• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Brumma

TS. Jag förstår att en tonåring inte alltid förstår vuxnas val, ekonomi osv. Förstår även att det kan vara en besvikelse om ni normalt åker iväg och gör mycket.

MEN, det är en sak att känna sig besviken och att häva ur sig elakheter. INTE ok.

Dessutom borde man i den åldern (högstadieåldern om jag förstått det rätt) förstå om man blir inkluderad i planering och får veta varför det ser ut som det gör.

Du och din sambo är de vuxna och tar därigenom besluten för familjen. Oavsett vad barnen anser om det så är det era beslut som gäller.

Sedan kan ni kanske spara så att ni kan göra något nästa år?

Det går ju även att dela på er. Finns möjlighet ekonomiskt att pappan åker ensam med de äldre barnen är det ett alternativ.

Förra året så hade vi tex inte råd att resa hela familjen, därför reste jag ensam med äldsta sonen medans min man var hemma med yngsta sonen och gjorde saker med honom (badade, djurpark, lekplatser osv). Saker som inte kostar lika mycket men som ett yngre barn uppskattar mycket :)

• fjanten
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:57:28 följande:

Min är 14 år . Lagen säger 18 år enligt arbetsgivarna .

Klart du kan jobba på ett boende men du får inte göra nått med dom dementa , hur ska man få ihop det tror du ?

Hur som tar dom inte in dom under 18 år på boenden i denna kommun

Jo de får "göra saker" med de dementa, men inte VÅRDA. Vårda är att exempelvis byta blöja, duscha, hjälpa på toalett och mata. Hålla sällskap, koka kaffe, hjälpa vårdbiträdena/uskorna städa och diska är INTE att vårda.
  • Anonym (!)
    fjanten skrev 2016-08-15 10:16:33 följande:
    Jo de får "göra saker" med de dementa, men inte VÅRDA. Vårda är att exempelvis byta blöja, duscha, hjälpa på toalett och mata. Hålla sällskap, koka kaffe, hjälpa vårdbiträdena/uskorna städa och diska är INTE att vårda.
    Inte enligt vår kommun , jag jobbar själv inom detta o har kollat upp det . Dessutom kan inte kommun skapa en tjänst dagtid som bara innebär att vara sällskap pt dom gamla .
  • fjanten
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 10:18:02 följande:

Inte enligt vår kommun , jag jobbar själv inom detta o har kollat upp det . Dessutom kan inte kommun skapa en tjänst dagtid som bara innebär att vara sällskap pt dom gamla .

Men då är det ju kommunala bestämmelser ocg inget som har med lagen att göra.
  • fjanten
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 10:18:02 följande:

Vilken kommun bor du i? Du sa att det var en större stad ni bor i?
  • Anonym (!)
    fjanten skrev 2016-08-15 10:24:52 följande:
    Vilken kommun bor du i? Du sa att det var en större stad ni bor i?
    Gävle kommun
  • Anonym (!)
    fjanten skrev 2016-08-15 10:24:15 följande:
    Men då är det ju kommunala bestämmelser ocg inget som har med lagen att göra.
    Jag har läst lagen o det stämmer som dom säger
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 10:30:36 följande:
    Jag har läst lagen o det stämmer som dom säger
    Men... det är ju inte lagen. Lagen är att under 18 år får du inte vårda dementa eller psykiskt sjuka. Du kan fortfarande vårda äldre på äldreboenden och jobba på äldreboende utan att för den sakens skulle vårda dementa. 

• Anonym (!)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 10:39:37 följande:
    Men... det är ju inte lagen. Lagen är att under 18 år får du inte vårda dementa eller psykiskt sjuka. Du kan fortfarande vårda äldre på äldreboenden och jobba på äldreboende utan att för den sakens skulle vårda dementa. 
    Så dom ska ta in en person o dom andra ska ta dom dementa ? Dessutom får du inte jobba hur som helst på schema då du måste ha 11 Tim mellan skiften . Dom skapar inte en ny tjänst åt en 13 åring (snart 14 år ) utan man får på ett schema för nån som har semester . Hur många äldreboenden tar in 13-14 åringar i Sverige ?
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 10:04:41 följande:
    Jag pratar om min situation o har aldrig sagt det gäller alla . Lagarna kan du googla fram enkelt .
    Men du fortsätter ju skriva att saker är si och så när vi säger att det isåfall gäller din kommun specifikt och inte landet i helhet. 

Okej, din kommun tillåter inte att ungdomar under 18 år jobbar inom äldrevården. Fine, men det är inte lagen som du säger. 

Okej, alla kafeer i din kommun säljer tobak (??) och därav kan ingen under 18 år jobba där säger du att de säger. Okej, fine. Men bara så du vet så är lagen 16 år för att få hantera alkohol och tobak och du kan fortfarande jobba på ett ställe som säljer alkohol eller tobak när du är under 16 år, du kan bara inte hantera den. 

Så det är lagarna, jobben utöver som vi gett förslag om tror jag du inte har kommenterat så mycket på. Men som sagt, de finns. Sen som du skrev så är det inte särskilt bra betalt när man är så ung och det är synd kan jag tycka, men det finns jobb att ta iallafall. Och om dina barn bara är 13 år så förstår jag att det inte finns många jobb att söka, de flesta 13 åringar jobbar inte, tror de flesta har sitt första sommarjobb som 14 eller 15-åring.
Svar på tråden Besvikna bonusbarn