• Anonym (Förtvivlad)

Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?

Vi har en vuxen dotter med add som bor hemma. Hon fick sin diagnos för 7-8 år sedan, och fick efter den medicinering och klarade efter det skolan ganska bra (gick ut med i alla fall fullständiga betyg).

Nu däremot går det inte alls bra. Hon har egentligen inte gjort något vettigt sedan hon slutade skolan, och vi börjar tröttna på situationen som den ser ut.  Hon har slutat ta sin medicin, för hon tycker inte att hon behöver den.
    Hon började plugga på komvux för att läsa till/läsa upp, men vi tror inte att hon blev klar. Vi har inte fått se något betyg eller liknande, hon kommer bara med undanflykter. Sedan har hon haft några jobb sedan gymnasiet, men hon får alltid sluta efter ett tag. 
    I våras fick hon, efter att hon slutat på komvux, ett jobb. Då gjorde vi en deal med henne att hon skulle börja betala hemma eftersom hon skulle börja tjäna egna pengar (vi har haft samma deal tidigare när hon haft jobb, men det har som sagt aldrig blivit långvarigt). Likadant med det nya jobbet, hon har varit borta från jobbet mycket, och fick meddelande förra veckan att hon inte får vara kvar. 
    Vi börjar tröttna på det här. Hon bor hemma, betalar inget, hjälper heller inte till hemma, plockar inte ens undan efter sig själv. Börjar man ställa krav på henne så drar hon iväg till kompisar, eller går och lägger sig under täcket. 

Vad kan vi göra? Hon vägrar som sagt medicin, jag har tagit kontakt med habiliteringen i kommunen men hon vill inte ha hjälp med något. Jag tror inte att hon egentligen har accepterat sin diagnos fullt ut. 

Men vi kan inte ha det så här hemma längre. Vi har andra barn hemma som börjar bli stora, vilka vi ställer krav på, och det går inte att ha en storasyster hemma som inte hjälper till. Plus att det ständigt är tjafs hemma, samtliga i familjen mår dåligt av situationen.

Vi vill ju att hon ska komma vidare i livet, med arbete, boende etc, men jag vet inte hur vi ska göra. Hon är vuxen och vägrar hjälp. När jag läser igenom min text så verkar det inte så illa, men det är det verkligen och resten av familjen håller på att gå sönder.
  • Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?
  • Anonym (?)

Det kanske är så enkelt så att hon inte har någon livslust? Alltså hon har inga mål i livet, hon vill ingenting? Annars kan ni kolla upp på 1177 hemsidan vad ADD är för en diagnos.

• Anonym (??!)
    Anonym (Pass) skrev 2016-07-31 13:31:26 följande:

Det låter som att det är dags för dottern att lära sig att varje handling får en konsekvens. Som någon skrev, kasta grejerna när hon inte plockar undan efter sig och låt henne inte gå ut ur huset tills hon städar.

Bra skrivet. Dessutom till TS, sluta tvätta hennes kläder o laga inte mat åt henne - om hon inte ens försöker bidra aktivt. Har ni ställt henne i bostadskö än? Om, o isåfall vilka konsekvenser har ni gett henne hittills när hon är så här?
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (??!) skrev 2016-07-31 22:18:45 följande:

Bra skrivet. Dessutom till TS, sluta tvätta hennes kläder o laga inte mat åt henne - om hon inte ens försöker bidra aktivt. Har ni ställt henne i bostadskö än? Om, o isåfall vilka konsekvenser har ni gett henne hittills när hon är så här?

Men jeez. Ts dotter är vuxen och ts ska inte längre försöka uppfostra henne. Den tiden är förbi. Det är dags för ts dotter att börja uppfostra sig själv och den uppfostran har ts inte med att göra.
  • Ego Lovers
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 19:23:31 följande:
    Anonym (....) skrev 2016-07-31 17:15:51 följande:

Tvångshjälp?

Att sätta krav på någon är ett sätt att få personen att inse att situationen är ohållbar och att personen behöver hjälp. Då personen att själv orda med hjälp.

Jag har i alla fall aldrig mått bra när folk försökt "tvångshjälpa" mig. Det är det få som gör.
    Kanske du behöver högre förväntningar på dig så du blir motiverad eller så är din frontallob inte färdigutvecklad ännu
  • Ego Lovers
    Anonym (?) skrev 2016-07-31 22:07:54 följande:

Det kanske är så enkelt så att hon inte har någon livslust? Alltså hon har inga mål i livet, hon vill ingenting? Annars kan ni kolla upp på 1177 hemsidan vad ADD är för en diagnos.

Att ha Add är just att inte ha en inre motor som driver en framåt om man inte har ett säreget intresse dvs. Att inte ha den inre motorn kan misstolkas som att inte ha livsgnistan men så är inte fallet. Men finns det inget intresse för att få egen bostad, ett trivsamt arbete och framför allt tjäna pengar så är man nöjd med det man har om inget driver en framåt. Det är därför personer med Add behöver nån som hjälper dom framåt, som vevar på motorn så de kommer framåt. Detta är en del av funktionshindret
  • Anonym (??!)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 22:22:02 följande:

Men jeez. Ts dotter är vuxen och ts ska inte längre försöka uppfostra henne. Den tiden är förbi. Det är dags för ts dotter att börja uppfostra sig själv och den uppfostran har ts inte med att göra.

