• Anonym (Förtvivlad)

Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?

Vi har en vuxen dotter med add som bor hemma. Hon fick sin diagnos för 7-8 år sedan, och fick efter den medicinering och klarade efter det skolan ganska bra (gick ut med i alla fall fullständiga betyg).

Nu däremot går det inte alls bra. Hon har egentligen inte gjort något vettigt sedan hon slutade skolan, och vi börjar tröttna på situationen som den ser ut.  Hon har slutat ta sin medicin, för hon tycker inte att hon behöver den.
    Hon började plugga på komvux för att läsa till/läsa upp, men vi tror inte att hon blev klar. Vi har inte fått se något betyg eller liknande, hon kommer bara med undanflykter. Sedan har hon haft några jobb sedan gymnasiet, men hon får alltid sluta efter ett tag. 
    I våras fick hon, efter att hon slutat på komvux, ett jobb. Då gjorde vi en deal med henne att hon skulle börja betala hemma eftersom hon skulle börja tjäna egna pengar (vi har haft samma deal tidigare när hon haft jobb, men det har som sagt aldrig blivit långvarigt). Likadant med det nya jobbet, hon har varit borta från jobbet mycket, och fick meddelande förra veckan att hon inte får vara kvar. 
    Vi börjar tröttna på det här. Hon bor hemma, betalar inget, hjälper heller inte till hemma, plockar inte ens undan efter sig själv. Börjar man ställa krav på henne så drar hon iväg till kompisar, eller går och lägger sig under täcket. 

Vad kan vi göra? Hon vägrar som sagt medicin, jag har tagit kontakt med habiliteringen i kommunen men hon vill inte ha hjälp med något. Jag tror inte att hon egentligen har accepterat sin diagnos fullt ut. 

Men vi kan inte ha det så här hemma längre. Vi har andra barn hemma som börjar bli stora, vilka vi ställer krav på, och det går inte att ha en storasyster hemma som inte hjälper till. Plus att det ständigt är tjafs hemma, samtliga i familjen mår dåligt av situationen.

Vi vill ju att hon ska komma vidare i livet, med arbete, boende etc, men jag vet inte hur vi ska göra. Hon är vuxen och vägrar hjälp. När jag läser igenom min text så verkar det inte så illa, men det är det verkligen och resten av familjen håller på att gå sönder.
  • Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-07-30 08:17:38 följande:

Grejen är den att dottern tycker att hon fungerar bra, vilket hon gör i vissa miljöer. Som tex i veckan har hon hjälpt en kompis att flytta in i en lägenhet, då har hon slitit från morgon till kväll med alt mellan himmel och jord och det har gått jättebra. Att hon skulle fixa så här hemma eller i sitt eget rum är däremot en utopi, för det är mer som en soptunna....

Men på något sätt så måste vi få henne att förstå att hon måste arbeta med sig själv och göra saker för sig själv. 

Enda sättet för henne att lära sig hur hon själv fungerar och hur hon är behränsad av sin funktionsnedsättning är trial and error. Egna erfarenheter av världen med andra ord. Se konsekvenserna av sina handlingar.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-07-30 08:10:10 följande:

Damp-bruden: Det kanske är så att vi inte förstår. Men i min värld är det inte en lösning att hon bor hemma i alla evigheter heller, hon måste kunna ha ett eget liv. Vi försörjer henne till 100% och har gjort det sedan hon slutade gymnasiet för 4 år sedan, det måste väl vara ett mål att hon ska kunna klara sig själv på något sätt i alla fall?

Anonym(vet): Det är klart att syskonen på sätt och vis förstår, men det är ibland ändå föremål för ganska stora disskusioner. Det är väl inte det värsta, utan det är alla konflikter det skapar, det blir en otrevlig miljö hemma.

Hur går man vidare för att få reda på vilken hjälp jag har rätt till. Dottern tar inte del av något av detta, och jag känner inte att jag tidigare fick någon information om vilken hjälp hon hade rätt till, hon fick bara medicinen...

Hon måste sätta upp sina egna mål. Såklart. Ni kan inte göra det åt henne.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-07-30 08:12:21 följande:

Det finns förmodligen hjälp att få, men då måste dottern vara med, och det lyckas jag inte med. Hon sticker som sagt iväg hemifrån så fort vi börjar prata om det. 

Jag ska ta och ringa runt lite mer....

Varför ska du göra det åt henne??
  • Anonym (Damp-bruden)

Du kan inte längre styra över hennes liv. Du måste acceptera henne som hon är. Och be henne flytta hemifrån om du inte orkar med henne.

• Anonym (vet)

Jag måste ha råkat radera en bit. Jag menar att för ert eget bästa, och för hennes, så är det dags nu att hon flyttar och står på egna ben. Har man ett vuxet barn med funktionshinder som inte vill ta emot den hjälp de behöver av föräldrarna så är det bättre att de inte bor hemma. INNAN det blir för sent.

Så kolla upp vilka boenden som finns och prata med henne om dem, det är som vanliga lgh men att det finns boendestödjare tex som hjälper en strukturera vardagen. Det är lite olika vad som finns i de olika kommunerna.

• Anonym (Förtvivlad)

Damp-bruden: Det känns lite hårt att slänga ut henne. Det är därför jag vill hjälpa henne. Jag ska inte sätta mål åt henne, men jag önskar att jag kunde hjälpa henne att förstå att hon skulle må bra av stöd. Jag vill helt enkelt veta hur jag pratar med henne på bästa sätt för att hon ska förstå, inte bara slå ifrån sig. Jag förstår att vi har hamnat i en negativ spiral just nu och att läget kanske är lite låst....

Jag ska kolla på Kung över livet, tack för tipset.

• Ego Lovers

Ni får be henne gå ner till socialen och ansöka om försörjning och då kommer de ställa krav på henne samt att ni ställer krav på att hon betalar för sig hemma. Har hon avslutat gymnasiet är ni inte försörjningsskyldig längre

• Ego Lovers
    Anonym (Damp-bruden) skrev 2016-07-30 08:03:36 följande:

Det verkar snarare vara ni som inte accepterat hennes diagnos.

Ehhhh.... Förklara för jag känner flera med Add och adhd och de sköter sina arbeten, har egen bostad och missköter varken sina jobb eller lever på sina föräldrar.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Ego Lovers skrev 2016-07-30 09:04:50 följande:

Ehhhh.... Förklara för jag känner flera med Add och adhd och de sköter sina arbeten, har egen bostad och missköter varken sina jobb eller lever på sina föräldrar.

Okunnig du är.
  • pyssel
    Ego Lovers skrev 2016-07-30 09:02:21 följande:

Ni får be henne gå ner till socialen och ansöka om försörjning och då kommer de ställa krav på henne samt att ni ställer krav på att hon betalar för sig hemma. Har hon avslutat gymnasiet är ni inte försörjningsskyldig längre

Ego Lovers skrev 2016-07-30 09:04:50 följande:

Alla hästar hemma
Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?