• Anonym (pengar)

Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?

Sett på Facebook någon kontakt som gillat "Sellpy" och har gått in på deras sida och läst och det verkar ju seriöst och bra. Googlade även lite för att se omdömen och så och än så länge inget som tyder på att det är oseriöst.

Frågan är om det är vettigt att sälja sina saker därigenom? Det jag tvekar på är att man bara får 40% av vinsten. Är det billiga varor som bara går för några tior så får man inget då Sellpy ska ha minst 30 kr.

Då tänker jag att det är ganska dyra varor man måste sälja och då kan man ju förlora en hel del på att anlita Sellpy t ex om jag vill sälja en märkesvara. 

Så är det någon som sålt därigenom och kan tipsa? Vad är det som är bäst att sälja t ex?

Jag har diverse saker som jag vill bli av med men orkar inte hålla på att lägga ut på Tradera då jag tycker att det är mycket jobb med packning och skicka osv. Är det rimligt att skicka märkesväskor, barnskridskor, oanvända damskor(märkes), rullskridskor, kläder?

• Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?
  • Oliviaolivia
    linko skrev 2016-09-23 07:36:42 följande:

Jag hade bara läst positivt om Sellpy och beställde hem påsar, fyllde upp dem och skickade in.

2 påsar, fullproppade med kläder, inredning och skor. Jag fick knappt en hundring!

Det var sprillans nya kläder med prislappen kvar, som de bara skänkte bort eller sålde för 30kr (du måste sälja för över 50kr för att få något).

Skor som aldrig använts, som kostat 600kr för 1år sen, skänktes bort. Jag lindade in en ny spegel i en handduk, för att den inte skulle gå sönder, men då fick jag avdrag 10kr för att handduken var trasig (jag hade rivit bort tvättlappen)... 

Så nä, jag skulle inte rekommendera Sellpy till någon. Lägg hellre upp det själv på tradera, plickit, letgo eller sphock!

Ah vad jag känner igen mig. Biter mig nästan i armen av irritation av att jag lämnade ifrån mig så mycket fint som de väljer att inte sälja eller marknadsför på slarvigt sätt (fel beskrivning tex). Hade flera märkesskor som kostat mer än 1000-lappen, aldrig använda, inköpta 2015-16.

Hade också märkeskläder, 3 påsar proppfyllda med saker. Får nån 100-lapp för allt.

Nä aldrig mer Sellpy. Tänker sälja själv. Om jag nu ska slumpa bort saker gör jag det hellre till en privatperson som blir glad än till detta företag.
  • FiaNord

Jag har både sålt och handlat av Sellpy och kan inte rekommendera dem!

Skorna som jag köpte av dem hade de bedömt skicket på som normalt, de var slitna och hade jack i lacken som de varken skrev i annonsen eller visade på bilden av dem.

När jag sålde via dem så bedömde de att Diesel plagg som jag skickat till dem var fejk, fast jag köpt dem på JC. De bedömde även vissa plagg som slitna och gav mig avdrag på min försäljning, vissa av dessa plagg var knappt använda.

Jag får känslan att de bedömer plagg som oäkta/slitna för att kunna göra avdrag och slippa betala pengar till de som skickar in sina varor till försäljning hos dem. Jag har även reagerat på att det inte går att rejta dem på Facebook eller google... Troligtvis har de inte aktiverat det då de vet att de kommer få fler negativa omdömen än positiva.

• IsDimma

Jag köpte en telefon av dom, iPhone 5. Stod inget i annonsen om att den var operatörslåst. Men det betalade dom när jag låst upp den.
    Har sålt en del också. Saker jag annars hade lagt i en sån där låda för kläder som finns här på torget. Och eftersom jag annars slängt eller skänkt bort det iaf så är det tacksamma 2000 kronor jag fått in så jag är faktiskt nöjd.

• pempelempe

Hejsan hej!

Bättre sent svar än aldrig. 
    Själva hanteringen var väldigt smidig via Sellpy men de lägger ut allt löjligt billigt.
    Tommy hilfiger skjorta 50 kr etc.. Jag hade flera saker som var helt nya med tags och de la ut de för nästan inga pengar alls. 
    Så visst det är smidigt men man tjänar nästan inget på det i mitt fall iaf.

