• Monmoi

Hur slipper ni morgontrötthet?

Jag har ett väldigt allvarligt problem. Det här med morgontrötthet. Är över 30 år. Arbetat sedan jag var 18 år men sjukanmäler mig ganska frekvent då jag lider av en otrolig morgontrötthet.

I 12 år har jag sjukanmält mig ca två-fem gånger i månaden med lögner om att jag är sjuk mm. Faktum är att jag aldrig är sjuk. Bara svårt trött, på morgonen.

Jag är nattpigg/kvällsmänniska. Sitter uppe lätt till 3 på natten oavsett när jag vaknat.

Låt säga att jag vaknar (!) 7 på morgonen. Kan utan ansträngning vara uppe till 3 på natten.. Nu är det INTE så det ser ut.. För då är det självklart att man är trött på morgonen. Nej. Jag lider av morgontrötthet även då jag 95% av tiden lägger mig vid 22-23.

Har provat att lägga mig en timme tidigare men nej.. Samma sak. Tröttheten tar över. Morgonen är mitt problem. På helgerna sover jag oftast till kl 11/12/13..

Men det är mina vardagar som blir lidande.

Hatar att sjuka mig! Börjat ett nytt ställe och har redan varit "sjuk" 4 perioder på 4 månader.. Sjukt oseriöst, är så besviken på mig själv.

Vad gör jag? Hur gör ni morgonpigga människor?

Nu pratar jag om en extrem trötthet (mot eftermiddagen är jag normal).

• Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?
  • Monmoi
    Chianti skrev 2016-08-18 22:05:49 följande:

För mig handlar det om när jag vaknar på morgonen. Jag vaknar ofta fem sex på morgonen och känner mig ganska pigg men det är för tidigt för mig att gå upp så jag somnar om och när jag sen måste vakna vid 8 är jag så trött att jag känner mig sjuk. Jag vet precis vad du menar, man är helt knäckt! Men det har mer med sömnrytm än med antal timmar att göra för min del. Testa att laborera med tiden du sätter klockan på.

Intressant men vad menar du med det sista? Hur laborerar jag med tiden menar du?
  • Amanda84

Det bästa vore ju att du helt enkelt jobbar kväll och natt. Både min bror och jag lider av samma sak som du, liksom min mamma. Min mamma har stått ut i alla år, men brorsan jobbar kväll och natt och har gjort så i 10 år. Själv arbetar jag i förskolan, liksom du. När det var som svårast för mig, så fick jag under ett par månader faktiskt schemalagt att jag började klockan 9 och slapp alla supertidiga mornar. Det var svårt att gå upp då med, men inte lika svårt som när jag öppnar och börjar klockan 6.

Under en period arbetade jag på Nattis. Det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Jag har aldrig varit så utvilad och älskat mitt jobb så mycket som jag gjorde då. Jag hade gärna jobbat så nu med, men det är svårt att kombinera när man själv har barn och dessutom har en man som också arbetar natt.

• Monmoi
    Amanda84 skrev 2016-08-18 22:34:11 följande:

Det bästa vore ju att du helt enkelt jobbar kväll och natt. Både min bror och jag lider av samma sak som du, liksom min mamma. Min mamma har stått ut i alla år, men brorsan jobbar kväll och natt och har gjort så i 10 år. Själv arbetar jag i förskolan, liksom du. När det var som svårast för mig, så fick jag under ett par månader faktiskt schemalagt att jag började klockan 9 och slapp alla supertidiga mornar. Det var svårt att gå upp då med, men inte lika svårt som när jag öppnar och börjar klockan 6.

Under en period arbetade jag på Nattis. Det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Jag har aldrig varit så utvilad och älskat mitt jobb så mycket som jag gjorde då. Jag hade gärna jobbat så nu med, men det är svårt att kombinera när man själv har barn och dessutom har en man som också arbetar natt.

Åh vad intressant! NÅGON som mig! Trodde liksom att jag var en utomjording utan dess like.. Skönt att höra att det finns andra!

Hur gör du idag då eftersom du också har barn? Hur förändrade du det hela?
  • Aniiee
    Monmoi skrev 2016-08-18 22:40:32 följande:
    Åh vad intressant! NÅGON som mig! Trodde liksom att jag var en utomjording utan dess like.. Skönt att höra att det finns andra!

Hur gör du idag då eftersom du också har barn? Hur förändrade du det hela?
    Du är verkligen inte ensam, TS. Själv börjar jag aldrig fungera före kl 11-12, och sova före kl 02-03 är lögn. Jag slutade försöka för länge sen =P
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Alexi

En annan aspekt av det hels är ju att du faktiskt fuskar, du skulle ha ohiltig frånvaro från jobbet om din ag visste om detta. För du är inte sjuk.

• Gladskit
    Monmoi skrev 2016-08-18 18:22:03 följande:

Men alltså fan... Har provat allt ni säger *ledsen* !! :(((

Jag kan inte ta mig upp klockan 6-7 vilket har varit mina vanliga tider för att jag börjar 7.00-8.30.

Har försökt att inte snooza... Förödande. Blir för "plötsligt". Så jag snoozar ca 30 min. Ej mer.

Ljusinsläppet är skitsamma.

Men ni som vaknar tidigt, hur länge sover ni? Hur många timmar är tillräckligt för er?

Hur känns det är kropp och knopp? Pigga?

Alltså är ni verkligen pigga på morgonen efter tex 7 timmars sömn?

