• NineZero

Bidragsfusk

Jag vill klargöra att jag inte är den här personen.

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Ber er att hålla er till frågeställningen.

• Svar på tråden Bidragsfusk
  • Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 11:51:17 följande:
    Det har jag väldigt svårt att tro. Så länge du har egna medel att leva på så räknar soc med att du ska göra det. Hur skulle det se ut annars? Detta lån har enbart gått till hobbys, kläder och andra "lyxprylar". Tror att soc knappast skulle betala ut bidrag till hen om de visste om detta.
    Lån på fastighet är inga egna medel dör då skulle socialtjänsten anse att människor som blir arbetslösa och har ett outnyttjad kredit på sitt bankkort skulle använda denna kredit istället för att få försörjningsstöd.
    Lånade pengar har aldrig räknats som en inkomst, man är inte självförsörjande på lånade pengar.
  • Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 11:56:25 följande:
    Om man inte uppger lånet för soc? Hur kan du vara så säker?
    Lån räknas inte som inkomst socialen är inte intresserade av att du lånar pengar de betalar heller inte ut något extra för att du ska kunna betala dina lån. I ansökan vid försörjningsstöd ska lån inte tas upp som kostnad om det inte gäller boendet då räntan räknas in i boendekostnaden. Du kan alltså inte få godkänt en viss summa i boendekostnad för ägd fastighet och senare få godkänt ett högre belopp för boende för att du tagit ett nytt lån i fastigheten.
  • Anonym (Bs)

4 kap 1§ stadgar bl.a. följande. ?Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.? Detta innebär att sökanden först måste använda sina egna ekonomiska tillgångar innan ekonomiskt bistånd blir aktuellt och detta inkluderar banktillgodohavanden, i princip oavsett varifrån pengarna på bankkontot kommer.

- See more at: lawline.se/answers/11715

• Anonym (anonyn)
    Anonym (Bs) skrev 2016-07-17 12:10:39 följande:
    4 kap 1§ stadgar bl.a. följande. Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. Detta innebär att sökanden först måste använda sina egna ekonomiska tillgångar innan ekonomiskt bistånd blir aktuellt och detta inkluderar banktillgodohavanden, i princip oavsett varifrån pengarna på bankkontot kommer.
    - See more at: lawline.se/answers/11715#sthash.Q8XkWt4F.dpuf
    Som det står så är det en princip att alla pengar på kontot vid ansökningstillfället räknas som tillgångar kan man bevisa att pengarna är ett lån oavsett om det är ett privatllån, ett sms-lån eller ett banklån så räknas inte dessa pengar som att man kan tillgodose sin försörjning.
    Ett lån är inte en tillgång.
  • NineZero
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 12:16:26 följande:

Som det står så är det en princip att alla pengar på kontot vid ansökningstillfället räknas som tillgångar kan man bevisa att pengarna är ett lån oavsett om det är ett privatllån, ett sms-lån eller ett banklån så räknas inte dessa pengar som att man kan tillgodose sin försörjning.

Så om en person lånar 30-40k på sitt hus som går till hobbys/nöjen får hen ändå försörjningsstöd? Låter galet i mina öron.
  • Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 12:36:29 följande:
    Så om en person lånar 30-40k på sitt hus som går till hobbys/nöjen får hen ändå försörjningsstöd? Låter galet i mina öron.
    Ja, fast det blir ju tämligen besvärligt för personen att betala tillbaka lånet eftersom som summan försörjningsstöd inte ökar.
    Lån är ingen tillgång det är snarare motsatsen eftersom det ökar kostnaderna genom amortering och ränta.
  • NineZero
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 12:42:03 följande:

Ja, fast det blir ju tämligen besvärligt för personen att betala tillbaka lånet eftersom som summan försörjningsstöd inte ökar.

Lån är ingen tillgång det är snarare motsatsen eftersom det ökar kostnaderna genom amortering och ränta.

Jag förstår men tycker ändå att det låter tokigt att det ens är möjligt.
  • PiceaX

Just därför beviljar inte banker sådana lån. Personen måste alltså ha ljugit om sin försörjning.
  • Anonym (Bs)
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 12:16:26 följande:

Även lånade pengar anses vara en tillgång.
  • Anonym (lasse)
    Belånar hon ett hus stiger hyran och då förmodar jag att hon kan få högre bostadsbidrag
Svar på tråden Bidragsfusk