• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Mila skrev 2016-11-18 08:04:29 följande:

Oj. Svar på spermaprov får de ju strax efter ni lämnat in. Däremot brukar det ta ett antal veckor innan de skickar ut svar.

Jo men alltså innan VI får besked. Han lämnade ju inte på kliniken utan på ett sjukhus, sen skickas svaren till kliniken och sen kontaktar de oss. Men nu kom äl två veckor för sent så svaret borde komma lagom till nästa cykel börjar, då tar jag resten av mina prover samt börjar med Letrozol.
  • Nykär15

Svar på spermaprovet idag och allt såg jättebra ut! Skönt!

ÄL+10 i morgon, men känns som mens i antågande så inga större förhoppningar denna gång tyvärr. Gissar att slemhinnan är lite skruttig i skicket när ÄL kom så sent i cykeln...

• Nykär15
    johannajw skrev 2016-11-21 23:17:48 följande:
    När jag frågade på telefon så kunde dom inte svara på hur lång tid det skulle ta innan vi fick svaret, det kunde variera så mycket. Men jag vet att det bara tar dom 5 minuter att få svaret. Så lite surt. Jag får ringa dom efter en vecka så får vi se vad dom säger då ;)

Ja ok, våra svar ska gå tillbaka till kliniken och sen efter bedömning så skickas de till oss med ett personligt brev. 

Vi fick vårt svar igår och det var jättebra, bra mängd och bra rörlighet så det var skönt. 

• Nykär15

Mensen kom igår som den skulle (även om man innerst inne hoppades på plus förstås...) så imorgon på cd3 börjar jag första omgången med Letrozol. Ska även ta resten av mina prover i morgon.

• Nykär15
    Hope7 skrev 2016-11-27 18:28:28 följande:

jag ska börja med letrozol nu när min mens kommer igång. Men visst ska man börja när man börjar blöda ordentligt? För min mens små började i fredags med rosa & brunt och än har den inte dragit igång.. men har för mig att hon sa att jag skulle ringa dem på fertiliteten när mensen kommit igång ordentligt. Så drygt att den håller på så här flera dagar innan den kommer igång på riktigt.

Jag ska räkna första dagen med riktig blödning som cd1 och sen börja med Letrozol på cd 3. Min börjar oftast rikligt direkt.
  • Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-11-28 09:10:52 följande:

Hur många dagar efter första letrozole tabletten brukar äl ske? Om den sker såklart..

Jag har inte hört något om att jag ska ta Otrivelle, vissa verkar få det direkt andra inte? Också, är det någon som vet om ens chanser ökar med letrozole (vi god effekt) eller får man 'bara' samma chans som 'alla andra'? Tänkte om medicinen ger äggen bättre kvalité eller så?

Jag ska inte heller ta Otrivelle, så jag hoppas det lossar som det ska. Jag vet inte om det är för att hon tycker äggen ska mogna bättre så de släpper bra, jag verkar ju ändå ägglossa men inte varje månad. Så får väl se hur detta går. Börjar med dem ikväll. 

Idag var jag och tog övriga hormonprover så får se om nån vecka vad de säger...

• Nykär15
    heel skrev 2016-11-28 13:02:43 följande:

Nu är det äntligen vår tur att få igång det här med utredning!

Pratade med kvinnokliniken idag, hon ska skicka hem hälsodeklaration och info till oss.

Är trött på alla bakslag med negativa gravtest :(

Så när dagens bara visade kontrollstrecket blev jag så frustrerad och ringde! Har tagit mig lång tid att våga ta tag i detta. Känns skönt :)

Men antar att detta tar ett par månader innan vi är igång med prover och eventuella hormontillskott!

Hur lång tid tog det för er från att ni skickade in alla papper och fick träffa läkare?

Vi går ju privat, men fick en tid tre veckor efter att jag mailade dem. Så vi har precis tagit alla prover då de måste tas på en viss dag i cykeln. Så på första besöket tog vi bara AMH (äggreservsprov) och sen fick killen lämna spermaprov några dagar efter. Så nu nästan en månad senare blev det dags för resterande prov. Och idag börjar jag med Letrozole för att stimulera äggen. Spännande! 

