NFED skrev 2016-11-14 16:28:11 följande:
Hej,
har precis läst tråden och delar så mycket av den frustration och förvirring ni har beskrivit.
Vi har försökt i snart 1,5 år utan graviditet och vi har tid för utredning för oss båda i december. Jag har väldigt oregelbunden mens, mellan 30-60 dagar, och fått höra att jag har typiska PCO äggstockar (dock aldrig fått diagnosen men jag tror jag har det). I somras, när det hade gått ungefär 1 år, hade jag inte fått mens på över 60 dagar och fick då tjatat mig till en akut tid bara för mig. Efter vul och samtal fick jag en dos provera som satte igång mensen och sen fick jag 3 kurer pergotime som jag fick ta varannan cykel som skulle stimulera ägglossningen.
Det har nu gått 4 (långa) cykler sedan dess, 2 med pergotime och 2 utan, och trots att ägglossningstesterna har visat glad gubbe varje cykel så tvivlar jag på att det stämmer för några gånger kom mensen så sent som 4 veckor efter positivt ägglossningstest och ibland efter 2 veckor...
Är nu inne på 3e och sista kuren pergotime men har inte så stora förhoppningar, efter att jag började med pergotime har min mens blivit väldigt annorlunda, lunn, ljusröd, lättflytande och mycket mindre. Funderar på om pergotime kan försämra uppbyggnaden av slemhinnan runt livmodern... kan man då tillsätta progesteron (som väl är det hormon som bygger upp slemhinnan)... Har så många frågor och samlar på mig allt fler inför utredningen i december, vad har ni för tips om bra frågor att ställa?
Välkommen hit!
Har inte testat pergotime så vet inte mycket om den, men ska själv ta Letrozol nästa cykel om det inte tar sig på denna ÄL.
Jag åt Femanest två cykler nu, den försköt min ÄL båda gångerna, så första kom den på CD 21 och nu denna ÄL kom på CD 28. Men den bygger extra slemhinna så det känns ändå bra. Men eg tar man inte det i naturlig cykel men förstått vissa får det vid FET för att bygga en tillräckligt bra slemhinna.
Progesteron hjälper med slemhinnan, men det är ju först efter ÄL man kan ta det, så gäller ju först att ha en fin slemhinna som ägget fäster på.
Jag har tagit krämen Progester All, men nu får jag vagitorier som jag ska börja med i morgon, hoppas ju ett ägg är på väg att fästa så det får lite hjälp.