• Anonym (pengar)

Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?

Sett på Facebook någon kontakt som gillat "Sellpy" och har gått in på deras sida och läst och det verkar ju seriöst och bra. Googlade även lite för att se omdömen och så och än så länge inget som tyder på att det är oseriöst.

Frågan är om det är vettigt att sälja sina saker därigenom? Det jag tvekar på är att man bara får 40% av vinsten. Är det billiga varor som bara går för några tior så får man inget då Sellpy ska ha minst 30 kr.

Då tänker jag att det är ganska dyra varor man måste sälja och då kan man ju förlora en hel del på att anlita Sellpy t ex om jag vill sälja en märkesvara. 

Så är det någon som sålt därigenom och kan tipsa? Vad är det som är bäst att sälja t ex?

Jag har diverse saker som jag vill bli av med men orkar inte hålla på att lägga ut på Tradera då jag tycker att det är mycket jobb med packning och skicka osv. Är det rimligt att skicka märkesväskor, barnskridskor, oanvända damskor(märkes), rullskridskor, kläder?

• Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?
  • Anonym (Eew)

Har köpt en kappa från Sellpy. Kommer undvika att göra om det, då plagget stank och var allmänt ofräscht. Detta nämndes ej i beskrivningen.

• gamla kläder

Lämnade 3 fullproppade påsar. (Synd att  jag inte räknade hur många artiklar).
    Enligt dom 90 stycken och av dom gick 27 till försäljning. Vet ju inte ens om de artiklarna blir sålda heller. Fattades artiklar som inte heller fanns på listan över "skänkes"? Beskrivningen av kläderna är inte den bästa och hängs slarvigt på provdockan och bilderna mörka.  Så nej inte sälja genom dom. Bättre att ge bort själv till second hand. Märkeskläder blir också bortskänkta så har du fina saker sälj själv. Köpte en topp en gång där det fattades ett skärp till. Tänkte behålla och gjorde en liten ändring så fler saker fattades på den. Slängde den i påsen till Sellpy ändå och den gick till försäljning som fint skick!

• Tom Araya
    linko skrev 2016-09-23 07:36:42 följande:

Jag hade bara läst positivt om Sellpy och beställde hem påsar, fyllde upp dem och skickade in.

2 påsar, fullproppade med kläder, inredning och skor. Jag fick knappt en hundring!

Det var sprillans nya kläder med prislappen kvar, som de bara skänkte bort eller sålde för 30kr (du måste sälja för över 50kr för att få något).

Skor som aldrig använts, som kostat 600kr för 1år sen, skänktes bort. Jag lindade in en ny spegel i en handduk, för att den inte skulle gå sönder, men då fick jag avdrag 10kr för att handduken var trasig (jag hade rivit bort tvättlappen)... 

Så nä, jag skulle inte rekommendera Sellpy till någon. Lägg hellre upp det själv på tradera, plickit, letgo eller sphock!

Säljer Sellpy någon annanstans än på Tradera? I så fall är det ju köparen som genom bud bestämmer vad de vill betala, vilket det även är om du själv säljer på Tradera. Den justering du kan göra själv är att sätta ett lägsta pris.
  • Chianti
    Tom Araya skrev 2016-10-08 19:03:58 följande:
    Säljer Sellpy någon annanstans än på Tradera? I så fall är det ju köparen som genom bud bestämmer vad de vill betala, vilket det även är om du själv säljer på Tradera. Den justering du kan göra själv är att sätta ett lägsta pris.
    de säljer även via sin hemsida.
  • Tom Araya
    Chianti skrev 2016-10-09 21:20:44 följande:
    de säljer även via sin hemsida.
    Okej. Jag har bara köpt av dem via Tradera.
  • Anonym (Jennie)

Undvik! Blev lurad på 1500 kr och de bara struntade i mig!

• Mantrasina

Håller på att sälja via Sellpy just nu. För mig är det stora plusset att jag slipper att hantera försäljningen själv. Jag föredrar att grejerna blir använda och att jag får några kronor, istället för att grejerna blir liggande längre i mina garderober och skåp. Skickade in 39 saker, som visade sig vara 40 då jag råkat få med en kattleksak som de inte kunde (fick) sälja i en av påsarna. Av dessa saker kasserades 2 grejer, laserpekaren och ett plagg där bältet inte kommit med, vilket jag upptäckte för sent. 11 saker skänktes till välgörenhet. 27 saker gick till försäljning och alla utom 3 har sålts för över 50 kronor. Totalt kommer jag att få ca 1300 kronor i handen av det - helt okej. 