Vi verkar ju blir gravida relativt lätt..men har haft både mf och MA nu...så behöver hjälp att behålla. 

Välkommen till oss!

• Nykär15
    heel skrev 2016-11-29 07:33:54 följande:
    Ja det är ju detta med att åka in rätt dagar i cykeln, jag har väldigt lång cykel och det skiljer sig varje gång när alla steg sker i min cykel. Så detta ska bli spännande och se hur lång tid vi behöver för att ens få komma o göra alla prover då :|

Sambon blev lite nervös över spermaprovet, vi har 45min körtid till sjukhuset och det ska vara inne hos dem inom en timme, blir ont om tid ;) jag ser framför mig hur vi kör dit med livet som insats och burken i högsta hugg springandes i korridorerna för att hitta rätt ;)

Är letrozole något som har ersatt pergotime jag läst om förr?

Usch va tråkigt att inte kunna behålla :( du får ursäkta mig, men får jag fråga vad skillnaden är på MF och MA? Har läst det lite överallt, men inte vågat fråga..

Be att få lämna provet på sjukhuset, man behöver inte göra det hemma. Så gjorde vi för vi ville ha det så färskt som möjligt. 

Ja Letrozol är ersättningen mot Pergotime. Har tydligen inte lika stora risker, Pergotime fick man ju bara ta tre cykler i rad och sen fick man göra uppehåll då det var cancerframkallande sa min läkare. Och sen är inte risken lika stor till överstimulering och att man släpper fler ägg med Letrozol. Så vi får se, andra dagen idag. Har även vart på akupunktur idag, ska dit på fredag och måndag med inför ÄL. Ska öka genomströmningen av blod till livmodern, så vi får se. Jag har stora förhoppningar på denna cykel!

Min cykel har ju med krånglat sen MA....haft ÄL på både dag 21 och sist på dag 28. Men lutealfasen stämmer ju iaf från ÄL till mens vilket visar på att jag ändå släpper ägg som jag ska. Proverna tas på dag 2-4 i mensen så du vet ju när mensen är igång så du lär inte ha problem veta när du ska in iaf. Sen tar man AMH (äggreserv) när som i cykeln. Progesteronet kan man mäta nån vecka efter ÄL vet jag, men vi kommer inte göra det. Jag får Lutinus direkt eftersom man inte kan överdosera progesteron. Så det börjar jag med en vecka efter ÄL. 

• Nykär15
    Ellencassandra skrev 2016-11-29 11:34:50 följande:

Hej! Tänkte joina er grupp! Är ny på familjeliv. Är 26 år och efter två års försök har vi äntligen tagit oss i kragen å sökt hjälp. Går på octaviakliniken och ska ta första blodprovet på torsdag. Känns skönt att ha tagit tag i det här då jag så länge gått och varit ledsen och undrat vad det e för fel på mig. Vi blev gravida för 6 år sen (upptäcktes i vecka 12) men då vi ej kände oss redo gjorde vi en kirurgisk abort. Så vi har iallafall blivit gravida en gång. Men Misstänker ev att jag har fått endometrios. Men får se. Har annars regelbunden mens. Känns skönt att skriva av sig lite då jag som sagt hållt allt för mig själv! :) stort lycka till er alla!

Välkommen, skönt att ha tagit steget att få koll på om ni behöver någon hjälp :)
  • Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-11-30 08:25:16 följande:

Äntligen idag satte min mens igång! Så på fredag tar jag första letrozoltabletten. För visst blir det CD 1 om mensen började imorse? Hade lite färgade flytningar igår men inte någon riktigt blödning utom liiiiite stänk på pappret sent igår, nu idag behöver jag tampong så jag räknar detta som CD 1?

Ja det hade jag räknat som CD1. Så jag hade med börjat på fredag isf. Idag är jag på CD5 och tar Letrozol-dos nr 3 ikväll. På fredag är sista dagen och sen tar jag även Gonal-F spruta på fredag.

Tar du en eller två tabletter? 

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?