• Anonym (pengar)

Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?

Sett på Facebook någon kontakt som gillat "Sellpy" och har gått in på deras sida och läst och det verkar ju seriöst och bra. Googlade även lite för att se omdömen och så och än så länge inget som tyder på att det är oseriöst.

Frågan är om det är vettigt att sälja sina saker därigenom? Det jag tvekar på är att man bara får 40% av vinsten. Är det billiga varor som bara går för några tior så får man inget då Sellpy ska ha minst 30 kr.

Då tänker jag att det är ganska dyra varor man måste sälja och då kan man ju förlora en hel del på att anlita Sellpy t ex om jag vill sälja en märkesvara. 

Så är det någon som sålt därigenom och kan tipsa? Vad är det som är bäst att sälja t ex?

Jag har diverse saker som jag vill bli av med men orkar inte hålla på att lägga ut på Tradera då jag tycker att det är mycket jobb med packning och skicka osv. Är det rimligt att skicka märkesväskor, barnskridskor, oanvända damskor(märkes), rullskridskor, kläder?

• Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?
  • neverpreggo

Att nya account kommer direkt till denna tråd är ju inte alls suspekt :P

Synd då Sellpy säkert har en hel del fina varor men att det är för oseriöst. Ser en hel del som jag vill ha men undviker efter alla recensioner och på enkla plagg är det ändå billigare att köpa lokalt.

• Anonym (Never again Sellpy)
    neverpreggo skrev 2017-05-12 16:11:35 följande:

Att nya account kommer direkt till denna tråd är ju inte alls suspekt :P

Synd då Sellpy säkert har en hel del fina varor men att det är för oseriöst. Ser en hel del som jag vill ha men undviker efter alla recensioner och på enkla plagg är det ändå billigare att köpa lokalt.

Ang. det fetade: eller hur!!

Tror visst det är billigt om man som köpare råkar hitta något plagg genom dem, men tror inte de egentligen vill ha sålt något via Tradera. Det sker nog snarare i lokala secondhandbutiker till ett betydligt högre pris. Kan inte tycka att deras metoder är något annat än suspekta när de lägger upp en annons med en dyr Odd Molly-blus, helt ostruken, och kallar den kort och gott "tröja".
  • LENeng60

Använd inte Sellpy snälla du. De är enbart intresserade av att göra stora vinster. De sorterade bort hälften av mina varor till och med de med helt nya plaggen med tag på . De lämnar orimliga motiveringar till varför de sorterar bort och hänvisar bara till sin s k värderingstjänst.

Har man frågor kring sin auktion har man 48 tim på sig att fråga varför vissa varor inte kom med. Men de svarar dig inte inom den tiden så då är möjligheten ändå borta.

• Anonym (Snopen pank)

Sellpy har blivit en stor apparat så det krävs ju mycket personal och lokaler som håller igång verksamheterna. Observera att du får minus för det dom nervärderat!

Så det blir inget för det som haft ett visst egentligt värde.

Svårt för eventuella kunder att avgöra om ett klädesplagg är något att ha eller använda, eftersom Sellpys personal inte har tid eller kunskap att beskriva och mäta varorna etc.

• Anonym (Snopen pank)

Tipsar om att lämna in plastkasse fylld med kläder och/eller textilier. Detta säljs eller används på olika vis.

Du får en check värd 50 kr att handla för inom KappAhl eller Hennes (HM) vilket du då lämnat till i kassan. Kupongen gäller tre månader.

• Anonym (Alexandra)

Rekommenderar INTE att sälja via Sellpy. De slarvar, värderar saker helt fel och dessutom tjänar en så himla dåligt på det. Är typ kränkt efter att ha använt deras tjänst.

Allt låter så himla bra men jag använde just Sellpy och ska ALDRIG mer göra detta. Sorgligt att se dem dumpa riktigt fina varor.

Läs gärna fler omdömen här www.google.se/amp/s/se.trustpilot.com/amp/review/www.sellpy.se

• Höstfågel

Jag handlar inte av Sellply längre. Orsak;

Jag köpte en skinnjacka för 1500kr av Sellply på tradera. Det var ett rimligt secondhand pris. Problemet var bara att de klantarna hade uppgivit fel storlek.

På deras hemsida står det tydligt att jag har ångerrätt så kontaktade dem via deras mail och förklarade felet. 
    Inget svar.
    Tänkte att det var semester eller något så upprepade proceduren med samma resultat några gånger.
    Inget svar.

Packade då ner väskan och försökte skicka tillbaka den med en lapp i lådan var de skall återbetala pengarna. 
    De hade spärrat returadressen för just returer.

Det verkar med andra ord som om Sellply är skojare.

Förvisso kan jag ju lägga upp skinnjackan på tradera själv och eventuellt få tillbaka ungefär vad jag gett. 
    Men det känns jävligt bökigt och ett resultat av att Sellply 1. Skriver fel storlek på beskrivningen. 2. Ljuger när det står att det går att returnera. 