Jodå, tänk att det är just vad hon ska göra - eftersom hon bor i TS hus. Du vet, så länge du bor hemma får du göra som vi säger. Annars flytta. Ungefär så.

Som du säkert har läst gör dottern absolut ingenting för att uppfostra sig själv eller komma vidare på annat sätt, alltså måste nån annan göra nåt. Och hon är ändå 23 år.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (??!) skrev 2016-07-31 23:03:56 följande:

Jodå, tänk att det är just vad hon ska göra - eftersom hon bor i TS hus. Du vet, så länge du bor hemma får du göra som vi säger. Annars flytta. Ungefär så.

Som du säkert har läst gör dottern absolut ingenting för att uppfostra sig själv eller komma vidare på annat sätt, alltså måste nån annan göra nåt. Och hon är ändå 23 år.

Det du beskriver i översta stycket handlar inte om 'uppfostran' (vilket gräsligt begrepp) utan om personlig gränssättning.

Fattar ni trögt eller? Hennes självuppfostran är och kommer att vara en seg livsprocess som precis börjat. Hon har en funktionsnedsättning om ni har missat det. Och har med all uppenbarlighet inte fått rätt hjälp, stöd och verktyg under sin uppväxt.

Hur har du tänkt att ts ska 'uppfostra' henne? Hon vill ju själv inte.
  • Anonym (Tjohej)

Ställa krav. Bättre sent än aldrig..... Upp samma tid varje dag, tvättdagar, handlingsdagar mm..... Strukturera upp hela hennes vardag och kör på till hon är med på det till hundra. Tjata om det behövs.... Sen kanske hon behöver boendeStöd när hon flyttar....

• Anonym (??!)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 23:15:04 följande:

Det du beskriver i översta stycket handlar inte om 'uppfostran' (vilket gräsligt begrepp) utan om personlig gränssättning.

Fattar ni trögt eller? Hennes självuppfostran är och kommer att vara en seg livsprocess som precis börjat. Hon har en funktionsnedsättning om ni har missat det. Och har med all uppenbarlighet inte fått rätt hjälp, stöd och verktyg under sin uppväxt.

Hur har du tänkt att ts ska 'uppfostra' henne? Hon vill ju själv inte.

Hmm, tror det är du som fattar trögt här. O för övrigt av ditt sätt att skriva här i tråden har jag rätt svårt att tro på att du själv är (mentalt) äldre än en trotsig tonåring.

Du kan kalla det uppfostran, gränssättning eller vad du vill, jag skrev vad jag tyckte att TS skulle göra. Får väl se om TS mjäkar med eller vad hon nu gör. Vad tycker du själv att TS skulle göra rent praktiskt? Svepande ord som livsprocess, samtal o mail är inte direkt handfast.

Ni unga idag har ingen aning om hur bra ni har det, på min tid fanns varken habilitering, mediciner eller stöd att tillgå.
  • Anonym (Pass)
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-31 22:22:02 följande:

Eftersom hon är vuxen är det ju ännu viktigare att hon tvättar och lagar sin egen mat själv samt flyttar hemifrån.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Ego Lovers skrev 2016-07-31 22:52:31 följande:

Kanske du behöver högre förväntningar på dig så du blir motiverad eller så är din frontallob inte färdigutvecklad ännu

Nej min frontallob är inte optimalt utvecklad. Skulle du komma på tanken på att att fälla en liknande kommentar till någon som uppenbarligen saknar armar och ben? Eller har downs syndrom?
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Pass) skrev 2016-08-01 10:25:36 följande:

Eftersom hon är vuxen är det ju ännu viktigare att hon tvättar och lagar sin egen mat själv samt flyttar hemifrån.

Ja det är klart det är viktigt. Enligt dig, mig och de flesta andra. Men ts dotter delar inte vår uppfattning. Inte just nu i alla fall.
  • Anonym (??!)

En sak till TS, om du nu fortfarande läser här. Förslag på ytterligare åtgärd; stryp hennes internetuppkoppling eller betala inte hennes mobilräkning mer. Förrän hon gått med på gemensamt samtal med kommunen o psykologen om hur gå vidare. Ni varken kan eller vill ju fortsätta som hittills?! Kommunen har ju en särskild enhet för de med npf-funktionshinder, fast det har du säkert tagit reda på redan.

När hennes egna pengar tar slut måste hon krypa till korset o göra som ni säger, vet iofs inte hur eftergivna ni är.

Sen om syskonen, vet inte hur gamla dom är men detta att dom lånar ut pengar till henne som dom sen inte får tillbaka. Ni kan ju inte bara acceptera att hon styr o manipulerar sina småsyskon så där, hoppas jag?

