• Anonym (12345)

Sambolagen

Hur kommer det sig att den andra partern inte är skyldig att betala kostnader om den ena inte kan betala tex lån, amortering eller månadsavgift.
    Eller om den ene står på lånet och ens situation förändras och man tvingas sälja med förlust, att den andre inte måste skjuta till 50% av förlusten, om bostaden införskaffades för gemensamt bruk?
    I dagsläget drabbas ju inte den ene av förlusten iomed att man inte äger något.

2 människor den ena blir satt i skuld den andre är fri.

• Svar på tråden Sambolagen
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 01:23:46 följande:
    I en Hyresrätt är det inte samma sak, ingen har gått in med kontantinsats det finns inga pengar inblandat ingen lider ekonomisk skada.
    Hur skulle det vara ett problem menar du, flyttar ni in i hr, är det någon som hindrar er från att skriva på kontraktet båda 2 vid inlfytt?
    Klarar ni av att skriva på ett samboavtal i efterhand så klarar ni nog att skriva på ett hyresavtal när ni flyttar in.
    Och även om en gör det så är det upp till er om ni vill byta den mot 2 hr vid separation.

Nä vi ser inte sambolagen på samma sätt, Du vill att det ska vara enkelt att ta något från någon annan, jag vill det inte.
    Nej ingen hindrar oss från det.
    Vi bor helt idealiskt, nära till allt och bra skolor för våra barn. Varför ska vi då köpa?
    Finns i vårt fall ingen anledning.

Så oavsett vad så skriver man ett samboavtal. Särskilt om man som du enbart ser till dig själv.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 01:34:12 följande:

Nej ingen hindrar oss från det.

Vi bor helt idealiskt, nära till allt och bra skolor för våra barn. Varför ska vi då köpa?

Finns i vårt fall ingen anledning.

Så oavsett vad så skriver man ett samboavtal. Särskilt om man som du enbart ser till dig själv.

Har inte sagt nåt om att du ska köpa.

Klart jag ser till mig själv vem ska annars göra det om inte jag själv?
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-08 01:42:30 följande:
    Har inte sagt nåt om att du ska köpa.
    Klart jag ser till mig själv vem ska annars göra det om inte jag själv?
    Är du gniden i vanliga fall också?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-08 13:18:20 följande:

Är du gniden i vanliga fall också?

På vilket sätt är jag gniden?

Om du anser att man är gniden om man vill ka kvar det man slitit och jobbat för istället för att börja om från början så får det stå kanske för dig.
  • Anonym (Finns fler sätt!)

Jag gjorde så här, vi hade ett lån på en gemensam bostad, på något sätt såg banken mig som enda betalnings skyldiga person, banken förklarade att dom har rätt o göra så.
    Jag lämnade som privatperson in en ansökan hos kronofogden om det belopp personen i fråga inte betalade, ifall ex inte betala så kan jag driva vidare det till tingsrätt, förlorar ex i tingsrätt så får ex betalningsanmärkning och stå för alla kostnader, pengarna satt på kontot kort efter inlämnad krf ansökan hade nått ex..
    Det gick enkelt och smärtfritt.

Anonym (Finns fler sätt!) skrev 2016-08-08 13:46:33 följande:

Jag gjorde så här, vi hade ett lån på en gemensam bostad, på något sätt såg banken mig som enda betalnings skyldiga person, banken förklarade att dom har rätt o göra så.
    Jag lämnade som privatperson in en ansökan hos kronofogden om det belopp personen i fråga inte betalade, ifall ex inte betala så kan jag driva vidare det till tingsrätt, förlorar ex i tingsrätt så får ex betalningsanmärkning och stå för alla kostnader, pengarna satt på kontot kort efter inlämnad krf ansökan hade nått ex..
    Det gick enkelt och smärtfritt.

Så gå vägen via kronofogden, du kommer och se att sambolagen fungerar, när du lämnat in ansökan hos kronofogden ang beloppet du anser hon är skyldig, så måste hon bestrida det du lämnat in, du ser vad hennes skäl är och om det är rimligt, om det inte är rimligt så får du gå till tingsrätt och dom dömer efter sambolagen, gemensam bostad går under sambolagen, det samma gäller kostnader och utgifter på den, förlust eller vinst. 
  • Anonym (Fråga på det!)

Hur blir det i ett sånt här fall?

En man äger en ganska dyr villa i ett par år.
    Träffar sedan kvinna med barn som flyttar in där.
    Kvinnan och barn bor där i 5+ år.
    Har kvinnan rätt till hälften av huset?
    Hon har aldrig ägt huset eller stått på lånet utan bara bott där och betalat för sin del för el och vatten. Hon har aldrig betalat på ränta, lån och amorteringar.

Kan hon få hälften av huset?

Det gäller inte mig så inga påhopp om att jag skulle vara gniden tack.

• Anonym (12345)
    Anonym (Fråga på det!) skrev 2016-08-08 16:19:44 följande:

Hon har aldrig ägt huset eller stått på lånet utan bara bott där och betalat för sin del för el och vatten. Hon har aldrig betalat på ränta, lån och amorteringar.

Nej hon har inte rätt till bostaden.
    Anonym (Fråga på det!) skrev 2016-08-08 16:19:44 följande:

Mannen har ägt huset innan kvinnan flyttat in, hus var inte köpt för gemensamt bruk, kvinnan får ingenting, hon är inte med i varken värdeökning av huset eller något.även om hon varit med o betalt renoveringar så har ingen rätt till det heller.
  • Anonym (Fråga på det!)

Det låter ju bra för min vän om hon inte har någon rätt till något men jag får inte ihop det med sambolagen som jag trodde ganska omgående delade allt lika idag? Paret i fråga har inte skrivit något samboavtal. Förut började ju sambolagen gälla efter 5 år som sammanboende men idag gäller den väl omedelbart om man inte skriver bort den?

Svar på tråden Sambolagen