• Anonym (pengar)

Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?

Sett på Facebook någon kontakt som gillat "Sellpy" och har gått in på deras sida och läst och det verkar ju seriöst och bra. Googlade även lite för att se omdömen och så och än så länge inget som tyder på att det är oseriöst.

Frågan är om det är vettigt att sälja sina saker därigenom? Det jag tvekar på är att man bara får 40% av vinsten. Är det billiga varor som bara går för några tior så får man inget då Sellpy ska ha minst 30 kr.

Då tänker jag att det är ganska dyra varor man måste sälja och då kan man ju förlora en hel del på att anlita Sellpy t ex om jag vill sälja en märkesvara. 

Så är det någon som sålt därigenom och kan tipsa? Vad är det som är bäst att sälja t ex?

Jag har diverse saker som jag vill bli av med men orkar inte hålla på att lägga ut på Tradera då jag tycker att det är mycket jobb med packning och skicka osv. Är det rimligt att skicka märkesväskor, barnskridskor, oanvända damskor(märkes), rullskridskor, kläder?

• Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?
  • Anonym (S)

Inga höjdare! Jag får nästan uppfattningen att de vill sälja för ca 50kr, så extremt dåliga beskrivningar och bilder som det är. Förstår att de har bråttom men plaggen är bokstavligt talat kastade på skyltdockorna.

Jag har bara handlat av dem men av fyra affärer har bara två funkat. I ena fallet fick jag hem en annan vara än den beskrivna och i andra fallet var varan försvunnen på deras lager.

De svarar heller aldrig på mail.

• Silvertass

Jag har bara erfarenhet från Sellpy som köpare.

Har alltid varit jättenöjd, och jag har handlat väldigt mycket därifrån. Visst att vissa plagg har en speciell doft (aldrig varit med om att något plagg luktat äckligt), men kom igen dom är begagnade? 

Bara haft ett litet missöde med ett utav alla plagg jag handlat därifrån (som sagt handlat väldigt mycket), och det var en jacka som beskrevs som i "Fint" skick men där dragkedjan var trasig. Tog direkt kontakt med Sellpy för att informera om detta och fick ett snabbt svar att jag kunde få kompensation (Mejlet hamnade dock i min skräppost, så kika där om ni inte fått svar).

Jag avböjde dock, då jag tyckte det var en struntsumma jag betalat för plagget och att jag alltid varit nöjd annars. Ville mest uppmärksamma dom på att vara ännu mer noggranna. 

Sedan har man ju rätt att returnera varan om man inte är nöjd inom 14 dagar, vilket också är ett plus.

• Anders J

Jag har sålt via Sellpy. Måste varna alla jag kan för dem.
    De hämtar grejorna och sorterar upp dem. Det mesta går till välgörenhet! Jag VILL VETA VILKEN VÄLGÖRENHET. 
    Det som "säljs" har urdåliga bilder och sparsmakad text.

Jag tror inte att Sellpy egentligen är intresserad av att sälja grejorna på Tradera. Jag tror att allas grejor tar vägen någon helt annanstans. Håll utkik i alla forum och på nätet för att se vart dina grejor egentligen tar vägen.

• V man

Hej!
    Jag har sålt via Sellpy och blivit ordentligt besviken. Det tog åtminstone 6 veckor (tror det var lite mer faktiskt) innan de lade upp grejerna på sin hemsida. Jag hade var noggrann i min sortering när jag packarde påsarna, det mesta var använt endast ett fåtal gånger. Jag skickade två fulla påsar med RAW och Levis jeans (nästan nya), klänningar och skor, märken från Esprit och Hobbes till Tiger och Ted Baker, bl.a. flera par  högklackade skor som jag använt max två ggr per par och jag fick ihop lite över 400kr totalt för de två påsarna! Två par skor skrev de att de inte var äkta, bl.a. ett par Kurt Geiger-klackskor som var helt nya och definitivt äkta (vad nu det betyder men de är alltså köpta på Selfridge's concession i London så jag har svårt att tro att de är kopior). Kläder och skor som jag hade köpt på en i England känd butik (LK Benett) kunde de inte ens prissätta - jag antar att det är för att de inte känner till märken som inte säljs i Sverige. Jag hade inte förväntat mig att tjäna massor med pengar och förstår att tjänsten går ut på att göra det enkelt för säljarna hellre än att få dem att dra in storkovan, men jag skulle gissa att inköpsvärdet på mina kläder som jag lämnade till försäljning var mer än 20 000kr och knappt använda och jag fick alltså ca 400kr totalt. Jag fick vänta i ungefär 3 månader från det att jag beställde påsarna tills att det ens var någon vits att be om min betalning. Min sammanfattning att det är värt mödan att sälja prylarna på Blocket eller lämna dem till en secondhand-affär. Det skulle jag gissa är mer lönsamt, i alla fall så känner man sig nog lite mer nöjd om man går den vägen.

