• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Anonym (!)
    fjanten skrev 2016-08-15 09:33:37 följande:
    Fast solflickor är betalade av kommunen att hålla gamlingarna sällskap och eventuelly hjälpa till att koka kaffe. Du är inte anställd som vårdbiträde att ta hand om gamlingarna. Nej, det är inte 18-års gräns på det.
    Hur funkar det ? Man får tex inte jobba med dementa om man är under 18 år ? Finns det boenden hos er där det inte bor nån dement ?
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 08:49:32 följande:

Här finns inga jobb för dom i den åldern , kommun har men många sökande o dessutom kräver dom att man hyr bostad av kommunen för att barnen ska få jobba . Ungdomsgården har oxå sommarjobb men då är betalningen en resa med ungdomsgården i sep över en helg .

Nu känns det som att du bara bestämt dig för att man inte kan få jobb. Dela ut reklam hade jag redan som 13 åring i en liten håla. Så om du bor i en större stad lär det garanterat finnas där också. 14-15 hade kommunen feriejobb för mig, om du inte har det i din kommun tillhör du nog undantagen. De flesta kommuner har något sådant program. 16-17 jobbade jag i kafé, verkar konstigt att varenda kafé i din kommun skulle vara omöjligt för under 18 personer att jobba på pga att de säljer cigaretter? När jag var 17 började jag jobba i ICA butik och jobbade extra där samt på sommar tills jag tog studenten och flyttade iväg för att studera. Så jo, i små hålor såväl som större stöder finns det jobb för unga.

Utöver mina jobb vet jag kompisar som sommarjobbat som diskare, servitör, museumvärd, jobbat i parker (nsturpark, nöjespark, djurpark), kundtjänst, säljare m.m. Alla dessa under 18 år, många i åldern 14-15 år.
  • Anonym (!)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 09:48:08 följande:
    Nu känns det som att du bara bestämt dig för att man inte kan få jobb. Dela ut reklam hade jag redan som 13 åring i en liten håla. Så om du bor i en större stad lär det garanterat finnas där också. 14-15 hade kommunen feriejobb för mig, om du inte har det i din kommun tillhör du nog undantagen. De flesta kommuner har något sådant program. 16-17 jobbade jag i kafé, verkar konstigt att varenda kafé i din kommun skulle vara omöjligt för under 18 personer att jobba på pga att de säljer cigaretter? När jag var 17 började jag jobba i ICA butik och jobbade extra där samt på sommar tills jag tog studenten och flyttade iväg för att studera. Så jo, i små hålor såväl som större stöder finns det jobb för unga.

Utöver mina jobb vet jag kompisar som sommarjobbat som diskare, servitör, museumvärd, jobbat i parker (nsturpark, nöjespark, djurpark), kundtjänst, säljare m.m. Alla dessa under 18 år, många i åldern 14-15 år.
    Om du läser mina inlägg slipper jag upprepa . Jo det finns en lag som säger att man inte får hantera tobak o alkohol om man är under 18 år .
    Reklam delade min äldsta ut o det gav inte många kronor med allt jobb det var men visst det kan man göra .
    Kommunen har inget om man inte hyr av det kommunala bostadsföretaget sen några PR tillbaka .
    Dessa jobb du rabblar upp är sökt o många fler av min son o många fler men ingen vill ha en 13 åring .
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:39:13 följande:

Hur funkar det ? Man får tex inte jobba med dementa om man är under 18 år ? Finns det boenden hos er där det inte bor nån dement ?

Regeln gäller att man inte får vårda dementa eller personer med psykisk ohälsa. Men betyder inte att man inte får jobba på ett äldreboende.

För övrigt får man jobba där de säljer tobak och alkohol närmande fyllt 16 år, så även om nu alla kaféer där du bor säker cigaretter kan man fortfarande sommarjobbat där som 16 - åring.
  • Anonym (!)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 09:54:28 följande:
    Regeln gäller att man inte får vårda dementa eller personer med psykisk ohälsa. Men betyder inte att man inte får jobba på ett äldreboende.