Fler som är oklokt trötta på morgonen? Eller har varit? Åh vill förändra livet.. Så jobbigt.

Har alltid omringats av morgonpigga människor! De vaknar som om de kommer få löneförhöjning idag.. Så avundsjuk.

Har missat så mycket pga min trötthet. elefantridning i Thailand, kungen och drottningens besök i staden, guide turer på charterresor, andra tidiga äventyr som jag sen förbannat mig över att jag inte vaknade tidigt för! Så ledsamt..

Okej, dessa saker är inte så "viktiga". Men jobbet är!

Efter en natt med taskig sömn, säg 5-6 timmar, då är det inga problem. Annat än att jag kan vara väldigt seg framåt eftermiddagen.
    Men jag skulle inte fungera särskilt bra om jag sov så lite varje natt utan jag är nog en sån människa som bör sova 8h i snitt i varje fall. Lite mer på helgerna, lite mindre i veckorna.

Om du behöver snooza, sätt klockan ytterligare lite tidigare så får du din snooze men kommer ändå upp i vettig tid.

Du kanske borde göra det här till ditt livs projekt en månad framöver och verkligen ta hand om din sömn och allt kring det.
    Äta middag i tid, ta en promenad eller träna så att du blir skönt trött i kroppen, inga sociala medier eller andra typer av såna intryck precis innan sänggående, drick en kopp lugnande te, ha mörkt och svalt i sovrummet, förbered kläder till nästa dag så att det är klart, ställ klockan.
    Och boka av sånt som du tänkt göra så att du inte har några måsten på kvällstid, inga tv-program som lockar etc.

Jag är definitivt ingen morgonmänniska, eller rättare sagt så VAR jag inte det innan jag fick barn. Men sen begåvades jag med en väldigt morgonpigg son så det var liksom bara att börja följa hans mönster de första åren
    Nu idag kan jag gå upp vid sex och träna innan jobbet men det bygger på att allt är förberett och packat kvällen innan och att jag lägger mig senast kl 22!
  • Foreverlove
    arianne03 skrev 2016-08-18 20:41:00 följande:

Men gå till läkaren först, för att utesluta brist på något. Hur många timmar sover du på helgerna när du känner dig utvilad?

Ja exakt!
    Besök vc och diskutera detta med en läkare.
    T ex Propavan är inte vanebildande och ger dig en bra sömn. Förhoppningsvis.
    Tas ca 2 timmar innan sovdags. Dosen får du i samråd med läkare prova fram.
    Och som någon skrev. Låt dem på vc kolla blodvärden osv.
    Lycka till från en som haft samma problem.
  • MaaxMaax

Jag har sömnproblem som gör att jag ofta behöver fler timmars sömn än genomsnitt, eftersom jag när jag sover inte går ner i djupsömn lika lätt/ofta som jag borde. Kanske har du något liknande problem? Fast jag tycker det låter lite mer som att du har skev dygnsrytm.

Men det finns saker att tänka på oavsett. Sömnproblem har både fysiska och psykiska faktorer som man kan påverka.
    Börja göra dig i ordning för natten i god tid - förbered kroppen och huvudet. Säg att du behöver somna runt 22: Ät kvällsmat tidig, du ska ha ätit upp innan kl 18.30. Efter kl 18 ska du inte dricka kaffe/te med koffein (däremot kan du testa kamomillte!) Undvik också socker/fruktsocker, och vissa grönsaker, som gurka och selleri. Stäng av alla "skärmar" minst en timme innan läggdags. Dämpa belysningen i rummen. Duscha inte på kvällen, utan hellre på morgonen!
    Se till att sovrummet/sängen är betingad med sömn först och främst. Dvs, ligg inte i sängen och håll på med datorn, eller sånna saker. Se till att rummet är svalt, tyst och mörkt. Som någon sa så kan en lampa som tänds stegvis innan du ska vakna vara en mycket bra investering. Ljus påverkar oss mycket, även om vi inte märker det! Snooza helst inte alls, eller max en gång!
    Sen, öva! Det tar tid att få in rutiner. Kroppen och huvudet måste öva sig på att vakna tidigt. Ge inte upp, utan fortsätt med samma rutiner varje kväll och varje morgon. 

Lycka till!

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • BandAnna
    IsDimma skrev 2016-08-18 18:09:15 följande:

Ett jobb där du jobbar eftermiddagar och kvällar så har du löst problemet
    Vissa är obotligt morgontrötta. Det finns hur mycket studier som helst på det. Själv är jag obotligt kvällstrött. Jag är överlycklig när sambon säger att han tänker gå och lägga sig på helgerna. Då är det liksom äntligt får jag gå till sängs nu måste jag naturligtvis inte vara uppe så länge som han. Och det är jag ganska sällan men det händer. Senast nio på vardagar och senast tio på helgerna, och iaf helgerna är inte riktigt socialt accepterat så jag kan sträcka mig till elva ibland. Dock kan jag räkna på handens ena fingrar dom gånger senast sju åren jag varit vaken till efter midnatt.

Är exakt likadan. Har i vänkretsen fått smeknamnet "pensionären" :D 

• Decx

Har samma problem, somnar aldrig före 02 går upp 06. Brukar sova 1 timme efter jobbet, det funkar. Kan bara ha fysiska jobb dock, sitta bakom ett skrivbord under morgontimmarna är god natt;)

Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?