• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • My102

Då var första omgången av letrozol och otrivelle över. Dessvärre kom mensen ändå i lördags. Några fler som har fått biverkningar? Jag har känt mig som en tonåring pä nytt, det var PMS gånger två, riktigt jobbigt. Både för mig och sambo. Jag var på väg att packa väskorna och dra typ men så fort mensen hade kommit igång så var som all irriteration som bortblåst. Nu får jag ta hand om sambon lite extra de kommande veckorna. Ska enbart ta letrozol den här månaden pga att julhelgen kommer ivägen. Hoppas biverkningar blir färre utan spruta.

• Upprepade missfall
    My102 skrev 2017-12-11 06:41:16 följande:

Då var första omgången av letrozol och otrivelle över. Dessvärre kom mensen ändå i lördags. Några fler som har fått biverkningar? Jag har känt mig som en tonåring pä nytt, det var PMS gånger två, riktigt jobbigt. Både för mig och sambo. Jag var på väg att packa väskorna och dra typ men så fort mensen hade kommit igång så var som all irriteration som bortblåst. Nu får jag ta hand om sambon lite extra de kommande veckorna. Ska enbart ta letrozol den här månaden pga att julhelgen kommer ivägen. Hoppas biverkningar blir färre utan spruta.

Tråkigt att det inte fungerade denna gången heller :/ Hoppas nästa gång fungerar bättre. Verkar du inte lossa ägg alls själv eller är sprutan mer för säkerhets skull?

Själv sitter jag och hoppas mensen ska komma nån gång, så jag kan dra igång första kuren letrozole. Hade bim idag och tvärblanka gravtest så jag vet att den ska komma, och då vill man ju bara att den ska göra det direkt så man får gå vidare till nästa försök nån gång! :-P Har testat letrozole 2 månader tidigare men minns inte att jag upplevde någon biverkning då. Men jag får ganska ordentlig pms med små depressioner inför varje mens även utan letrozole, så det kan vara därför jag inte märker nån sån biverkning.

Hur långt efter mens brukar du få äl? Kommer min imorgon så borde äl bli runt 25-26. Perfekt vid ledigheten ;)
  • My102
    Upprepade missfall skrev 2017-12-11 22:10:57 följande:

Tråkigt att det inte fungerade denna gången heller :/ Hoppas nästa gång fungerar bättre. Verkar du inte lossa ägg alls själv eller är sprutan mer för säkerhets skull?

Själv sitter jag och hoppas mensen ska komma nån gång, så jag kan dra igång första kuren letrozole. Hade bim idag och tvärblanka gravtest så jag vet att den ska komma, och då vill man ju bara att den ska göra det direkt så man får gå vidare till nästa försök nån gång! :-P Har testat letrozole 2 månader tidigare men minns inte att jag upplevde någon biverkning då. Men jag får ganska ordentlig pms med små depressioner inför varje mens även utan letrozole, så det kan vara därför jag inte märker nån sån biverkning.

Hur långt efter mens brukar du få äl? Kommer min imorgon så borde äl bli runt 25-26. Perfekt vid ledigheten ;)

Hej! Jag tror sprutan var för säkerhetsskull för läkaren trodde att ÄL redan hade skett vid UL. Jag är osäker vad felet är..tror inte ens läkaren vet :S. Kanske att jag ägglossar sällan, har oregelbunden mens, och har tidihare fått jobbiga PMS så kanske är det att ägglossning utbeblir ibland eftersom det är sällan har det nu för tiden. Vem vet. Vi testar med gonal F i februari sen kör vi med IVF i mars om det inte blir nåt.

Jag tror att jag har ÄL på cykeldag 18-21 på ett ungefär.
  • Upprepade missfall
    My102 skrev 2017-12-11 22:39:04 följande:

Hej! Jag tror sprutan var för säkerhetsskull för läkaren trodde att ÄL redan hade skett vid UL. Jag är osäker vad felet är..tror inte ens läkaren vet :S. Kanske att jag ägglossar sällan, har oregelbunden mens, och har tidihare fått jobbiga PMS så kanske är det att ägglossning utbeblir ibland eftersom det är sällan har det nu för tiden. Vem vet. Vi testar med gonal F i februari sen kör vi med IVF i mars om det inte blir nåt.

Jag tror att jag har ÄL på cykeldag 18-21 på ett ungefär.

Okej, hoppas du ägglossar utan sprutan då nu när du inte kommer kunna ta den den här cykeln.

Får du mer regelbunden mens med letrozole eller är den ändå oregelbunden? Hur många månader har du använt det förresten?

Okej då har vi nog äl runt samma dag nästa gång, vi får hålla tummarna åt varandra när det närmar sig bim då ;)
  • Sessan79

Hej, hoppar in här i tråden. Jag och min man håller på med utredning. spolade äggledarna igår, usch! Hon tyckte det såg ut som passage, såg iaf inget stopp som tur är. Nu ska maken lämna prov och nästa vecka får vi svar, så nervöst!

• My102
    Upprepade missfall skrev 2017-12-12 18:58:13 följande:

Okej, hoppas du ägglossar utan sprutan då nu när du inte kommer kunna ta den den här cykeln.

Får du mer regelbunden mens med letrozole eller är den ändå oregelbunden? Hur många månader har du använt det förresten?

Okej då har vi nog äl runt samma dag nästa gång, vi får hålla tummarna åt varandra när det närmar sig bim då ;)

Jag tog letrozol första gången förra månaden, och då var mensen tre dagar sen. Brukar ha en cykel på ca 30 dagar. Men mellan 29-35.
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-12 20:31:45 följande:

Hej, hoppar in här i tråden. Jag och min man håller på med utredning. spolade äggledarna igår, usch! Hon tyckte det såg ut som passage, såg iaf inget stopp som tur är. Nu ska maken lämna prov och nästa vecka får vi svar, så nervöst!

Exakt samma sits här. Spolade äggledarna i måndags (såg bra ut), har tagit blodprover och mannen lämnat prov. Nästa vecka är det uppföljningsmöte. Nervöst!!! Hoppas på goda resultat för oss båda så fortsättningen på denna resa går så smidigt som möjligt. :)
  • Sessan79
    LA87 skrev 2017-12-14 07:02:17 följande:

Exakt samma sits här. Spolade äggledarna i måndags (såg bra ut), har tagit blodprover och mannen lämnat prov. Nästa vecka är det uppföljningsmöte. Nervöst!!! Hoppas på goda resultat för oss båda så fortsättningen på denna resa går så smidigt som möjligt. :)

Kul med en i exakt samma sits! Vilket landsting tillhör ni? Vi bor i Sthlm
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-14 19:52:48 följande:

Kul med en i exakt samma sits! Vilket landsting tillhör ni? Vi bor i Sthlm

Ja, skönt med samma i fler sits. Även om de gärna hade fått vara en roligare sits vi satt i ;)

Samma här, Sthlm. Utredning på Sophiahemmet, ni då? Jag har PCO-äggstockar så troligen ägglossar jag ej ordentligt. Men väldigt spänd inför provsvaren på tisdag :)
  • barnlangtanivf

Hej! Jag och en vän har startat en podd - "ruvarpodden" om barnlöshet, barnlängtan och IVF där vi pratar fritt om vår resa mot barn - Ruvarpodden har premiär idag och finns på Itunes och soundcloud, och snart även på Acast. Nytt avsnitt kommer varje fredag!

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?