• Alexi

Var barn så här förr?

Jag funderar ofta på hur barn var förr. Både för 200 år sedan och 2000 år sedan. Just när det kommer till de delar som vi ser som en del av utvecklingen, utvecklingsfaser, sovande, ätande, trotsålder, tonåringar osv.

Jag får liksom inte ihop hur naturen har tänkt när barns utveckling är så här pass kämpig (för barnet själv och i många fall för föräldrarna) och hur barnens utveckling har fungerat med de rätt tuffa livsförhållanden människan ändå levt under genom århundradena. Kan det ha funnits utrymme för barn att bete sig som de gör?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Var barn så här förr?
  • MadHatter

Fram för allt har ju synen på barn förändras radikalt under historien.

Man brukar säga att "barndomen" som en avgränsad tid i livet "kom till" under andra hälften av 1700-talet, genom Rosseaus tankar.

• Dorian Ertymexx
    Alexi skrev 2016-08-07 08:46:08 följande:
    Jag funderar ofta på hur barn var förr. Både för 200 år sedan och 2000 år sedan. Just när det kommer till de delar som vi ser som en del av utvecklingen, utvecklingsfaser, sovande, ätande, trotsålder, tonåringar osv.

Jag får liksom inte ihop hur naturen har tänkt när barns utveckling är så här pass kämpig (för barnet själv och i många fall för föräldrarna) och hur barnens utveckling har fungerat med de rätt tuffa livsförhållanden människan ändå levt under genom århundradena. Kan det ha funnits utrymme för barn att bete sig som de gör?

Vad tror ni?
    Jadå. Bara att se på hur djurbarn gör, de är fan precis likadana.

Just tonåren är intressant, tycker jag. Hos de flesta flockdjur brukar barnen lämna/kickas ut ur föräldraflocken (ibland främst barn ur ena könet), och dessa söker sedan upp en ny flock att gå med i, eller bildar en helt ny flock. Att tonåringar luktar illa, blir djääävligt jobbiga och allmänt rebelliska tror jag helt enkelt är hur vi uppfattar det fenomenet. Tonåringar blir liksom som gjorda för att kickas ut. Det är ju lite det de gör när de ska hänga med polare, bilda gäng... gamla instinkter och naturliga beteenden som sitter i.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Alexi skrev 2016-08-07 09:10:51 följande:
    Men då måste ju barn ha agats till lydnad sedan människans tillkomst fram till typ 1980. Dvs hela människans historia?

Ja och nej. Återigen, se på hur djur gör. De flesta djur låter barn leka fritt, men kan smäcka till dem om de går för långt. Men det är sällan vad vi skulle kalla aga, de daskar liksom inte så hårt, och inte för att orsaka skada. Mer en varning typ.

Vet att det i vissa naturfolksstammar sällan förekommer aga, istället tar de jobbiga barn på promenad, så de får göra av med energi. Mycket av aga och behovet av kontroll av barn på det viset kommer av moderna förhållanden, då vuxna fick allt mindre tid att faktiskt ägna sig åt barnen. Det är inte direkt "naturligt" (avskyr det ordet, men i brist på bättre...) att vara ifrån sin avkomma i tio plus timmar om dagen, och även då vara trött, utmattad och dränerad.
  • Alexi
    Dorian Ertymexx skrev 2016-08-07 09:39:36 följande:
    Jadå. Bara att se på hur djurbarn gör, de är fan precis likadana.

Just tonåren är intressant, tycker jag. Hos de flesta flockdjur brukar barnen lämna/kickas ut ur föräldraflocken (ibland främst barn ur ena könet), och dessa söker sedan upp en ny flock att gå med i, eller bildar en helt ny flock. Att tonåringar luktar illa, blir djääävligt jobbiga och allmänt rebelliska tror jag helt enkelt är hur vi uppfattar det fenomenet. Tonåringar blir liksom som gjorda för att kickas ut. Det är ju lite det de gör när de ska hänga med polare, bilda gäng... gamla instinkter och naturliga beteenden som sitter i.
    Intressant resonemang!
  • Alexi
    MadHatter skrev 2016-08-07 09:35:30 följande:
    Fram för allt har ju synen på barn förändras radikalt under historien.
    Man brukar säga att "barndomen" som en avgränsad tid i livet "kom till" under andra hälften av 1700-talet, genom Rosseaus tankar.
    Visste jag inte, intressant!
  • Alexi
    Jasmin Karlsson skrev 2016-08-07 09:27:35 följande:
    Barnadödligheten var nog högre. Titta på hur de lever i dagens fattiga Afrika, så får man nog ett hum om hur det var/är...
    Tillåts barn där vara som barn i Sverige är?
  • Dorian Ertymexx
    Alexi skrev 2016-08-07 10:01:58 följande:
    Tillåts barn där vara som barn i Sverige är?
    Tillåts och tillåts... i de fattigare delarna av världen finns det inte tid att vara barn.
  • Johan75
    Alexi skrev 2016-08-07 09:19:45 följande:
    Jo jag har också tänkt stenåldern. Och då var det väl ett konstant jobb att få ihop mat tillräckligt så jag undrar om mammorna verkligen kunde fokusera främst på bebisen då i långa perioder?
    Antalet timmar som man "arbetade" var betydligt lägre när vi levde som jägare och samlare (stenåldern i detta resonemang). När människan lärde sig att odla och blev bofasta så ökade arbetstiden ordentligt. Däremot ökade nog även näringsintaget. Vi var fulla med energi oftare eftersom tillgången till mat var mer tillförlitlig. 
    Behold, i come as a thief.
  • Alexi
    Dorian Ertymexx skrev 2016-08-07 10:09:37 följande:
    Tillåts och tillåts... i de fattigare delarna av världen finns det inte tid att vara barn. smile4.gif
    Man läser ju trådar här ibland om familjer som har det sjukt jobbigt. Typ med barn i 3-årsåldern som gnäller, skriker, trotsar om allt. Där föräldrarna håller på att gå under.

Eller familjer med barn med bokstavsdiagnoser som kräver fullständig förutsägbarhet, rutiner och allt sånt.

Hur blir det i en sån familj i de delarna av världen?
  • Dorian Ertymexx
    Alexi skrev 2016-08-07 10:22:08 följande:
    Man läser ju trådar här ibland om familjer som har det sjukt jobbigt. Typ med barn i 3-årsåldern som gnäller, skriker, trotsar om allt. Där föräldrarna håller på att gå under.

Eller familjer med barn med bokstavsdiagnoser som kräver fullständig förutsägbarhet, rutiner och allt sånt.

Hur blir det i en sån familj i de delarna av världen?
    Alltså, jag tror att det finns problem med att vi har en curlingvåg, och då blir det ju liksom per definition svårt att fostra barn om man, ja, inte ska fostra dem utan curla dem. Barn måste lära sig att handlingar har konsekvenser tidigt (och med det menar jag INTE aga eller liknande). Men jag kan bara teoretisera, har inga barn själv.
Svar på tråden Var barn så här förr?