bank vad de kräver.
  • Anonym (***)
    NineZero skrev 2016-07-17 16:18:56 följande:
    Som PiceaX skrev är det olika från bank till bank vad de kräver.
    Är han kund i banken så vet de att han inte har lön.

Har han gått till en ny bank så måste han lämna inkomstuppgifter.
Svar på tråden Bidragsfusk