• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Fick sms att jag får Levaxin utskrivet, så förstår ju att mitt TSH var för högt, det kan ju bidragit till missfallen. Så nu väntar jag brevet idag eller i morgon från läkaren om när jag ska börja och vad värdena låg på. Har dragit ett mail till henne och hoppas få svar redan idag på om jag ska börja direkt eftersom ÄL stundar till helgen och det är bra om värdena är rätt när man blir gravid då det även kan orsaka fosterskador vid högt värde enligt vad jag läst...men vet inte exakt. 

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-12-06 10:31:24 följande:
    Oj jaha undrar vad du låg på för värde då? Tror dock det tar ett par månader innan man ställt in dosen rätt på Levaxinet. Hoppas det inte ska ställa till det för er med stundande ÄL. 
    Nä har med förstått att det tar rätt lång tid att få ner värdet, men får ju börja iaf och hoppas det går bra. Hon har inte sagt att vi inte ska försöka bli gravida iaf. Ibland finns det folk som börjat efter de fått plus med, jag är ju iaf 3,5 vecka före ett ev plus syns så har jag tur går det neråt och har jag tur är det ju inte jättehögt heller...får se när brevet kommer. Men ska hämta medicinen på lunchen så jag kan börja direkt idag iaf. 

Jag har ju blivit gravid två gånger i år iaf så värdet är väl inte så kass att jag inte blir gravid, men kan ju vara så dåligt då att det är orsaken till missfallen...så hoppas ju få ordning på detta OM jag blir gravid igen...
  • Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-12-09 11:54:52 följande:
    Härligt, hoppas att detta gör susen! =) 

Jag var idag på äggledarspolning. Gjorde faktiskt otroligt ont när han gick genom livmodertappen. Min doktor tyckte det var konstigt och liksom sa " det brukar inte göra ont att gå igenom tappen, utan det brukar bli som mensvärk sedan under själva spolningen". Lite som att jag inte fick reagera som jag gjorde. Men nu gjorde det ont och tänk om det är så att passagen genom tappen är trång pga ärrvävnad m.m efter konisering och miljoner biopsiprover senare. Resterande var som kraftigare mensvärk, kan inte minnas att jag upplevde att det gjorde så hjär ont sist?!

Iallafall så hade jag ca. 7äggblåsor på vardera äggstock vilket då var normal enligt doktorn och det gick lätt att spola och livmodern hade inga polyper och livmoderslemhinnan var tunn och fin som den skulle vara efter mens. Inga polyper eller annat konstigt. Så ja, grattis till oss, nu har vi en diagnos....oförklarligt barnlösa! Upplyftande, blir vi gravida ska vi höra av oss, blir vi inte gravida ska vi höra av oss när de öppnar efter sommaruppehållet eller tidigast innan de stänger för sommaren. Ja ni kan ju gissa när jag kommer ringa. 

Frågade åter igenom om mina mellanblödningar, men det viftas snabbt bort med att nästan bli avbruten att det är inget som sak påverka och att han skyller på att det är min livmodertapp som är lättblödande. 

Tog även upp detta med kort lutefas jag har ju ca. 10-12 dagar och 14 är ju normalt. Men enligt honom så gick det inte säga att alla skulle ha 14 för att vara normala utan det kan vara normalt att ha kortare med och det ska då rakt inte påverka mina chanser!

Råkade ju nämna att jag tar ägglossningstester och det var något han tyckte jag skulle sluta med. Jag vet ju att det kan bli som stress, men chansen att lyckas känns ju större när man vet på ett ungefär än att inte veta alls. Orkar inte ha sex typ varannan dag varje månad för att "täcka" in och då komma i närheten av ÄL. Vi har ju sex när vi känner fört och ca. varannan dag runt ÄL och när ÄL stegring ör upptäckt ligger vi i lite extra. Har ju kört utan att tempa eller ÄL test och hälsokostpreparat i ca. 6månader utan att komma i närheten av en gradivitet. 

