• Anonym (Rädd)

    Facebook och förlora jobbet, vad är det egentligen som kan ställa till det för en?

    Vad är det egentligen som gäller? Jag blir så jävla rädd när jag läser och hör så mycket om hur arbetsgivare kollar upp en på Facebook och jag har aldrig haft ett riktigt jobb för jag hade så svårt i skolan. Fan alltså, jag är absolut inte någon äcklig jävla rasist eller nåt men det känns som att man kan få sparken eller bli nekad jobbet för lite vad som helst. Som jag har förstått det kan det bli så bara man lägger upp någon vanlig fyllebild.

    Samtidigt så vill jag kunna använda FB som folk, jag är en färgstark människa som vill vara social men jag är så rädd. :( Det här känns som en riktig lek med elden, massor av människor lägger upp allehanda grejer på Facebook men samtidigt läser man sånt här.

    www.svd.se/sociala-medier-kan-kosta-dig-jobbet

    "Det man skriver på nätet som privatperson kan få konsekvenser i arbetslivet, har flera uppmärksammade fall visat. Uppenbarligen kan det också spela en roll i jobbsökandet. Det blir allt vanligare att arbetsgivarna dammsuger sociala medier på information om eventuella nya medarbetare.


    Så många som 56 procent av arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen surfar runt och kollar upp arbetssökande, enligt en granskning av tidningen Hotellrevyn."

  • Svar på tråden Facebook och förlora jobbet, vad är det egentligen som kan ställa till det för en?
  • Anonym (?)
    Anonym (Rädd) skrev 2016-07-26 01:12:03 följande:
    Vad är det egentligen som gäller? Jag blir så jävla rädd när jag läser och hör så mycket om hur arbetsgivare kollar upp en på Facebook och jag har aldrig haft ett riktigt jobb för jag hade så svårt i skolan. Fan alltså, jag är absolut inte någon äcklig jävla rasist eller nåt men det känns som att man kan få sparken eller bli nekad jobbet för lite vad som helst. Som jag har förstått det kan det bli så bara man lägger upp någon vanlig fyllebild.

    Detta undviker du genom att inte lägga upp saker du skäms över eller som kan få andra att tro att du är en dålig person.
    Om du ändå vill lägga upp bilder/texter som gör att andra tror att du är t.ex. rasist, så ser du till att din profil inte är offentlig utan att det BARA är dina FB-vänner som kan läsa inlägg och titta på bilder.
    Är du lite smart, så kan du lägga några fina bilder och trevliga inlägg offentligt så att en blivande arbetsgivare kan se och läsa lite om dej, men inte allt.


    Samtidigt så vill jag kunna använda FB som folk, jag är en färgstark människa som vill vara social men jag är så rädd. :( Det här känns som en riktig lek med elden, massor av människor lägger upp allehanda grejer på Facebook men samtidigt läser man sånt här.

    www.svd.se/sociala-medier-kan-kosta-dig-jobbe...

    "Det man skriver på nätet som privatperson kan få konsekvenser i arbetslivet, har flera uppmärksammade fall visat. Uppenbarligen kan det också spela en roll i jobbsökandet. Det blir allt vanligare att arbetsgivarna dammsuger sociala medier på information om eventuella nya medarbetare.

    Så många som 56 procent av arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen surfar runt och kollar upp arbetssökande, enligt en granskning av tidningen Hotellrevyn."


  • Lodgo

    Du kan inte få sparken för att du visar dig med en öl på facebook om du är fast anställd. Det kan du däremot få om du är provanställd. Provsnställning får avslutas på vilka grunder som helst.

    Att du saknar gymnasiebetyg tror jag är ett större problem i din jakt på jobb. Kanske ett år på folkhögskola?

  • Anonym (Tänk efter)

    Var vän med en kollega på Facebook. Skrev att jag kände mig nervärderad som kvinna av personer med en viss nationalitet (hade kontakt med folk från andra länder i mitt jobb och de värderade inte min tid och tyckte alltid jag skulle stå givakt för deras minsta vink).

    Blev en skriftlig varning från chefen....

    Efter detta har jag bytt jobb. Efter drygt ett år skickade min chef en vänförfrågan på Facebook, jag accepterade. Har blivit mycket mer restriktiv med vad jag skriver.

  • Aniiee

    Facebook, Twitter, Familjeliv, Flashback, och alla andra sociala medier och forum....

    Det är enkelt. Fårhållningsregeln är bara en, och den är enkel:

    Skriv inte sådant du inte kan stå för utanför sidan, om du inte är anonym. Kan du inte ställa dig på torget och skrika ut det till allmänheten så ska du inte heller skriva det på Facebook.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Rädd)
    Lodgo skrev 2016-07-26 15:25:15 följande:

    Du kan inte få sparken för att du visar dig med en öl på facebook om du är fast anställd. Det kan du däremot få om du är provanställd. Provsnställning får avslutas på vilka grunder som helst.

    Att du saknar gymnasiebetyg tror jag är ett större problem i din jakt på jobb. Kanske ett år på folkhögskola?