• MarkusB

SÄLJ INTE MED SELLPY!! 2 fulla påsar med saker, 33 saker var inte värde nog, det kostade mig 280kr att få det noterat... av 48 saker godkändes 15?! Ett par helt nya blåtand sporthörlurar med nypris 499kr fick jag meddelande om att dem inte var värde ens 50kr ?!? La i plasten i originalfärpacking tillochmed! Ni är ett skämt! Kommer att smutskasta ert varumärke till alla jag känner! ????????

• Anonym (Anonym)

De är inte ens värda en stjärna enligt mig... VÄLJ INTE SELLPY! Jag skickade in 40 saker varav 30 saker aldrig var använda! De valde att sälja 3! Sen sa de att de andra sakerna inte var bra nog eller uttvättade, vilket skitsnack... Nästa gång skänker jag till välgörenhet eller säljer själv..

• Sellpy

Läst igenom tråden och det känns som att vi skulle behöva räta ut eventuella frågetecken med en del av er som använt vår tjänst. Vi vill givetvis ha återkommande och glada kunder till Sellpy och jag hoppas att ni som känt ett missnöje också tagit kontakt med vår kundtjänst som alltid finna att tillgå via chatt, telefon och kundtjanst@sellpy.se

Vi lägger alltid fokus på att reda ut eventuella oklarheter. Det känns förstås oerhört viktigt för oss att kundernas förväntningar på Sellpy kan matchas i den. mån vi kan och gör vårt yttersta. Via vår hemsida går det att, i värderingsmodellen, se vad som kan säljas via Sellpy och inte.

För att kunna leverera en ännu bättre tjänst har vi samlat in feedback från kunder som resulterat i att kunder numera kan;

Sätta egna priser
    Justera annonser
    Få utsorterade omvärderade på nytt eller hemskickade kostnadsfritt

I dagsläget är andelen varierande, 40% tillbaka för det som säljs för mindre än 500kr och 90% tillbaka på värdet som överstiger 500kr.

Personer som säljer har alltid sista ordet i alla försäljningar när det kommer till vad som ska säljas och inte! Vid eventuella frågor är det bara att höra av sig!

Sellpy
  • Sellpy

Det beror förstås på, som du uttryckte, vad som skickas in till oss. Vi vill alltid kunna sälja allt men allt går tyvärr inte att säljas hos oss (ännu). Däremot så gör vi vårt yttersta för att sakerna ska kunna säljas i så stor utsträckning som möjligt.

Alla som säljer med Sellpy har alltid möjlighet att lägga sista ordet för vad som ska säljas.

Vi har lyssnat och tagit in mycket feedback från kunder på flera håll under hösten och har  kommit fram till flera förändringar som vi presenterat i vår säljtjänst. 

Bland annat;

- Möjlighet till att justera och lägga till information i sina egna annonser

- Sätta egna priser

- Begära en ombedömning av utsorterade saker samt möjlighet till att få tillbaka sakerna

Vi tror och hoppas att detta kommer öka våra kunders inflytande på försäljningarna och göra dom ännu mer attraktiva samt ge våra kunder större glädje av att använda sig av Sellpy

Bästa hälsningar, 

Cia

Head of Customer Happiness

Sellpy

• Höstfågel
    Sellpy skrev 2017-11-16 15:02:34 följande:

Läst igenom tråden och det känns som att vi skulle behöva räta ut eventuella frågetecken med en del av er som använt vår tjänst. Vi vill givetvis ha återkommande och glada kunder till Sellpy och jag hoppas att ni som känt ett missnöje också tagit kontakt med vår kundtjänst som alltid finna att tillgå via chatt, telefon och [email protected]

Vi lägger alltid fokus på att reda ut eventuella oklarheter. Det känns förstås oerhört viktigt för oss att kundernas förväntningar på Sellpy kan matchas i den. mån vi kan och gör vårt yttersta. Via vår hemsida går det att, i värderingsmodellen, se vad som kan säljas via Sellpy och inte.

För att kunna leverera en ännu bättre tjänst har vi samlat in feedback från kunder som resulterat i att kunder numera kan;

Sätta egna priser
    Justera annonser
    Få utsorterade omvärderade på nytt eller hemskickade kostnadsfritt

I dagsläget är andelen varierande, 40% tillbaka för det som säljs för mindre än 500kr och 90% tillbaka på värdet som överstiger 500kr.

Personer som säljer har alltid sista ordet i alla försäljningar när det kommer till vad som ska säljas och inte! Vid eventuella frågor är det bara att höra av sig!

Intressant.
    Jag köpte en tiger skinnjacka av Sellpy. 
    Objektbeskrivningen var felaktig och jag fick därmed en jacka som inte passade mig.
    Försökte maila, chatta och ringa utan resultat för en retur. (som det UTTRYCKLIGEN står att man kan begära på Sellpys hemsida)

Packade då ner skiten i en låda för att retunera med kontonumret i lådan. Bara för att upptäcka att Sellpy spärrat returer.
  • Anonym (Missnöjd)

Jag är jätte missnöjd, sålde via dem, kanske ca 15-20 plagg men endast två saker blev sålda, bara en till ett rimligt pris. Det var ett par Acne boots som jag lika gärna kunde sålt själv, för nya acne skor är inte svårt att sälja.