För övrigt får man jobba där de säljer tobak och alkohol närmande fyllt 16 år, så även om nu alla kaféer där du bor säker cigaretter kan man fortfarande sommarjobbat där som 16 - åring.
    Min är 14 år . Lagen säger 18 år enligt arbetsgivarna .
    Klart du kan jobba på ett boende men du får inte göra nått med dom dementa , hur ska man få ihop det tror du ?
    Hur som tar dom inte in dom under 18 år på boenden i denna kommun
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:52:17 följande:

Om du läser mina inlägg slipper jag upprepa . Jo det finns en lag som säger att man inte får hantera tobak o alkohol om man är under 18 år .

Reklam delade min äldsta ut o det gav inte många kronor med allt jobb det var men visst det kan man göra .

Kommunen har inget om man inte hyr av det kommunala bostadsföretaget sen några PR tillbaka .

Dessa jobb du rabblar upp är sökt o många fler av min son o många fler men ingen vill ha en 13 åring .

Jo, du får hantera alkohol och tobak när du fyllt 16 år.

Nej, det är ju inte många timmars arbete heller. Men det är ett jobb, något jag kunde sätta på cv:et som visade att jag var villig att jobba och tänkte göra det. Gjorde det möjligen lättare för mig att få jobb sommaren efter.

Men som jag säger, din kommun tillhör nog undantaget.

Helt ärligt trornjag inte de flesta börjar sommarjobbat nu vid 13 års ålder. Eller ens narn jag var 13 år. Jag jobbade ju som sagt med direktreklam och liknande. Det var först som 14 - åring jag började sommarjobba på riktigt. Men jag motsätter mig att du säger att det inte finns sommarjobb för yngre personer, för det finns det. Att vara yngre är inte bara att vara 13 år. 14-15 och uppåt finns det en hel del.
  • Brumma
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:37:00 följande:

Nä bor i en större stad o nu var det tips vad dom kan jobba som jag var ute efter eftersom ni säger att man kan få jobb som 13-15 åring på sommaren

Sitta barnvakt, klippa gräsmattor/rensa ogräs, rasta hundar, måla staket, handla åt folk osv..

Själv valde jag barnvaktsbiten :)
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:57:28 följande:

Min är 14 år . Lagen säger 18 år enligt arbetsgivarna .

Klart du kan jobba på ett boende men du får inte göra nått med dom dementa , hur ska man få ihop det tror du ?

Hur som tar dom inte in dom under 18 år på boenden i denna kommun

Igen, det är din kommun. Jag vet minst 10 kommuner där ungdomar (15-16 oftast) får sommarjobba på äldreboenden och det funkar hur bra som helst och det bryter inte mot lagen. De flesta kommuner i Sverige erbjuder sommarjobb för ungdomar. Din gör inte det, det är synd. Ditt barn får väntandes extra år kanske innan hen kan sommarjobba, men det betyder inte att det inte finns på många andra ställen - som t.ex. TS kommun.

Var inte ditt barn 13 nyss förresten?
  • Anonym (!)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 10:02:57 följande:
    Igen, det är din kommun. Jag vet minst 10 kommuner där ungdomar (15-16 oftast) får sommarjobba på äldreboenden och det funkar hur bra som helst och det bryter inte mot lagen. De flesta kommuner i Sverige erbjuder sommarjobb för ungdomar. Din gör inte det, det är synd. Ditt barn får väntandes extra år kanske innan hen kan sommarjobba, men det betyder inte att det inte finns på många andra ställen - som t.ex. TS kommun.

Var inte ditt barn 13 nyss förresten?
    Jag pratar om min situation o har aldrig sagt det gäller alla . Lagarna kan du googla fram enkelt .
Svar på tråden Besvikna bonusbarn