    Hade på känn att det skulle räcka om man är sökande eller att man går på arbetsträning om man lägger upp en bild på när man är på krogen. Anledningen till att jag trodde det är av samma skäl som att man inte får jobba på SAS om man är gaddad. Sen så står jag kvar vid det jag sa tidigare, jag kommer inte att gadda mig, verkar rätt meningslöst tycker jag.

    Jag har funderat på folkhögskola f.ö., ja, men samtidigt kommit fram till att just nu kanske ändå ett arbete i ett år är mer rätt pga. att jag haft svårt att hålla kvar vid en sak och fullfölja den.
  • Anonym (Rädd)

    Skälet till den här tråden är för att jag känner mig reducerad i min personlighet helt enkelt, det känns som att jag inte kan vara riktigt mig själv! Samtidigt som många andra kan det.

  • Tuuuuuuuut
    Anonym (Rädd) skrev 2016-07-26 20:12:39 följande:

    Hade på känn att det skulle räcka om man är sökande eller att man går på arbetsträning om man lägger upp en bild på när man är på krogen. Anledningen till att jag trodde det är av samma skäl som att man inte får jobba på SAS om man är gaddad. Sen så står jag kvar vid det jag sa tidigare, jag kommer inte att gadda mig, verkar rätt meningslöst tycker jag.

    Jag har funderat på folkhögskola f.ö., ja, men samtidigt kommit fram till att just nu kanske ändå ett arbete i ett år är mer rätt pga. att jag haft svårt att hålla kvar vid en sak och fullfölja den.


    Jag tror iofs att de arbetsgivare som väljer bort någon för att de tar en öl ibland är försvinnande få. De flesta gör ju liksom det ibland. Men i din situation är det nog ändå inte fel att vara försiktig i vad du lägger upp. Förutom alkohol och lättklätt skulle jag undvika skitprat om andra. Folk som pratar illa om andra vill man inte ha på sin arbetsplats. Men du verkar iofs reko, så det är kanske en icke-fråga för dig.
  • tobbe01
    Anonym (Rädd) skrev 2016-07-26 01:12:03 följande:

    Vad är det egentligen som gäller? Jag blir så jävla rädd när jag läser och hör så mycket om hur arbetsgivare kollar upp en på Facebook och jag har aldrig haft ett riktigt jobb för jag hade så svårt i skolan. Fan alltså, jag är absolut inte någon äcklig jävla rasist eller nåt men det känns som att man kan få sparken eller bli nekad jobbet för lite vad som helst. Som jag har förstått det kan det bli så bara man lägger upp någon vanlig fyllebild.

    Samtidigt så vill jag kunna använda FB som folk, jag är en färgstark människa som vill vara social men jag är så rädd. :( Det här känns som en riktig lek med elden, massor av människor lägger upp allehanda grejer på Facebook men samtidigt läser man sånt här.

    www.svd.se/sociala-medier-kan-kosta-dig-jobbet

    "Det man skriver på nätet som privatperson kan få konsekvenser i arbetslivet, har flera uppmärksammade fall visat. Uppenbarligen kan det också spela en roll i jobbsökandet. Det blir allt vanligare att arbetsgivarna dammsuger sociala medier på information om eventuella nya medarbetare.


    Så många som 56 procent av arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen surfar runt och kollar upp arbetssökande, enligt en granskning av tidningen Hotellrevyn."


    Ibland grinar verkligheten en i ansiktet vet du! Man kan inte både äta kakan och ha den kvar...........men vill du verkligen ha ngt jobb? Handen på hjärtat.
  • tobbe01
    Anonym (Rädd) skrev 2016-07-26 20:15:46 följande:

    Skälet till den här tråden är för att jag känner mig reducerad i min personlighet helt enkelt, det känns som att jag inte kan vara riktigt mig själv! Samtidigt som många andra kan det.


    Men du lever väl ditt liv IRL? Du kan väl odla din spännande personlighet DÄR och inte på FB till varje pris? Hur tror du "personligheter" gjorde INNAN datorn fanns. Ja det fanns människor på den tiden också även om du antagligen har svårt att greppa den tanken?!
  • Anonym (H)
    Anonym (Tänk efter) skrev 2016-07-26 16:40:18 följande:

    Var vän med en kollega på Facebook. Skrev att jag kände mig nervärderad som kvinna av personer med en viss nationalitet (hade kontakt med folk från andra länder i mitt jobb och de värderade inte min tid och tyckte alltid jag skulle stå givakt för deras minsta vink).

    Blev en skriftlig varning från chefen....

    Efter detta har jag bytt jobb. Efter drygt ett år skickade min chef en vänförfrågan på Facebook, jag accepterade. Har blivit mycket mer restriktiv med vad jag skriver.


    Var det en svensk batikhäxa med white saviour complex?

    Kollegan och/eller chefen ?
Svar på tråden Facebook och förlora jobbet, vad är det egentligen som kan ställa till det för en?