Skönt att allt såg bra ut, men förstår det känns tufft att inte ha nåt att jobba med...nästan värre när det inte finns en förklaring. Vet inte din ålder, men jag hade iaf inte orkat vänta så länge. Jag lägger hellre pengar privat, som nu och får ordentlig hjälp! Har de tagit alla hormonprover på dig? 

Jag hade svinont när jag gjorde HSS efter min hysteroskopi. Det gjorde inte ont när hon förde in katetern, kändes obehagligt när de sprutade in vätskan...men hade så ont att jag höll på svimma när jag väl satt i bilen och var på väg därifrån att vi inte kunde köra och fick stanna så jag fick andas mig igenom det i 20 minuter. Kändes som en enda lång värk...fruktansvärt. Min syster berättade att det var samma för henne när hon gjort det i deras IVF-utredning....hemsk upplevelse. På mig var det för att kolla så jag inte hade sammanväxningar efter skrapningen vilket jag inte hade tack o lov, hon kollade endast snabbt på äggstockarna och ledarna och sa det såg fint ut. Hon jobbar med IVF så gissar hon har bra koll...

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-12-09 13:52:15 följande:
    Åh fy, det lät inte roligt alls. Jag är snart 32år så jag har ju fortfarande åldern på mig. Känner mig dock otålig då det ändå gått så lång tid sedan jag började försöka bli gravid vie 22års ålder första gången. Det som är med privat är ju att det inte finns något här i Västerås och då måste man pendla till sthlm tror jag närmsta finns och det är ju både tidskrävande och kostar ju massor. Ett par vänner till oss har lagt ned typ 100 000kr innan de fick sitt första. Därefter tog de ett ägg från frysen och är gravida med sitt andra riktigt snabbt efter. 

De har tagit Tyreoidea prover och progesteron och det är väll allt man tar här tydlgen. AMH värden och liknande tar dem inte då de ej påverkar enligt dem då jag har egen ägglossnings å finns ju ägg med enligt dem. 

Ah ok, tänkte mest om du kunde vända dig privat för att få ta alla prover? Hade jag inte gått privat hade de aldrig tagit TSH och då hade jag gått i en framtida graviditet med stor risk för nytt missfall då de värdena blir sämre under en graviditet och mest troligt var orsaken att vi förlorade vår lilla...

Man kan även ha svårare bli gravid om de värdena är antigen för höga eller för låga...

Förstår du är otålig och jag hade inte velat förlora ännu mer tid om jag vore du och redan har försökt så länge. Jag har ingen tid att tappa och ändå har hela hösten gått åt till återhämtning och oro efter MA.. Så jag är SÅ tacksam vi sökta hjälp och får detta utrett nu då tiden rinner ur mina händer känner jag. Jag ville kolla AMH för att ha ett hum om ifall det är bråttom och om vi borde gå på IVF direkt. Jag ägglossar med av mig själv men hade jag haft få kvar så tyckte läkaren vi skulle gå på IVF direkt så vi inte tappar tid. Men nu hade jag värden som man brukar ha när man är runt 30-31 år så det var ingen fara sa hon. Men det säger ju inget om kvalitén på äggen...de är ju ändå 40 år även om jag har många...men fick man mens tidigt kan man ha lågt AMH vid lägre ålder. Jag fick mens runt 14 så därför har jag bättre förutsättningar på äggen sa hon. 

• Nykär15

Hade 4,9 på mitt TSH vilket ju inte är bra, så ätit Levaxin en vecka snart...förmodligen en orsak till vårt sena MA :/ rädd om det tar sig denna cykel att det inte hinner gå ner...är på ÄL+2 och vi har prickat ordentligt...men får ju bli provtagning snart igen så man ser så det går ner...