• Tom Araya

Vad har Sellpy i utlägg för era kläder/grejer innan de blivit sålda?
    Hämtar de?
    Betalar de frakt för att få hem grejerna från dig som vill bli av med dem?

• Mantrasina
    Tom Araya skrev 2016-11-01 14:50:36 följande:

Vad har Sellpy i utlägg för era kläder/grejer innan de blivit sålda?
    Hämtar de?
    Betalar de frakt för att få hem grejerna från dig som vill bli av med dem?

De hämtar upp hemma vid dörren, alternativt står för frakten.

• Tom Araya
    Mantrasina skrev 2016-11-01 18:29:23 följande:

De hämtar upp hemma vid dörren, alternativt står för frakten.

Då är det med andra ord inte konstigt att kläderna måste inbringa en viss summa innan det blir några pengar till den som lämnat kläderna.
    Att kläderna säljs billigt beror ju på att de vill ha en snabb omsättning.
  • Mantrasina
    Tom Araya skrev 2016-11-02 00:28:02 följande:
    Då är det med andra ord inte konstigt att kläderna måste inbringa en viss summa innan det blir några pengar till den som lämnat kläderna.
    Att kläderna säljs billigt beror ju på att de vill ha en snabb omsättning.

Framförallt är det tydligt kommunicerat att säljaren får max 40% av förtjänsten och att sellpy tar 40% (men minst 30 kronor). 

Det är alltså ingen som blivit lurad på vinst. Däremot så är det ju helt klart så att Sellpy väljer ut det som ska säljas. Därför ska en vara medveten om att det kan generera ingenting att sälja via dem, och att en bara bör skicka saker som en är beredd att de skänks vidare. Det är den krassa verkligheten.

Men det kan också gå jättebra att sälja via dem, det har jag gjort.

• IdaEeik

Jag hade besparat mig själv mycket irritation om jag bara kört allt till välgörenhet själv. Dålig ersättning står det ju rakt ut i villkoren att det är, så det tycker jag inte att man kan klaga på. Man kunde kanske tro att Sellpy skulle vara proffs på Traderaannonsering, det är ju trots allt deras enda inkomst. Men det var helt fel antagande och man kan hävda att jag kunnat kontrollera detta skälv innan jag skickade in, och absolut det är riktigt. Att de sen väljer att återvinna mer eller mindre nya märkesplagg och barnskor, har en fullkomligt inkompetent kundtjänst och inte ens kan nämna namnet på den "välgörenhet" de så frikostigt efterskänker till är bara skamligt och ignorant.

• Anonym (Helene)

Jag hade besparat mig själv mycket irritation om jag bara kört allt till välgörenhet själv. Dålig ersättning står det ju rakt ut i villkoren att det är, så det tycker jag inte att man kan klaga på. Man kunde kanske tro att Sellpy skulle vara proffs på Traderaannonsering, det är ju trots allt deras enda inkomst. Men det var helt fel antagande och man kan hävda att jag kunnat kontrollera detta skälv innan jag skickade in, och absolut det är riktigt. Att de sen väljer att återvinna mer eller mindre nya märkesplagg och barnskor, har en fullkomligt inkompetent kundtjänst och inte ens kan nämna namnet på den "välgörenhet" de så frikostigt efterskänker till är bara skamligt och ignorant.

Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?