• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Brumma
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 10:42:20 följande:

Så dom ska ta in en person o dom andra ska ta dom dementa ? Dessutom får du inte jobba hur som helst på schema då du måste ha 11 Tim mellan skiften . Dom skapar inte en ny tjänst åt en 13 åring (snart 14 år ) utan man får på ett schema för nån som har semester . Hur många äldreboenden tar in 13-14 åringar i Sverige ?

Sommarjobbare får man väl aldrig ta in för att ta över en tjänst när någon är på semester?

Då är du ju sommarvikarie, vilket ju är något annat (utbildning/erfarenhet från vård och omsorg krävs)
  • Anonym (Jodå)
    Så dom ska ta in en person o dom andra ska ta dom dementa ? Dessutom får du inte jobba hur som helst på schema då du måste ha 11 Tim mellan skiften . Dom skapar inte en ny tjänst åt en 13 åring (snart 14 år ) utan man får på ett schema för nån som har semester . Hur många äldreboenden tar in 13-14 åringar i Sverige ?
    Jag skrev inte att det var för 13-14 åringar. Alla kommuner har olika bestämmelser kring vilken ålder de har sin feriearbetare på. I min kommun är det 15-16 åringar tror jag. Hur exakt de satt ihop arbetsscheman vet jag inte för jag jobbade aldrig på äldreboende när jag hade feriearbete för min kommun, men hade många vänner som var på äldreboende och jobbade. Hur det fördelade upp arbetsuppgifter, vad exakt deras arbetsuppgifter bestod av osv. vet jag faktiskt inte. Men de jobbade ju bevisligen på ett äldreboende  när de var under 18 år. Så därav kan du alltså visst jobba på äldreboende under 18 år, det har vart min enda poäng. Aldrig sagt att 13-åringar jobbar där på ett vanligt heltidsschema. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (arg...) skrev 2016-08-15 09:27:37 följande:
    Man kan väl säga att det beror lite på mig. 
    Jag har valt att gå ner från heltid till att jobba halvtid för att jag vill vara mycket med mina barn nu när dom är små så det resulterar ju i att jag inte drar in några pengar till hushållet i samma mån som tidigare.

Vi pratade med barnen innan sommaren att det inte kommer bli någon utomlandsresa
    Så då var det din inkomst som betalade för deras nöjen tidigare. Har de ingen biomamma som kan betala? Varför tror dom att det är en rättighet med en bonusförälder som pröjsar och du ska dessutom välja bort egna barn för deras skull. Tacksamt verkligen. Varför curla andras barn?
  • Anonym (!)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 10:49:45 följande:
    Jag skrev inte att det var för 13-14 åringar. Alla kommuner har olika bestämmelser kring vilken ålder de har sin feriearbetare på. I min kommun är det 15-16 åringar tror jag. Hur exakt de satt ihop arbetsscheman vet jag inte för jag jobbade aldrig på äldreboende när jag hade feriearbete för min kommun, men hade många vänner som var på äldreboende och jobbade. Hur det fördelade upp arbetsuppgifter, vad exakt deras arbetsuppgifter bestod av osv. vet jag faktiskt inte. Men de jobbade ju bevisligen på ett äldreboende  när de var under 18 år. Så därav kan du alltså visst jobba på äldreboende under 18 år, det har vart min enda poäng. Aldrig sagt att 13-åringar jobbar där på ett vanligt heltidsschema. 
    Nu var ju min fråga hur man kan säga det är lätt för barn som går i högstadiet att få jobb så då är dina inlägg inte aktuella
  • Anonym (håll er till ämnet)

kan ni sluta vara så himla OT!

TS, jag tror det dels handlar om lite dålig kommunikation här. Tonåringen har haft vissa förväntningar och nu blev det inte så. Här borde pappan pratat mer med sina barn.
    Det där med Lyxfällan fattade jag inte riktigt, då de verkligen inte säger att man ska ta lån, snarare tvärtom! Eller, det är nog tonåringen som inte fattat Lyxfällan :) 

Att han sa så elakt om att de yngre barnen orsakar att han inte får det lika förspänt som tidigare, tycker jag han borde be om ursäkt för. Det låter mest som om han hört någon annan vuxen uttrycka detta och härmat (så som unga ibland gör utan att fatta hur dumt det är) Kan det vara så att tonåringens riktiga mamma (eller någon annan) uttryckt något sådant som han hört? 

Tycker ni får sätta er och prata med denne tonåring igen (kanske med alla barnen, beror på hur gamla de är) och förklarar hur er ekonomi ser ut. 

• Krakra

Jag håller med Brumma om att det är de vuxna som tar familjens ekonomiska beslut.

När min son var i tonåren och klagade över familjens val av bil och antal utlandsresor mm pratade vi om hans besvikelse och att han hade ett eget vuxenliv framför sig där han kunde skaffa den ekonomi han önskade. Han är nu en ansvarstagande ung man som studerar och har arbetat hårt på sommarlovet.

Sedan undrar jag hur man kan kolla på Lyxfällan och komma fram till att det är en bra idé att låna till semestern... Ni kanske borde titta på TV tillsammans med tonåringen ibland.

• Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 10:54:15 följande:
    Nu var ju min fråga hur man kan säga det är lätt för barn som går i högstadiet att få jobb så då är dina inlägg inte aktuella
    Varför inte? Du går väl fortfarande i högstadiet när du är 14, 15 och 16 år gammal? Om du är 16 år ska du visserligen flytta över till gymnasiet, men du räknas fortfarande till högstadiet. Skulle ju inte räkna in någon som precis slutat 6:an till vår diskussion om högtstadiet och sommarjobb. 
  • Cilla93
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:39:13 följande:

Hur funkar det ? Man får tex inte jobba med dementa om man är under 18 år ? Finns det boenden hos er där det inte bor nån dement ?

Jag jobbar på ett demensboende, varje sommar har vi solflickor/pojkar som är 15-17 år. De brukar baka, servera mat, sitta och prata med dem äldre, vika tvätt, städa osv. Omvårdnadsarbete får de inte göra.
  • Anonym (!)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 11:05:27 följande:
    Varför inte? Du går väl fortfarande i högstadiet när du är 14, 15 och 16 år gammal? Om du är 16 år ska du visserligen flytta över till gymnasiet, men du räknas fortfarande till högstadiet. Skulle ju inte räkna in någon som precis slutat 6:an till vår diskussion om högtstadiet och sommarjobb. 
    Du har uppenbart inte hängt med i denna diskussion. Finns en annan tråd om detta .
  • Cilla93

I din kommun kanske det inte finns såna jobb, men det är inget som står i lagen.

De ungdomar som har sådana jobb i min kommun är utöver övrig personalstyrka. Tror att de brukar jobba 8-15 eller 9-16 typ 3 veckor var, enbart vardagar. De tjänar såklart betydligt mindre än övrig personal.
Svar på tråden Besvikna bonusbarn