• NineZero

Bidragsfusk

Jag vill klargöra att jag inte är den här personen.

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Ber er att hålla er till frågeställningen.

• Svar på tråden Bidragsfusk
  • Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 16:18:56 följande:
    Som PiceaX skrev är det olika från bank till bank vad de kräver.
    En bank kräver självklart inkomstuppgifter när man tar en ny inteckning på sitt hus.
  • NineZero
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 16:33:44 följande:

En bank kräver självklart inkomstuppgifter när man tar en ny inteckning på sitt hus.

Uppenbarligen har hen lyckats på något sätt, men nu frångår vi frågeställningen som tråden ursprungligen handlar om igen.
  • Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 18:01:14 följande:
    Uppenbarligen har hen lyckats på något sätt, men nu frångår vi frågeställningen som tråden ursprungligen handlar om igen.
    Frågan var om det var bidragsfusk att inte tala om att man lånat pengar när man går på försörjningsstöd svaret är nej eftersom lånade pengar inte är en tillgång som man ska använda till att köpa mat och toapapper för.
    Skulle banklån räknas som tillgångar skulle såklart socialtjänsten innan de beviljar försörjningsstöd först tvinga den som söker bidrag att försöka få ett banklån....
  • volvo142
    Anonym (.) skrev 2016-07-17 06:09:00 följande:
    Det är inte alls taskigt att anmäla någon som fuskar sig till bidrag och inte betalar skatt. Personer som fuskar, är oärliga och gärna tar del av välfärden men inte själva är beredda att bidra till den förtjänar att sättas dit. Jävligt hårt. Det är ett vidrigt beteende som vi ska se allvarligt på.

Samhället tjänar btw på om folk slutar att skatte- och bidragsfuska. Fast du kanske tycker det är gött att betala för att andra är kriminella och oärliga?
    Tycker det är tramsigt. ge er på alla skatteupplägg, och bidrags fusk som högt uppsatta politiker sysslar med. Men dom ska ju bara ändra sin rutiner och skriva om sin "självrättelse" vilket jävla skämt. Så man måste va super kriminell och vill inte bidra det minsta till samhället för att man fuskar en period i sitt liv?
  • Franck

Huvudregeln i socialtjänstlagen är att allt som kommer in på kontot oavsett vad det är ska räknas som försörjningsmedel.
    Socialtjänsten betalar inte amorteringar, men i vissa undantag kan dock lån som är tagna innan man behövde ekonomiskt bistånd räknas med som en utgift som socialtjänsten kan betala.
    Socialtjänsten kan aldrig tvinga någon att ta lån.

Alltså om hen tar ett lån efter det att hen haft ekonomiskt bistånd får hen sannolikt räkna med att socialtjänsten räknar det som inkomst. Hen kan dessutom med största sannolikhet inte räkna med att få hjälp att betala amorteringarna. Det avrekommenderas därför starkt att ta lån när man väl har ekonomiskt bistånd.

Rent teoretiskt skulle ett sådant agerande enligt min bedömning kunna vara bidragsbrott då det enda som krävs är att man undanhåller information som skulle påverkat ens rätt till bidrag.

• Anonym (lupin)
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 18:16:06 följande:
    Frågan var om det var bidragsfusk att inte tala om att man lånat pengar när man går på försörjningsstöd svaret är nej eftersom lånade pengar inte är en tillgång som man ska använda till att köpa mat och toapapper för.
    Skulle banklån räknas som tillgångar skulle såklart socialtjänsten innan de beviljar försörjningsstöd först tvinga den som söker bidrag att försöka få ett banklån....
    Nu har du sagt det så många gånger så jag skulle vilja veta var du får det ifrån att lånade pengar inte skulle räknas när man har försörjningsstöd? Jobbar du med försörjningsstöd eller står det någonstans så att man kan läsa om det?
  • Anonym (Soctant)

Tar man ett lån och får tillgång till pengar som kan användas till sin försörjning så är man skyldig att uppge det för soc. Till och med skadestånd medräknas som inkomst. Det finns alltid undantag och det görs alltid en individuell bedömning. Man kan bli anmäld om man undanhåller stora inkomster och dessa räknas med som inkomst om det kommer fram att man fått dem. Jag har arbetat som socialsekreterare med försörjningsstöd.

• Egon den stora

Nej det slarvas med det, jag blev själv förvånad när jag var på banken senast. Jag bara sa vad jag tjänade och vad min fru tjänade, hon var inte ens med, så antecknades det och allt var klart. Fick ta med mig papper hem som frun skulle skriva på.

Hat man varit kund innan och ger ett trovärdigt intryck så går det smidigt.
  • Egon den stora

Nej det gör dom i inte alltid.
  • Egon den stora
    volvo142 skrev 2016-07-17 19:25:04 följande:

Tycker det är tramsigt. ge er på alla skatteupplägg, och bidrags fusk som högt uppsatta politiker sysslar med. Men dom ska ju bara ändra sin rutiner och skriva om sin "självrättelse" vilket jävla skämt. Så man måste va super kriminell och vill inte bidra det minsta till samhället för att man fuskar en period i sitt liv?

Enligt mig är bidrags fusk stöld av våra skattepengar. Jag har ingen lust att jobba för en massa fuskares skull.
Svar på tråden Bidragsfusk