• Sira

Jag har precis sålt med Sellpy och är inte särskilt nöjd. Att ersättningen är låg visste jag och det känns ändå rimligt med tanke på att de gör jobbet. Men - det var väldigt dåligt ljus på bilderna, svårt att se hur kläderna såg ut, och texten var inte särskilt informativ. Hade de lagt ner lite mer energi på det hade ju de också kunnat få ut betydligt mer... Sålde t ex Please-jeans, Odd Mollyjeans och i princip nya Nudiejeans. Dessa (Nudiejeansen) beskrevs som begagnade fastän det inte var någon sliten tvätt eller så utan mörka fina jeans och gav därför nästan ingenting i förtjänst. 

Nä, nästa gång tar jag mig tiden att göra jobbet själv...

• elyse

Nej, det är inte värt det. De kan inte prissätta. Märkessaker kan man lätt sälja själv via köp-och-sälj-sidor på Facebook och annat är det bättre att skänka. På återvinningsstationen finns alltid en box för kläder om man tycker att det är krångligt att ta sig till t.ex. Myrorna.

• Anonym (Snopen pank)

Märkeskläder och föremål av högt värde är det enda som intresserar Sellpy att det kommer in. Du får böta 10 kr per stycke de anser inte behöver annonseras ut o s v.

Två säckar kläder och prylar gav 200 KR men jag fick böta så det blev noll (0!)

100 pers jobbar med dem så pengar måste in. Tror inte de överlever året ut. Inte allt eftersom folk ser nackdelarna. Bättre lägga kläder i uppsamlingsboxar. Se om det finns en Facebook-grupp nära dig, kallad "Säljes, köpes, bortskänkes". Gratis annonserande!

• Missingen

Lämnade en påse innehållande bland drygt 20 skjortor . Skjortorna var tagna direkt från sina galgar i garderoben, dvs tvättade och strukna. Prydligt hopvikta innan de stoppades i Sellpys påse. Sellpy hävdar att samtliga var smutsiga (!?) och drar därmed av 10 kr per skjorta från ev. förtjänst på övrig försäljning (totalt minus 220 kr). Det är en sak om de bedömer att det inte finns ngt köpintresse för skjortor och skickar dem till välgörenhet (= avdrag 0 kr per skjorta).
    Svaret från Sellpy? Ja, som man kan förvänta sig - ett nonsenssvars...' Vi beklagar att du inte är nöjd.... blah blah blah osv' Men ingen ändring/åtgärd. Oseriöst! Men det passar dem bättre att hävda smuts och därmed minska det belopp som de ska betala ut för försäljning. ALDRIG MER SELLPY!!!!

• Anonym (Never again Sellpy)

Kan även jag sälla mig till skaran av missnöjda säljare.

Skickade en säck märkeskläder, varav en Odd Molly Remix-blus i fint skick. Den lade de ut till ett startpris av 50kr (oftast läggs de ut för 300kr+) - helt OK i och för sig (folk kan ju bjuda över), om de bara hade skrivit ut vad det var! Nej, då skrev de "Odd Molly tröja", skick "normalt", och efter att jag skickat den struken till dem såg det ut som att de tvättat den, rullat ihop den till en boll i blött skick och torkat den så. Den var helt oigenkännlig!

Den gick för 83kr till en köpare som hette gabrez och nu kommer det mest intressanta: Gabrez köper ca 50 märkesplagg från Sellpy VARJE DAG! Vilken privatperson gör det?

Här finns gabrez:

www.tradera.com/profile/feedback/2773194/gabrez&rating=all&page=1

Tror som någon annan skrev att de inte ens försöker sälja kläderna, och köper upp en del av sina egna försäljningar för att sedan sälja dem vidare någon annanstans utan att behöva betala provision (mer än de 33 kr jag fick).

• Anonym (Never again Sellpy)

Intressant att denna tråden, som hade ca 20 inlägg förut, rensats på precis alla kritiska inlägg!

Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?