Jag tycker allt har fungerat supersmidigt, särskilt som jag bor i en av städerna där de faktiskt hämtar upp påsarna hemma hos en. Dock har jag inte begärt ut min del av pengarna än eftersom inte alla försäljningarna är betalda än.

Det jag tänker att en som säljare ska vara medveten om att det KAN vara så att 1) dina saker inte bedöms kunnas säljas, och då kommer de skänkas bort och du får inga pengar alls, och 2) dina saker kanske säljer jättedåligt och då får du inte heller ut några pengar. Så om det är så att det är viktigt för dig att sälja saker för att få ut maximal förtjänst, då ska du nog sälja dina saker själv. 

Jag handlar väldigt sällan via tradera etc, handlar hellre i second hand-butiker, men jag kommer definitivt att använda Sellpy igen om jag har saker i kläd- och skoväg att sälja. Väskor verkar inte sälja särskilt bra, prylar tror jag inte att jag skulle bry mig om att skicka. Men hela, rena, oslitna klädesplagg och kanske inredningsdetaljer också - absolut!

• Lillansx

Ser att Sellpy är på tapeten och jag kan tyvärr inte rekommendera dessa till någon.
    Skickade in två överfulla påsar till dom med blandade kläder ,väskor och dylikt. Minst 4 väskor var sprillans nya och aldrig använda då jag förköpt mig av dom på Irland, en klocka och diverse andra kläder..

Visserligen räknade jag med att något skulle gå till bortskänkes men blev förbannad ordentligt då mer än hälften skulle skänkas bort därav minst 3 av dom nya väskorna och en sprillans ny klocka..

I över två månader låg påsarna innan man tog tag i dom och efter mitt klagomål, hängdes kläder upp på ett slarvigt sätt och man la ut några av sakerna..

Av två överfulla påsar var försäljningen 359 kr varav jag skulle få 40 :- ???? Det kan dom behålla , så ALDRIG MER kommer jag att anlita detta företag som inte verkar veta vad fanken dom sysslar med.. Att man inte ser skillnad på nytt eller begagnat och bara tror att allt ska skänkas bort är skandal!

• Svarfrånmig

Sellpy har konstiga regler. T.ex. du får 40% av vinsten d.v.s. om de lyckas sälja varan över utropspriset. Oavsett vad behåller de alltid minst 30kr. Säljs varan för 30kr får du ingenting.

Pengarna för den sålda varan delas upp så här: 40% (dock minst 30kr) Sellpy, 12% moms, 8% tradera, 40% säljaren.

Trasig vara innebär 10kr avdrag på det de skulle betala till dig = om du skulle få pengar av dem.

De har ett dåligt rykte på tradera då de inte beskriver varorna rätt och brukar glömma nämna defekter som fläckar, hål m.m. De testar inte elektroniska apparater som sedan visar sig inte fungera, plaggen är smutsiga och slitna... Saker som skulle ha sålts trots sina skavanker måste de till slut återbetala hela summan för inkl. porto. Om köparen håller ut och reklamerar ihärdigt.

De svarar nämligen inte på mejl eller svarar väldigt sent när man har skrivit till dem flera gånger under flera veckors tid.

Sälj själv på tradera! Sätt fast pris och välj funktionen förnya annonsen automatiskt efter 30dgr. Du får ett mejl när varan är såld och skickar den. Inte jobbigt alls. Kanske tonåringen i familjen vill gärna ta hand om det.

• Mantrasina

Återkoppling: Nu är allt jag hade att sälja sålt, och jag har fått mina pengar. Att de tar lika mycket som jag får ut tycker jag är rätt rimligt mtp att de gör jobbet. Antagligen skulle sakerna sålt lika bra om jag hade gjort jobbet själv - men för mig lätt värt att slippa det. 

Därmed inte sagt att det fungerar bra för alla (uppenbarligen), men jag är som säljare nöjd.

Svar på tråden Någon som sålt via Sellpy? För-/nackdelar?