Men övrigt som också var märkeskläder och oanvänt var ju nu typ som att jag skänkte till dem. Kunde lika gärna gett det till myrorna el stadsmissionen.

• Roger1965

Hej

Min erfarenhet är att det inte blir några pengar över efter att sellpy tagit sin del. Sälj själv istället, Tradera tycker jag fungerar bra.

• Anonym (Säljare)

Så jag har skickat in totalt 3 påsar till Sellpy. Vanligtvis säljer eller skänker jag själv bort men tänkte testa.

Skickade in massor av varor med och utan tags, har gått ner i vikt så inget passar längre. Av blusar/toppar var många oanvända men ej strukna, de har legat i olika lådor/flyttkartonger under 1-3 års tid. Av dessa så blev majoriteten utsorterade med anledning av: slitna (vilket de absolut inte var) eller inte värda nog (varav en topp är från ett ganska dyrt märke men jag får lita på deras bedömning). 

Av jeansen/byxorna så lade de ut ett par Lindex jeans som herrjeans(trots att Lindex inte har en herravdelning). Ett par J.Crew byxor sorterades bort för de var slitna, jag påpekade att de var använda en gång och då plötsligt blev de smutsiga (fast de inte var det). Ett par oanvända jeans från Mango med tag kvar sorterades bort som slitna. bad om en ombedömning och veckor senare har de inte återkopplat. En vintage portfölj sorterades bort som sliten(trots att den inte var mer sliten än vad en kan förvänta sig av en vintage portföl).

Två eller tre varor har försvunnit: en skinnjacka, en jeansjacka och eventuellt ett par oanvända byxor. 

Jag har pratat med kundtjänst som ska återkomma. Att ?vinsten? kan vara låg var jag medveten om innan jag skickade in varorna men deras slarv och oprofessionella hantering känns bedrägligt. Hade varit mindre huvudbry att skänka eller sälja själv. De borde redovisa vem/vart de skänker varor till och de borde se över sina sorteringsrutiner. 

• Tom Araya

Vill du tjäna pengar på dina saker så rekommenderar jag inte att ta hjälp av ett vinstdrivande företag som gör jobbet åt dig, som Sellpy.

Om du däremot vill bli av med grejer på ett bekvämt sätt samtidigt som de kommer till återanvändning och ha möjlighet att få in någon krona på det, då är Sellpy ett bra alternativ.

• Tom Araya
    Höstfågel skrev 2017-12-01 22:12:32 följande:
    Intressant.
    Jag köpte en tiger skinnjacka av Sellpy. 
    Objektbeskrivningen var felaktig och jag fick därmed en jacka som inte passade mig.
    Försökte maila, chatta och ringa utan resultat för en retur. (som det UTTRYCKLIGEN står att man kan begära på Sellpys hemsida)

Packade då ner skiten i en låda för att retunera med kontonumret i lådan. Bara för att upptäcka att Sellpy spärrat returer.
    Anonym (Säljare) skrev 2022-07-25 10:28:07 följande:

Så jag har skickat in totalt 3 påsar till Sellpy. Vanligtvis säljer eller skänker jag själv bort men tänkte testa.

Skickade in massor av varor med och utan tags, har gått ner i vikt så inget passar längre. Av blusar/toppar var många oanvända men ej strukna, de har legat i olika lådor/flyttkartonger under 1-3 års tid. Av dessa så blev majoriteten utsorterade med anledning av: slitna (vilket de absolut inte var) eller inte värda nog (varav en topp är från ett ganska dyrt märke men jag får lita på deras bedömning). 

Av jeansen/byxorna så lade de ut ett par Lindex jeans som herrjeans(trots att Lindex inte har en herravdelning). Ett par J.Crew byxor sorterades bort för de var slitna, jag påpekade att de var använda en gång och då plötsligt blev de smutsiga (fast de inte var det). Ett par oanvända jeans från Mango med tag kvar sorterades bort som slitna. bad om en ombedömning och veckor senare har de inte återkopplat. En vintage portfölj sorterades bort som sliten(trots att den inte var mer sliten än vad en kan förvänta sig av en vintage portföl).

Två eller tre varor har försvunnit: en skinnjacka, en jeansjacka och eventuellt ett par oanvända byxor. 

Jag har pratat med kundtjänst som ska återkomma. Att ?vinsten? kan vara låg var jag medveten om innan jag skickade in varorna men deras slarv och oprofessionella hantering känns bedrägligt. Hade varit mindre huvudbry att skänka eller sälja själv. De borde redovisa vem/vart de skänker varor till och de borde se över sina sorteringsrutiner. 

Det här låter väldigt illa.

• Viola11

Nu måste jag dela med mina upplevelser  minnst sagt. Köpte 2 ringar i ask för ca 3000 kr. Fått brev idag. Inga ringar bara asker. Bedrageri på högsta nivån. Imorgon blir det polisanmälan. Oh så förbannad.  Förstörde hala dagen

Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?