• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Madeeleenee skrev 2016-11-09 14:47:51 följande:
    Nej de tog inget blodprov... Läste i min journal nu från idag. Där står det att de såg en hinnsäck på 5,5 mm men ingen gulesäck. Slemhinna på 10 mm.

Inte ska man väl kunna se en hinnsäck och en 10 mm slemhinna en dryg vecka efter mens? Eller? Alltså, måste det inte vara ett missfall som inte kommit ut? Just nu blir jag nästan glad om de säger att jag iaf HAR varit gravid.... Även om det förmodligen avstannat...
    Hmm vad konstigt. Svårt veta vad som händer/hänt. Du får nog försöka avvakta till nästa undersökning helt enkelt och se vad de kan se då?
  • Nykär15

Fick svar på mitt AMH-prov igår, det låg på 2,1 och läkaren skrev att det var mycket bra. Så det känns väldigt skönt! Var rädd det skulle vara lågt eftersom jag väldigt snart fyller 40...

Väntar fortfarande på mensen som är en dag sen nu, men eftersom ÄL uteblev så räknar jag med att det kan ta upp till en vecka för den att komma....

• Nykär15

Min äl verkar komma till slut ändå...på cd 28. Jag som väntade mensen...tvära kast. Från att tro den uteblev så kommer den...

Överst igår och nederst idag.

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-11-12 12:39:18 följande:

Bara att mysa på för er nu då!:)

Yes- fullt upp nu!
  • Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-11-14 13:57:38 följande:

Ser att det går lite upp och ned i tråden. Önskar så att vi alla kan få en underbar julklapp i år, i form av ett litet plus. Inte alls mycket begärt tycker jag. 

Nykär: härligt att ÄL äntligen dök upp, hoppas att det tar sig. 

Madeeleenee: Ursch så tråkigt med ovissheten. När har du fått tid för att komma tillbaka till dem?

Mjbo: Hoppas att du får en tid snart, det suger att vänta. Allting går tyvärr på lågvarv runt jul så hoppas ni får det avklarat innan. 

Själv var vi idag på vårt första läkarbesök på ferten. Blev välkomnad av doktorn med att ja dig känner vi ju sedan förut, välkommen. Han kändes väldigt rakt på sak och pratade på i hundra och ritade en bild med alla scenarior. Kändes mer uppstrukturerat nu än när jag gick där sist, genom att man verkligen ritade upp vägen och tydliga riktlinjer vilket på ett sätt kändes skönt. Inte så mycket nu får vi se och du är ung bla bla.

Dock gick besöket super fort (15min) och det innehöll mycket information. Min sambos spermier var normala över 180 miljoner så det var sambon nöjd med. *haha*  Skönt på ett sätt att det inte var nå konstigt för då måste man ju vänta tre månader och sedan ta nytt. Mina prover visade att jag fortfarande har antikroppar mot rubella, har en fungerande ÄL (progesteron på 40), vilket då skulle vara bra. Men jag fattar fortfarande inte varför jag har spottings mellan ÄL och mens om nu mitt progesteronvärde är bra. För när jag googlar på det så verkar allt över 20 vara normalt för att kunna bli gravid och behålla ett foster? TSH värde på 2,0 så det var ju bra, särskilt med tanke på hur mycket jag nojjat över detta värde då det i februari var 2,65 och man skulle ha under 2,5 för att få fortsätta med utredning på fertiliteten. 

Frågade om endometrios då det är en dold kvinno sjukdom och de har alltid det i baktanken när de undersöker kvinnorna på ferten, men för att man ska gå in lappraskopiskt med kamera så ska man ha starka indikationer för detta. Tydligen så anses man ändå ha stor chans att bli gravid så länge livmodern ser normal ut samt att man har passage i äggledarna. Tog även upp detta med FSH och AMH, men det är tydligen inga prover de tar när man har ett bra progesteronvärde (som då indikerar ÄL), regelbunden mens samt att man då på UL ser äggblåsor. 

Nästa steg för mig är alltså äggledar spolning och VUL för att se så att inget hänt under dessa år som gått med mina äggledare och så att man ser äggblåsor och att livmodern ser bra ut. är på CD10 idag så när nästa mens dyker upp ska jag ringa och boka tid. Nu känns det iallafall som vi också är på väg någonstans. 

Har mycket molvärk i ena äggstocken idag på CD10, blir till att mysa lite varannan dag här fram över för att pricka in ÄL. 

Tack, hoppas innerligt med på en fin julklapp i år Hjärta är på ÄL+4 nu, så bara vänta och se. 

Skönt att du är igång och ska få kollat hur allt ser ut. Vet hur det är att inte veta. Så det är skönt vara igång med utredning, Håller dock tummarna att ni inte behöver det utan att denna ÄL blir ett plus Flört

• Nykär15
    NFED skrev 2016-11-14 16:28:11 följande:

Hej,

har precis läst tråden och delar så mycket av den frustration och förvirring ni har beskrivit.

Vi har försökt i snart 1,5 år utan graviditet och vi har tid för utredning för oss båda i december. Jag har väldigt oregelbunden mens, mellan 30-60 dagar, och fått höra att jag har typiska PCO äggstockar (dock aldrig fått diagnosen men jag tror jag har det). I somras, när det hade gått ungefär 1 år, hade jag inte fått mens på över 60 dagar och fick då tjatat mig till en akut tid bara för mig. Efter vul och samtal fick jag en dos provera som satte igång mensen och sen fick jag 3 kurer pergotime som jag fick ta varannan cykel som skulle stimulera ägglossningen.

