• Anonym (12345)

Sambolagen

Hur kommer det sig att den andra partern inte är skyldig att betala kostnader om den ena inte kan betala tex lån, amortering eller månadsavgift.
    Eller om den ene står på lånet och ens situation förändras och man tvingas sälja med förlust, att den andre inte måste skjuta till 50% av förlusten, om bostaden införskaffades för gemensamt bruk?
    I dagsläget drabbas ju inte den ene av förlusten iomed att man inte äger något.

2 människor den ena blir satt i skuld den andre är fri.

• Svar på tråden Sambolagen
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 00:05:45 följande:
    Då kan din partner lika gärna få använda sig av sambolagen eftersom att partnern tvingas betala dina skulder även om ni gör slut.
    Nej det blir en förlustaffär för mig enbart vinst för hen så det kommer nog inte på  fråga, hen får köpa en egen bostad.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 00:05:45 följande:
    Då kan din partner lika gärna få använda sig av sambolagen eftersom att partnern tvingas betala dina skulder även om ni gör slut.
    Förtydligande: Om ni gjort slut och du dör senare så tvingas partnern betala dina skulder.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 00:37:38 följande:
    Förtydligande: Om ni gjort slut och du dör senare så tvingas partnern betala dina skulder.
    Nej, varför skulle partnern tvingas göras det om denne varken står med på lån eller köpekontrakt?
    Iomed att partnern aldrig skrev på något från första början så är ju denne fri.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-09 10:07:10 följande:
    Nej, varför skulle partnern tvingas göras det om denne varken står med på lån eller köpekontrakt?
    Iomed att partnern aldrig skrev på något från första början så är ju denne fri.
    Det är ett solidariskt ansvar om partnern dör (och även om det tar slut innan dödsfallet)  att betala tillbaka.
    Det tycker jag däremot är för jävligt och alldeles särskilt om man ser på sambolagen så som du gör.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 11:37:04 följande:
    Det är ett solidariskt ansvar om partnern dör (och även om det tar slut innan dödsfallet)  att betala tillbaka.
    Det tycker jag däremot är för jävligt och alldeles särskilt om man ser på sambolagen så som du gör.
    Förstår inte riktigt varför du tar upp vad som händer om man dör, jag har alltid anmärkt något om det.
    Solidariskt ansvar mot vem, det är väl helt upp till partnern om denne vill betala en bostad som man inte ens äger, ingen drabbas om man inte gör det banken får ju sina pengar ändå.
    Det spelar inte så stor roll egentligen för sambolagen ger en inte rätt till bostaden när ens partner dör.

Tror du missförstått hur jag ser på sambolagen eftersom du tar upp helt andra grejer, dödsfall etc.
    Hur tror du jag ser på sambolagen?
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-05 22:43:43 följande:
    Hur kommer det sig att den andra partern inte är skyldig att betala kostnader om den ena inte kan betala tex lån, amortering eller månadsavgift.
    Eller om den ene står på lånet och ens situation förändras och man tvingas sälja med förlust, att den andre inte måste skjuta till 50% av förlusten, om bostaden införskaffades för gemensamt bruk?
    I dagsläget drabbas ju inte den ene av förlusten iomed att man inte äger något.

2 människor den ena blir satt i skuld den andre är fri.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-09 13:08:17 följande:
    Förstår inte riktigt varför du tar upp vad som händer om man dör, jag har alltid anmärkt något om det.
    Solidariskt ansvar mot vem, det är väl helt upp till partnern om denne vill betala en bostad som man inte ens äger, ingen drabbas om man inte gör det banken får ju sina pengar ändå.
    Det spelar inte så stor roll egentligen för sambolagen ger en inte rätt till bostaden när ens partner dör.

Tror du missförstått hur jag ser på sambolagen eftersom du tar upp helt andra grejer, dödsfall etc.
    Hur tror du jag ser på sambolagen?
    Gemensamt bruk=Betalningsskyldig.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 13:17:44 följande:
    Gemensamt bruk=Betalningsskyldig.
    Vad får dig att tro att man är betalningsskyldig för någon annans lån bara för att man bor i bostaden?
    Eftersom du tror att det är så, så förstår jag att du inte ser nackdelar med sambolagen när den ene köpt bostad själv.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-09 13:54:12 följande:
    Vad får dig att tro att man är betalningsskyldig för någon annans lån bara för att man bor i bostaden?
    Eftersom du tror att det är så, så förstår jag att du inte ser nackdelar med sambolagen när den ene köpt bostad själv.
    Det är så.
    Jag tycker att ska man uteslutas från ett boende som man skaffat för gemensamt bruk, så ska man inte behöva bli betalningsskyldig vid ett dödsfall.
    Man bör se ur alla synvinklar här i livet.
    Att inte ta något för givet och vara lite ödmjuk.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 13:57:31 följande:
    Det är så.
    Jag tycker att ska man uteslutas från ett boende som man skaffat för gemensamt bruk, så ska man inte behöva bli betalningsskyldig vid ett dödsfall.
    Vart står det att man är betalningsskyldig?
  • sportpappa
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 13:57:31 följande:
    Det är så.
    En sambo är inte betalningsskyldig på något sätt. Vid dödsfall så tar dödsboet alla skulder. De skulder som inte kan betalas avskrivs.
  • Anonym (Liis)
    sportpappa skrev 2016-08-09 14:40:00 följande:
    En sambo är inte betalningsskyldig på något sätt. Vid dödsfall så tar dödsboet alla skulder. De skulder som inte kan betalas avskrivs.
    Min erfarenhet är lite annorlunda.
    När min förra sambo dog så fick jag betala alla skulder.
    Kanske har reglerna förändrats sedan dess.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-09 16:24:20 följande:
    Min erfarenhet är lite annorlunda.
    När min förra sambo dog så fick jag betala alla skulder.
    Kanske har reglerna förändrats sedan dess.
    Vad var det för skulder?
  • Anonym (Liis)

Smålån och avbetalningar.
    Några hade han dessutom tagit i mitt namn utan att jag visste om det.

• Anonym (12345)
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-10 10:22:30 följande:
    Ägde ni bostaden tillsammans båda står på köpekontrakt?
    Om inte så är det väldigt märkligt speciellt om ni inte var gifta, du kan aldrig bli betalningsskyldig  för någon annans lån bara för att du är skriven på samma adress.
  • Anonym (Liis)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-10 10:51:48 följande:
    Ägde ni bostaden tillsammans båda står på köpekontrakt?
    Om inte så är det väldigt märkligt speciellt om ni inte var gifta, du kan aldrig bli betalningsskyldig  för någon annans lån bara för att du är skriven på samma adress.
    Vi hyrde lgh. Och det var inga sådana skulder.
    Då var det solidariskt. Sen som sagt så tog han några lån i mitt namn. Det kunde jag aldrig som du förstår bevisa.
    Det här var 17 år sedan. 
  • sportpappa
    Anonym (Liis) skrev 2016-08-10 10:22:30 följande:
    Lån i ditt namn är ju dina även om någon annan tagit dem. Om ni båda stod med på något så är det ditt lån det också.
    Var det något lån som enbart var hans som du blev tvungen att betala?
  • Anonym (Liis)

Ett lån (ingen monstersumma dock), och 2 avbetalningar.
    Ja allt blev mitt och det är numera borta. Jag får vara nöjd med att jag lyckats ordna upp allt.
    Svider ännu att han gick bakom min rygg.

Nog om mig. Vill inte stjäla tråden mer. Förlåt ts.

Svar på tråden Sambolagen