• NineZero

Bidragsfusk

Jag vill klargöra att jag inte är den här personen.

Om en person som går på ekonomiskt bistånd via soc tar ett lån på huset hen bor i, utan att meddela soc om detta, vad händer? Jag vet inte hur stor summa det gäller och vågar inte riktigt gissa. Antar mer än 15 tusen.

Misstänker att hen kanske har ett annat bank-konto än det hen uppgivit för soc. Den här personen är väldigt manipulativ och har inte haft ett enda jobb i sitt snart 40-åriga liv (levt på sin familj och bidrag). Hen verkar inte behöva visa kopia på sitt kontoutdrag varje månad.

Ber er att hålla er till frågeställningen.

• Svar på tråden Bidragsfusk
  • volvo142

Exakt vad tjänar du på att sätta dit en person som jobbar svart och går på socialen? Jävligt taskigt..

• NineZero
    volvo142 skrev 2016-07-17 02:05:29 följande:

Exakt vad tjänar du på att sätta dit en person som jobbar svart och går på socialen? Jävligt taskigt..

Vem har sagt att jag ska sätta dit någon? Jag undrar över konsekvenserna om det blir upptäckt.
  • Anonym (Filur)

Jag tycker inte det är OK att folk gör såhär med våra skattepengar.

Tänk om er mormor trillar och bryter höftleden, tyvärr vården har inte så mycket pengar, trots alla våra skatter...

Nej, anmäl, det ska vara nolltolerans mot bidrags- och även skattefusk!

• Anonym (.)
    volvo142 skrev 2016-07-17 02:05:29 följande:
    Det är inte alls taskigt att anmäla någon som fuskar sig till bidrag och inte betalar skatt. Personer som fuskar, är oärliga och gärna tar del av välfärden men inte själva är beredda att bidra till den förtjänar att sättas dit. Jävligt hårt. Det är ett vidrigt beteende som vi ska se allvarligt på.

Samhället tjänar btw på om folk slutar att skatte- och bidragsfuska. Fast du kanske tycker det är gött att betala för att andra är kriminella och oärliga?
  • kossamu
    NineZero skrev 2016-07-17 01:02:34 följande:
    Huset är inte köpt av hen men står i hens namn.
    Då äger inte hen huset och står därmed inte som ägare på lagfarten och borde således inte kunna ta lån på huset.
  • PiceaX

Varför vill du inte sätta dit en kriminell person? Om hen har talat sanning och banken och socialen har sina skäl att bevilja det är det ju lugnt, annars åker hen i fängelse, garanterat. Det kanske hen skulle behöva för att inse att det är något fel och hen behöver hjälp med att reda ut sitt liv.

• Anonym (S)

Har det hänt en gång blir förmodligen bidraget indraget motsvarande samma summa pengar som lånet.

Jag tycker ABSOLUT du bör anmäla - varför ska jag (och alla andra) som skattebetalare stå och betala för att din kompis ska lura pengar av soc?!

• Anonym (Socbidragstagare)

Fattar inte hur personen i fråga, som lever på försörjningsstöd får ta ett lån.
    Jag lever på soc får inga lån övh, utan inkomst. 

• Anonym (anonyn)
    NineZero skrev 2016-07-17 01:02:34 följande:
    Huset är inte köpt av hen men står i hens namn.
    Om hen inte står med på ägarhandlingarna kan hen givet vis inte låna på huset oavsett om hen står folkbokförd på fastigheten eller inte. 
  • NineZero
    Anonym (anonyn) skrev 2016-07-17 10:24:13 följande:

Om hen inte står med på ägarhandlingarna kan hen givet vis inte låna på huset oavsett om hen står folkbokförd på fastigheten eller inte. 

Huset är överskrivet på hen av personen som köpt det.
Svar på tråden Bidragsfusk