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-12-10 19:07:30 följande:

Hej tjejer! Nu har jag ätit mitt första kursen letrozol. Inte ärkt några biverkningar alls, skönt. Tog sista pillret i tisdags och väntar på ägglossning. Tycker mig ha lite ömma bröst och dova känningar runt äggstockarna så hoppas det är på G snart.. kan också vara inbillning... vet någon på ett ungefär när ägglossning brukar ske efter letrozol? Om jag nu får ägglossning.. har VUL inbokat på måndag på CD 12. Hoppas på bra resultat. Började med äl test idag, har för mig att de med normal menscykel på ca 28 dagar brukar på info om att börja runt dag 10? Inget utslag än dock, knappt ett teststreck vilket känns normalt på dag 10.. hoppas så innerligt att detta ska funka nu!

Första omgången här med, fick äl på CD13, se min stegring och nu nertrappning. Ska börja med Lutinus i morgon. Hade riktigt svaga och sen bara pang kände jag det drog igång och tog därför tätare tester. Brukar bara testa vid 17 annars men tur jag tog eftersom jag hade toppen på fm :)

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-12-12 09:37:57 följande:

Uppdatering! Var nyss hos Gyn på VUL och letrozolkuren verkar ha haft god effekt! Hade en fin blåsa på 18-19 mm CD 12 så nu håller vi tummarna!

Spännande! Är så nojjig över om jag släppte nåt ägg eller ej på dag 13/14...har ju börjat med Lutinus nu iaf som jag skulle efter ÄL...

Vad tror ni om min stegring ovan, visst ser det ut som ÄL var på dag 13? Måste försöka lugna mig...så rädd förstöra nåt. Hade extremt ont på torsdag fm och sen har det lugnat sig efter det. Men ÄL-testen visar fortfarande streck, kanske halv styrka och jag har för mig mina gör det nästan hela vägen fram till mens..men hur ser era ut efter ÄL?

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-12-12 17:33:11 följande:

Mina test brukar vara klart starkare på teststräcket på kvällen sen på morgonen brukar de se ut som ditt från FM 13 och sedan bli svagare.. Kanske att du som jag släpper under natten? Mellan 12-13 tänker jag..

Kan vara så, vet att min stegring är väldigt kort då jag bara lyckats få helt fullt utslag en enda gång. Sist jag blev gravid i maj känns det som det till o med var svagare än detta.

Skickar med en bild:

• Nykär15
    Ellencassandra skrev 2016-12-13 08:31:25 följande:

Jag har tagit äl test sen i torsdags två ggr om dagen å inte ens i närheten av två streck.. Förra månaden var det inget heller.. Å mina äl flytningar som jag alltid haft har försvunnit.. :/ nu är dom bara vattniga.. Ursäkta för mkt info xD men undrar om jag ens har äl då? Nästa vecka ska jag ta blodprov för å se om jag har det.. Men har ju regelbunden mens å hon sa att allt såg perfekt ut på vul.. :/

De vattniga flytningarna är jättefertila, de är de man har allra närmast att ägget släpper. Men om du inte får några utslag på LH alls under cykeln så verkar ju inte ägglossning ske. Bra du ska ta prov och få det kollat. 
  • Nykär15
    Ellencassandra skrev 2016-12-13 11:42:54 följande:
    Jaha! Det visste jag inte! Ja verkar ju konstigt om jag aldrig får utslag.. Har ju ändå regelbunden mens.. Iof blödde jag väldigt lite förra månaden så kanske inte har äl varje månad ändå.. Är det då man får pergotime eller vad det nu heter?

Ja man kan blöda regelbundet utan att ha ÄL, oftast blöder man då mindre. 

Pergotime har utgått vad jag förstått...Letrozol ersätter och som man kan äta flera omgångar utan risk. Pergo skulle man helst göra uppehåll med efter tre kurer då det kunde vara cancerframkallande eller nåt har jag läst.. Men du får se vad din gyn säger efter provtagning!

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?