• Monmoi

Hur slipper ni morgontrötthet?

Jag har ett väldigt allvarligt problem. Det här med morgontrötthet. Är över 30 år. Arbetat sedan jag var 18 år men sjukanmäler mig ganska frekvent då jag lider av en otrolig morgontrötthet.

I 12 år har jag sjukanmält mig ca två-fem gånger i månaden med lögner om att jag är sjuk mm. Faktum är att jag aldrig är sjuk. Bara svårt trött, på morgonen.

Jag är nattpigg/kvällsmänniska. Sitter uppe lätt till 3 på natten oavsett när jag vaknat.

Låt säga att jag vaknar (!) 7 på morgonen. Kan utan ansträngning vara uppe till 3 på natten.. Nu är det INTE så det ser ut.. För då är det självklart att man är trött på morgonen. Nej. Jag lider av morgontrötthet även då jag 95% av tiden lägger mig vid 22-23.

Har provat att lägga mig en timme tidigare men nej.. Samma sak. Tröttheten tar över. Morgonen är mitt problem. På helgerna sover jag oftast till kl 11/12/13..

Men det är mina vardagar som blir lidande.

Hatar att sjuka mig! Börjat ett nytt ställe och har redan varit "sjuk" 4 perioder på 4 månader.. Sjukt oseriöst, är så besviken på mig själv.

Vad gör jag? Hur gör ni morgonpigga människor?

Nu pratar jag om en extrem trötthet (mot eftermiddagen är jag normal).

• Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?
  • hrewak
    Monmoi skrev 2016-08-18 18:22:03 följande:

Men alltså fan... Har provat allt ni säger *ledsen* !! :(((

Jag kan inte ta mig upp klockan 6-7 vilket har varit mina vanliga tider för att jag börjar 7.00-8.30.

Har försökt att inte snooza... Förödande. Blir för "plötsligt". Så jag snoozar ca 30 min. Ej mer.

Ljusinsläppet är skitsamma.

Men ni som vaknar tidigt, hur länge sover ni? Hur många timmar är tillräckligt för er?

Hur känns det är kropp och knopp? Pigga?

Alltså är ni verkligen pigga på morgonen efter tex 7 timmars sömn?

Fler som är oklokt trötta på morgonen? Eller har varit? Åh vill förändra livet.. Så jobbigt.

Har alltid omringats av morgonpigga människor! De vaknar som om de kommer få löneförhöjning idag.. Så avundsjuk.

Har missat så mycket pga min trötthet. elefantridning i Thailand, kungen och drottningens besök i staden, guide turer på charterresor, andra tidiga äventyr som jag sen förbannat mig över att jag inte vaknade tidigt för! Så ledsamt..

Okej, dessa saker är inte så "viktiga". Men jobbet är!

Jag går upp ca 5 varje vardagsmorgon för att åka till jobbet. Det gör jag ju oavsett när jag somnar. Så visst, vissa dagar är jag tröttare om man inte kunnat somna i tid/barnen eller annat har väckt en under natten.
    Brukar oftast kännas bättre när jag kommer igång och ännu mer när man kommer ut i friska luften.
    Har dock alltid varit rätt morgonpigg. Sov aldrig bort dagarna ens som tonåring. Så jag är nog bara lite mer morgonmänniska.
  • LauraPalmer

Jag löste det med att bara jobba kväll. Jag förstår precis hur du känner dig. På morgonen är jag så trött att jag inte ens skulle kliva upp om sängen så brann. Det är en fruktansvärd känsla att vara så trött så det bara snurrar i huvudet och kroppen är tung som bly. 

• Chianti
    Monmoi skrev 2016-08-18 22:27:00 följande:
    Intressant men vad menar du med det sista? Hur laborerar jag med tiden menar du?
    Testa att ställ klockan på 6 en hel vecka och se hur det känns. Är du fortfarande sjukt trött sätt den på tjugo över fem en vecka, Det handlar om att hitta den tiden i din sömnrytm då du är redo att vakna.
  • Meriall

Det behöver inte bli jobbigt med barn kan jag ju säga också. Min son sov jättedåligt början och jag var ständigt uttröttad men nu är han lika kvällspigg/morgontrött som jag så på ledigheter lägger vi oss båda framåt småtimmarna och har gjort sedan han var 4 eller något. Sedan sover vi ut och jag vaknar före honom. Han sover gärna till 12 om han får.

