• Alexi

Var barn så här förr?

Jag funderar ofta på hur barn var förr. Både för 200 år sedan och 2000 år sedan. Just när det kommer till de delar som vi ser som en del av utvecklingen, utvecklingsfaser, sovande, ätande, trotsålder, tonåringar osv.

Jag får liksom inte ihop hur naturen har tänkt när barns utveckling är så här pass kämpig (för barnet själv och i många fall för föräldrarna) och hur barnens utveckling har fungerat med de rätt tuffa livsförhållanden människan ändå levt under genom århundradena. Kan det ha funnits utrymme för barn att bete sig som de gör?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Var barn så här förr?
  • Jasmin Karlsson

Vad gäller bebisfasen tror jag att vi lever för onaturligt nu för tiden egentligen. Förr bodde man i stora familjer, tillsammans med mor- och farföräldrar kanske och många syskon. Då kunde mamma och bebis bara vara med varandra, amma och bära bebis. Det fanns alltid någon annan som fixade fram mat och hjälpte syskonen osv. Att bebisen är så uppmärksamhetskrävande och ibland skrikig är bra, för då lämnar inte mamman bebisen hur som helst och det säkrar barnets välmående.

• Alexi
    Jasmin Karlsson skrev 2016-08-07 08:59:11 följande:
    Vad gäller bebisfasen tror jag att vi lever för onaturligt nu för tiden egentligen. Förr bodde man i stora familjer, tillsammans med mor- och farföräldrar kanske och många syskon. Då kunde mamma och bebis bara vara med varandra, amma och bära bebis. Det fanns alltid någon annan som fixade fram mat och hjälpte syskonen osv. Att bebisen är så uppmärksamhetskrävande och ibland skrikig är bra, för då lämnar inte mamman bebisen hur som helst och det säkrar barnets välmående.
    Fast jag tänker att kvinnorna väl slet hårt i bondesamhället och i många andra samhällen med hushållet, laga mat osv. Inte kunde de bara ta en paus från familjen i ett halvår-år?

Men ja, jag håller med dig om att bebisar väl låg i en typ bärsjal konstant, för att skyddas mot rovdjur osv.
  • Vickan I

Förr agade man ju även barnen. Skrämma barn till lydnad med slag kom nog tillrätta med de flesta "trotsperioderna". Sedan ingick det mer naturligt att arbeta och bidra till familjeförsörjningen tidigt och i större utsträckning. Fanns inte lika mkt tid till lek och utveckling till en egen person. Man formades på ett helt annat sätt än nu i den mer fria barnuppfostran när man lär ett barn att den har en egen röst.

• äldreochklokare

just att vara tonåring har förändrats oerhört sen ca 60-talet och fram till idag när det i princip finns "tonåringar" som är 30 och bor hemma hos mamma ff. 

Förr var man barn, sen blev man vuxen när ma började arbeta, tex när man var 14 år eller kanske ännu yngre. Tonårsbegreppet är ju inte speciellt gammalt och inte det vi menar när vi tänker på hur man är som tonåring. Jag skulle inte vilja påstå det "var bättre förr", eftersom man inte visste så mkt om barns utveckling och säkert for många barn illa när de behandlades som små vuxna. Å andra sidan är vi just nu i en fas där "tonår" verkar sträcka sig väldigt långt upp i ålder. 

• Alexi
    Vickan I skrev 2016-08-07 09:05:33 följande:
    Förr agade man ju även barnen. Skrämma barn till lydnad med slag kom nog tillrätta med de flesta "trotsperioderna". Sedan ingick det mer naturligt att arbeta och bidra till familjeförsörjningen tidigt och i större utsträckning. Fanns inte lika mkt tid till lek och utveckling till en egen person. Man formades på ett helt annat sätt än nu i den mer fria barnuppfostran när man lär ett barn att den har en egen röst.
    Men då måste ju barn ha agats till lydnad sedan människans tillkomst fram till typ 1980. Dvs hela människans historia?