• Ego Lovers
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-08-01 10:45:34 följande:
    Nej min frontallob är inte optimalt utvecklad. Skulle du komma på tanken på att att fälla en liknande kommentar till någon som uppenbarligen saknar armar och ben? Eller har downs syndrom?
    Det betyder att du är under 25 år och då förstår jag dina omogna svar. Däremot beror inte det alltid på funktionshindret. Min sextonåring med grav Add dvs alla nio kriterierna i kategori ett och tre kriterier i kategori två resonerar mer vuxen än du. Allt beror på individen också.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Ego Lovers skrev 2016-08-01 12:09:57 följande:

Det betyder att du är under 25 år och då förstår jag dina omogna svar. Däremot beror inte det alltid på funktionshindret. Min sextonåring med grav Add dvs alla nio kriterierna i kategori ett och tre kriterier i kategori två resonerar mer vuxen än du. Allt beror på individen också.

Att du inte förstår mina svar betyder inte att jag är ute och cyklar..

Ditt bemötande av mig säger mer om dig än om mig.
  • Anonym (Förtvivlad)

Jo då, jag läser fortfarande, även det har spårat ur lite....

Självklart så accepterar vi inte att hon lånar pengar av sina syskon, de har nog fattat själva nu också.

Hon får inga pengar alls av oss, inte till busskort eller mobil. Men hon verkar inte bry sig särskilt.

Vi ska ta ett samtal med henne i morgon när hon kommer hem från en kompis så får vi se hur det går...

• Ego Lovers
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-08-01 20:46:55 följande:

Jo då, jag läser fortfarande, även det har spårat ur lite....

Självklart så accepterar vi inte att hon lånar pengar av sina syskon, de har nog fattat själva nu också.

Hon får inga pengar alls av oss, inte till busskort eller mobil. Men hon verkar inte bry sig särskilt.

Vi ska ta ett samtal med henne i morgon när hon kommer hem från en kompis så får vi se hur det går...

Hon behöver en push åt rätt riktning. Ge henne numret till socialkontoret
  • Anonym (Dotter adhd)

Undrar hur det gått för TS och dottern. 

Skulle kunna  varit jag som skrivit, har en väldigt liknande situation och vi måste bryta det här mönstret. Vill gärna vet hur det gått!

• maaasen

Som mamma så känner jag igen det du skriver så väl, vi har samma svårigheter att kämpa med... har hon fått någon hjälp ännu? 

• maaasen
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-07-30 07:50:28 följande:
    Vi har en vuxen dotter med add som bor hemma. Hon fick sin diagnos för 7-8 år sedan, och fick efter den medicinering och klarade efter det skolan ganska bra (gick ut med i alla fall fullständiga betyg).

Nu däremot går det inte alls bra. Hon har egentligen inte gjort något vettigt sedan hon slutade skolan, och vi börjar tröttna på situationen som den ser ut.  Hon har slutat ta sin medicin, för hon tycker inte att hon behöver den.
    Hon började plugga på komvux för att läsa till/läsa upp, men vi tror inte att hon blev klar. Vi har inte fått se något betyg eller liknande, hon kommer bara med undanflykter. Sedan har hon haft några jobb sedan gymnasiet, men hon får alltid sluta efter ett tag. 
    I våras fick hon, efter att hon slutat på komvux, ett jobb. Då gjorde vi en deal med henne att hon skulle börja betala hemma eftersom hon skulle börja tjäna egna pengar (vi har haft samma deal tidigare när hon haft jobb, men det har som sagt aldrig blivit långvarigt). Likadant med det nya jobbet, hon har varit borta från jobbet mycket, och fick meddelande förra veckan att hon inte får vara kvar. 
    Vi börjar tröttna på det här. Hon bor hemma, betalar inget, hjälper heller inte till hemma, plockar inte ens undan efter sig själv. Börjar man ställa krav på henne så drar hon iväg till kompisar, eller går och lägger sig under täcket. 

Vad kan vi göra? Hon vägrar som sagt medicin, jag har tagit kontakt med habiliteringen i kommunen men hon vill inte ha hjälp med något. Jag tror inte att hon egentligen har accepterat sin diagnos fullt ut. 

Men vi kan inte ha det så här hemma längre. Vi har andra barn hemma som börjar bli stora, vilka vi ställer krav på, och det går inte att ha en storasyster hemma som inte hjälper till. Plus att det ständigt är tjafs hemma, samtliga i familjen mår dåligt av situationen.

Vi vill ju att hon ska komma vidare i livet, med arbete, boende etc, men jag vet inte hur vi ska göra. Hon är vuxen och vägrar hjälp. När jag läser igenom min text så verkar det inte så illa, men det är det verkligen och resten av familjen håller på att gå sönder.
    Här är en mamma till som vill hjälpa sitt vuxna barn med ADD i rätt riktning, att tro på sig själv och komma igång med det vuxna livet. Hur har det gått för er?
Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?