Alexi skrev 2016-08-08 11:19:10 följande:
Man kan ju faktiskt fundera på hur det hade gått för de barn som idag till och med hamnar hos psykhjälp för att lära sig äta om de hade levt för 200 år sedan... Skapar vi massa besvär/diagnoser och sjukdomar hos våra barn?
Ja, det är jag övertygad om. Och hos oss själva.
Visst finns det människor som trots bästa vilja och kamp ändå blir sjuka, får psykiska besvär och inte orkar, det säger jag ingenting om. Men jag tror absolut att vi gör oss känsligare än vad vi är, när vi på så många sätt skyddar både barnen och oss själva för allt obehag som går att skydda sig emot. Vi får ingen träning i att hantera svårigheter, så den som levt skyddad och sedan får ett "krävande" spädbarn kan på riktigt inte hantera det. Alltså, det blir riktiga psykiska problem, men jag tror att en del av dem kunde undvikas om man var lite, lite tuffare mot både barn och vuxna..
Det är ju bara att läsa på forumet här, så många föräldrar som gör allt för att slippa göra barnen besvikna och som lägger enorma skuldkänslor på sig själva om de t.ex. begår det "enorma sveket" att ha barnvakt över natten till en sub-ettåring. Vem mår bra av att tänka så? (Oavsett vad man tycker om barnvakt) Barn kränks om de får ett nej och skulle någon i skolan säga till på skarpen ska man ha möte och låta barnet berätta sin version av händelsen istället för att lita på den vuxna och låta barnet ta en tillsägelse och kanske skämmas lite (och pedagogen ägna sin tid åt barnen i gruppen). 15-åringar som inte har råd med moped skrivs det snyftreportage på tema "barnfattigdom" om och eget rum betraktas nästan som rättighet (utom i Stockholms innerstad märkligt nog där en vanlig familj ofta tränger ihop sig i en trea/fyra och det är jättevanligt att dela rum)
Vuxna som stressar som tokar för att hinna skjutsa till fotbollsträningen - fast barnet skulle kunna cykla. Folk som kräver att deras barn som ändå är så stora att de tillåts gå till skolan själva ändå måste ringa för att berätta "att de kommit lyckligt fram". Liksom - HUR tror man att man ska kunna förhindra en trafikolycka genom att barnet ringer? Och kommer inte barnet fram av andra anledningar kommer skolan höra av sig... (och inget hade man kunnat förhindra ändå) Tror inte att sådant beteende ger självständiga, starka vuxna i längden. Kan själv är bra saker.