• Alexi
    äldreochklokare skrev 2016-08-07 09:07:19 följande:
    just att vara tonåring har förändrats oerhört sen ca 60-talet och fram till idag när det i princip finns "tonåringar" som är 30 och bor hemma hos mamma ff. 

Förr var man barn, sen blev man vuxen när ma började arbeta, tex när man var 14 år eller kanske ännu yngre. Tonårsbegreppet är ju inte speciellt gammalt och inte det vi menar när vi tänker på hur man är som tonåring. Jag skulle inte vilja påstå det "var bättre förr", eftersom man inte visste så mkt om barns utveckling och säkert for många barn illa när de behandlades som små vuxna. Å andra sidan är vi just nu i en fas där "tonår" verkar sträcka sig väldigt långt upp i ålder. 
    Men vi beskriver ju väldigt mycket om hur tonåringar är, dvs det verkar ju vara en sanning att de är slöa, trötta, förvirrade osv. Hur gick det ihop med att de förr var vuxna och fullt arbetsföra i samma ålder?
  • Jasmin Karlsson
    Alexi skrev 2016-08-07 09:04:47 följande:
    Fast jag tänker att kvinnorna väl slet hårt i bondesamhället och i många andra samhällen med hushållet, laga mat osv. Inte kunde de bara ta en paus från familjen i ett halvår-år?

Men ja, jag håller med dig om att bebisar väl låg i en typ bärsjal konstant, för att skyddas mot rovdjur osv.
    Det beror ju helt på vilken tidsperiod man menar... Jag tänkte ännu längre tillbaka, typ stenåldern...
    Men ja, barnet följer ju ganska lätt med i en bärsjal. Om man hade en krånglig bebis tror jag att det fanns andra som kunde hjälpa till. I dagens Sverige gör man ju som mammaledig allt. Om man tex bor med sin äldre mamma som inte jobbar längre kan hon ju iallafall passa de äldre barnen eller laga maten.
  • Alexi
    Jasmin Karlsson skrev 2016-08-07 09:13:51 följande:
    Det beror ju helt på vilken tidsperiod man menar... Jag tänkte ännu längre tillbaka, typ stenåldern... Men ja, barnet följer ju ganska lätt med i en bärsjal. Om man hade en krånglig bebis tror jag att det fanns andra som kunde hjälpa till. I dagens Sverige gör man ju som mammaledig allt. Om man tex bor med sin äldre mamma som inte jobbar längre kan hon ju iallafall passa de äldre barnen eller laga maten.
    Jo jag har också tänkt stenåldern. Och då var det väl ett konstant jobb att få ihop mat tillräckligt så jag undrar om mammorna verkligen kunde fokusera främst på bebisen då i långa perioder?
  • Jasmin Karlsson
    Alexi skrev 2016-08-07 09:19:45 följande:
    Jo jag har också tänkt stenåldern. Och då var det väl ett konstant jobb att få ihop mat tillräckligt så jag undrar om mammorna verkligen kunde fokusera främst på bebisen då i långa perioder?
    Barnadödligheten var nog högre.
    Titta på hur de lever i dagens fattiga Afrika, så får man nog ett hum om hur det var/är...
  • Carambolan

Det var väl lite lättare att bli vuxen när tillvaron i hög grad gick ut på att skaffa mat och värme. Det samhälle vi har byggt i modern tid ställer helt andra krav på kunskap och socialt samspel. Klart att vi skulle klara oss utan men levnadsstandarden skulle också vara därefter. Den teknologiska utveckligen har också möjliggjort en ny syn på människovärde och nya prioriteringar. De flesta tycker inte längre att det är ok att sjuåringar dör medan de kör vagnar i kolgruvor, vi behöver ju inte lika mycket folk att göra det idag och då kan man börja prioritera.

Svar på tråden Var barn så här förr?