Tror detta är genetiskt till stor del.

• Aikido

Jag har omskolat mig till friherre och sover så länge jag vill på morgnarna.

• Mabel

Jag känner igen mig i morgontröttheten och det är knappast så enkelt som att bara vända tillbaka dygnet och så blir du morgonpigg. Handlar snarare om att hitta sätt att hantera morgontröttheten. Mitt sätt är att lägga fram morgonrocken och stappla upp, dra på den och gå och dricka kaffe och äta frukost, direkt. Skölja ansiktet och ögonen med lite vatten brukar jag också göra direkt, men allt annat fixande får vänta tills jag hunnit vakna till.

Att gå upp tidigt på helgerna för att hålla dygnsrytmen är fullständigt poänglöst för mig, jag låter mig själv sova ut då istället och kan muta mig själv med att "snart så" i veckorna. Har oftast lättast att komma upp på måndagar då jag är som mest utvilad efter helgen, svårast på onsdagar då jag har hunnit bli trött men det är för långt till helgen för att kännas riktigt nära.

• Spegelbilden
    Monmoi skrev 2016-08-18 18:33:48 följande:
    Nej kanske inte prick 23... Men iaf 23.30! Ibland blir det kl 00.00 men om jag ska vakna 7.00 så är det ju 7 timmars sömn?

Men behöver jag kanske sova mer? Kan det stämma? Låt säga att jag behöver gå upp kl 7.00. Ska jag lägga mig sådär kl 20-21?

Är det normalt? Alla filmer börjar efter 21.., då är inget i livet anpassat åt oss morgontrötta. Varken morgon eller kväll. Vi kan väl gå och skjuta oss *fniss*
    Jag är morgontrött och lägger mig 21 på vardagarna och somnar typ en timme senare. Jah behöver Mio timmar sömn för att orka vara människa dagen efter. Mannen är inte alls likadan utan klarar sig på sju timmar vilket gör att han kan gå och lägga sig senare än mig. Jag tycker du ska försöka vända dygnet så att du lägger dig vid nio. Tror det kommer hjälpa mycket.
  • Monmoi

[quote=76897567][quote-nick]Spegelbilden skrev 2016-08-19 22:24:34 följande:[/quote-nick]Jag är morgontrött och lägger mig 21 på vardagarna och somnar typ en timme senare. Jah behöver Mio timmar sömn för att orka vara människa dagen efter. Mannen är inte alls likadan utan klarar sig på sju timmar vilket gör att han kan gå och lägga sig senare än mig. Jag tycker du ska försöka vända dygnet så att du lägger dig vid nio. Tror det kommer hjälpa mycket.[/

Jag har inte sjukat mig på tio arbetsdagar och det är riktigt bra. Jag vet att ni tänker "what?!" Men alltså detta är svårt när jag är så morgontrött som jag är.

Har i onsdags och torsdags lagt mig vid 22 tiden (somnat omgående) men ändå är jag trött! Ska prova kl21 på måndag, tisdag osv. Fy fan var meckigt. Andra bara lägger sig och vaknar bara så där.. Varför måste jag ha det så kämpigt..

Detta är ändå som en sjukdom! Sjuk..

• Alexi

Fast varför tror du alla andra bara vaknar så där? Jag har nog släpat mig upp och förbannat min trötthet varje morgon av mitt yrkesliv. Men är man vuxen bara går man upp ändå, man vet att man vaknar till efter ett tag så man går upp, tänker att ikväll ska jag lägga mig tidigt och sen går man till jobbet.

• Vestra

Jag är liknande dig på morgonen. Innan valde jag att arbeta kvällar och in på natten. Gör liknande nu, eller brukar börja runt 9-10 nu. Det funkar för mig. Det har varit dagar då jag nästan kräkts av trötthet på morgonen när jag tvingats upp tidigt. De ggr jag kommer upp utan problem tidigt på morgonen är de ggr jag inte sovit mer än ett par timmar. Inte hållbart såklart. Så arbetstiderna är det jag rekommenderar dig att se över. Finns möjlighet att påverka dom? 

För min del spelar det ingen roll om jag sovit 5, 6, 7, 8 eller 9 timmar. Tröttheten är densamma, och har alltid varit. Jag tror bara att vi är olika helt enkelt. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?