• Anonym (12345)

Sambolagen

Hur kommer det sig att den andra partern inte är skyldig att betala kostnader om den ena inte kan betala tex lån, amortering eller månadsavgift.
    Eller om den ene står på lånet och ens situation förändras och man tvingas sälja med förlust, att den andre inte måste skjuta till 50% av förlusten, om bostaden införskaffades för gemensamt bruk?
    I dagsläget drabbas ju inte den ene av förlusten iomed att man inte äger något.

2 människor den ena blir satt i skuld den andre är fri.

• Svar på tråden Sambolagen
  • Anonym (Finns fler sätt!)
    Anonym (Fråga på det!) skrev 2016-08-08 16:34:29 följande:

Det låter ju bra för min vän om hon inte har någon rätt till något men jag får inte ihop det med sambolagen som jag trodde ganska omgående delade allt lika idag? Paret i fråga har inte skrivit något samboavtal. Förut började ju sambolagen gälla efter 5 år som sammanboende men idag gäller den väl omedelbart om man inte skriver bort den?

Skulle vara lätt o tjäna pengar om lagen var så att man får rätt till halva bostaden bara man bott där några år, men tyvärr är inte lagen så, därför är det viktigt o vara två ägare på ett boende, då är man med på värdeökningen som blir med flera års ägande.
    Hade hon däremot flytta in samtidigt som han köpte huset har hon rätt till hälften, lagen gör ingen skillnad på vem som betalt det gemensamma boendet, men nu har han haft bostaden sedan innan och då är den inte med i lagen, utan hans.
  • Anonym (12345)

Enkelt din vän köpte huset innan hon kom in i bilden.

• Anonym (Fråga på det!)

Toppen! Då ska jag säga det till honom.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 13:25:17 följande:
    På vilket sätt är jag gniden?

Om du anser att man är gniden om man vill ka kvar det man slitit och jobbat för istället för att börja om från början så får det stå kanske för dig.
    Varför skriver man inte papper på det så, om det är så viktigt? Jag menar, hur lång tid tar det att skriva bort sambolagen?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-08-08 18:14:33 följande:
    Varför skriver man inte papper på det så, om det är så viktigt? Jag menar, hur lång tid tar det att skriva bort sambolagen?
    Klart man gör det, men det stör mig att man måste skriva ett papper igen bara för att någon ska använda min bostad.
    Det är principen som stör mig, jag vill ha ett samhälle där någon kan ta hälften av bostaden enbart för att det inte skrevs ett papper utan det ska vara tvärtom.
  • Anonym (Liis)

Är det också helt i sin ordning enligt dig att om du skulle dö (och situationen såg ut som den du tar upp) att din partner skulle ärva dina skulder?

• Anonym (Liis)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 22:20:51 följande:
    Är det också helt i sin ordning enligt dig att om du skulle dö (och situationen såg ut som den du tar upp) att din partner skulle ärva dina skulder?
    Avser bostadslån då i första hand.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 22:20:51 följande:
    Ja vem ska annars betala?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 22:21:36 följande:
    Avser bostadslån då i första hand.
    Ja dom lär ju inte försvinna bara för att jag gör det.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 23:32:45 följande:
    Ja vem ska annars betala?
    Då kan din partner lika gärna få använda sig av sambolagen eftersom att partnern tvingas betala dina skulder även om ni gör slut.
Svar på tråden Sambolagen