Det har nu gått 4 (långa) cykler sedan dess, 2 med pergotime och 2 utan, och trots att ägglossningstesterna har visat glad gubbe varje cykel så tvivlar jag på att det stämmer för några gånger kom mensen så sent som 4 veckor efter positivt ägglossningstest och ibland efter 2 veckor...

Är nu inne på 3e och sista kuren pergotime men har inte så stora förhoppningar, efter att jag började med pergotime har min mens blivit väldigt annorlunda, lunn, ljusröd, lättflytande och mycket mindre. Funderar på om pergotime kan försämra uppbyggnaden av slemhinnan runt livmodern... kan man då tillsätta progesteron (som väl är det hormon som bygger upp slemhinnan)... Har så många frågor och samlar på mig allt fler inför utredningen i december, vad har ni för tips om bra frågor att ställa?

Välkommen hit! 

Har inte testat pergotime så vet inte mycket om den, men ska själv ta Letrozol nästa cykel om det inte tar sig på denna ÄL. 

Jag åt Femanest två cykler nu, den försköt min ÄL båda gångerna, så första kom den på CD 21 och nu denna ÄL kom på CD 28. Men den bygger extra slemhinna så det känns ändå bra. Men eg tar man inte det i naturlig cykel men förstått vissa får det vid FET för att bygga en tillräckligt bra slemhinna. 

Progesteron hjälper med slemhinnan, men det är ju först efter ÄL man kan ta det, så gäller ju först att ha en fin slemhinna som ägget fäster på. 

Jag har tagit krämen Progester All, men nu får jag vagitorier som jag ska börja med i morgon, hoppas ju ett ägg är på väg att fästa så det får lite hjälp.

• Nykär15
    Hope7 skrev 2016-11-16 09:34:18 följande:

Hej allesammans!
    Vi ska på första läkarbesöket idag, ska bli spännande. Hoppas att man får nå hjälp..
    Jag har kört med äl test i 6 dagar utan stegring. Är rädd att jag missat äl. Började testa på dag 14 och jag har oregelbunden mens. Mellan 33-49 dagar, sista menscykeln var på 49 dagar. :/

Spännande med första besöket!

Om du har så långa cykler så är ju ÄL mycket senare, tiden mellan mens och ÄL kan vara lång, men är nästa alltid densamma från ÄL till mens (14 dagar). Så räknar du bakåt borde du tidigast ha ÄL på CD 19 men kan likaväl ha den på CD 35 om det är en så lång cykel som sist...om ÄL kommer som den ska då, brukar den det? Annars kanske du kan få Letrozol...spännande se vad läkaren säger idag då. 

Jag hade ÄL först på CD28 denna gången..men beror på att jag åt läkemedel för slemhinnan efter strul med operationer, så jag är rädd att slemhinnan hann bli för dåligt skick när ägget kom så sent..men vi får se, är bara på ÄL+4 idag så om 8-10 dagar vet jag....

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-11-16 15:48:38 följande:

Hej! Nytt läkarbesök idag. De såg ingen hinnsäck idag, läkaren trodde det var ett blodkärl hon sett förra gången, jaja det såg iaf bra ut idag. Så blev spolning idag. Det var inte det skönaste jag varit med om kan jag säga. Själva spolningen kändes inte alls inte heller när hon förde in instrumentet (som jag var orolig för då det inte var direkt litet) för att föra in slangen. Dock var hon tvungen att hålla i min tapp med en tång för att få in slangen, inte skönt! Och när hon blåste upp ballongen fick jag stålsätta mig. Visade helt fri passage så det var skönt.

Hon sa att hon var imponerad att jag stod ut så bra med tanke att hon fick lov av att 'misshandla' mig mer än de brukar behöva. Som en sjuhelvetes mensvärk, men värt det nu när det är gjort. Har fått provera och letrozole utskrivet så nu är vi klara med utredningen, bara att hålla tummarna att min ägglossning kommer igång ordentligt nu.

Åh skönt höra att det gick bra idag och att spolningen blev av! Skönt att allt såg bra ut med. Håller tummarna att provera och Letrozol ska göra susen nu! Ska själv börja med Letrozol nästa cykel om det inte tar sig denna...hon trodde ju ÄL uteblev helt men sen kom den 1,5 vecka senare ändå...så fick ju en chans ändå nu. Men kan ju vara så att slemhinnan har blivit lite för gammal för att det ska bli en graviditet nu när cykeln blev så lång :/ så hoppas nog ingenting faktiskt. 

Men ska börja med Lutinus i morgon ändå, ifall att...

• Nykär15
    Hope7 skrev 2016-11-16 19:31:12 följande:

Åh nu var läkarbesöket gjort, det gick bra. Men hon trodde att jag redan haft äl enligt vul. Så antar att denna cykel kommer vara ganska kort. Ska också få börja med letrozol nästa cykel och sen även få göra spolning av äggledarna. Känns skönt att vara igång iaf. Så nu väntar jag på mensen istället för äl. :/ Tråkigt att ha missat en äl ???? Vad är lutinus förresten? :)

Prickade ni inte äl något?

Efter mens måste han komma i mig, så vi inte missar nåt. Ca 3-4 dgr efter äl kör vi mer varierat.

Lutinus är progesteron som man tar via slidan. För att stötta upp slemhinnan och hjälpa till behålla en graviditet.
  • Nykär15
    johannajw skrev 2016-11-17 15:39:06 följande:

Vad roligt att alla är igång med tabletter osv! :) på tisdag ska min sambo äntligen få lämna spermier prov. Hoppas att få snabbt svar, men antar att de lär dröja förens efter ny år att dom hör av sig.. :/ dom vill inte ge mig något för äl förens dom vet hur spermierna är.

Tre veckor sa vår klinik det skulle ta att få svar på spermieprovet. Vad sa er?
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?