• Monmoi

Hur slipper ni morgontrötthet?

Jag har ett väldigt allvarligt problem. Det här med morgontrötthet. Är över 30 år. Arbetat sedan jag var 18 år men sjukanmäler mig ganska frekvent då jag lider av en otrolig morgontrötthet.

I 12 år har jag sjukanmält mig ca två-fem gånger i månaden med lögner om att jag är sjuk mm. Faktum är att jag aldrig är sjuk. Bara svårt trött, på morgonen.

Jag är nattpigg/kvällsmänniska. Sitter uppe lätt till 3 på natten oavsett när jag vaknat.

Låt säga att jag vaknar (!) 7 på morgonen. Kan utan ansträngning vara uppe till 3 på natten.. Nu är det INTE så det ser ut.. För då är det självklart att man är trött på morgonen. Nej. Jag lider av morgontrötthet även då jag 95% av tiden lägger mig vid 22-23.

Har provat att lägga mig en timme tidigare men nej.. Samma sak. Tröttheten tar över. Morgonen är mitt problem. På helgerna sover jag oftast till kl 11/12/13..

Men det är mina vardagar som blir lidande.

Hatar att sjuka mig! Börjat ett nytt ställe och har redan varit "sjuk" 4 perioder på 4 månader.. Sjukt oseriöst, är så besviken på mig själv.

Vad gör jag? Hur gör ni morgonpigga människor?

Nu pratar jag om en extrem trötthet (mot eftermiddagen är jag normal).

• Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?
  • meemelii

Är själv väldigt morgontrött. Det som hjälpt mig ibland är energidryck vid sängen ;) samt att jag börjat äta vitamintillskott som gjort mig piggare.

• snuset

Förra året i gymnasiet så hade jag så stora problem med att komma upp på morgonen, trodde att jag var morgontrött men problemet var att jag 1- satt uppe med mobilen innan läggdags. 2- jag tog en snus innan läggdags (vilket gjorde mig EXTREMT trött på morgonen. 3- jag drack kaffe/läsk för sent..

Om du gör något av det ovannämnda, så lägg av med det direkt! :)

• Novelli

Det vanligaste problemet med såna här "människor" brukar vara att de snoozar!

Frågan är varför snoozar du?

Jag vet varför jag snoozar och det är för att jag alltid drömmer så härliga drömmar och vill stanna kvar.

I perioder i mitt liv har jag varit tvungen att vakna tidigt och plötsligt och då har jag märkt att det går lättare för då släpper drömmen direkt.

Var ärlig och säg mig att du älskar att snooza för du vill inte lämna de härliga drömmarna.

Förresten så har man djupsömnen tidigare på natten har jag för mig. Då drömmer man sällan.

• Sabiinan

Jag var sjukt morgon trött. Under ett halvårs tid. Jag gick upp 20 min innan jag började jobba på morgonen. Tog på mig kläder och åkte direkt iväg. Jobbet ligger cirka 5 min från mig. Trött under hela dagarna. En trötthet som inte gick över. Gick till vårdcentralen och tog prover. Svaret på mig var att jag har något förhöjt tsh värde, min sköldkörtel har jag problem och fick levaxin och nu kommer jag upp på en gång när klockan ringer. Jag är piggare på dagarna. Behöver inte betyda att det är så för dig. Men kanske ska du kolla upp det. Brist på järn kanske?

• stellanocte

Jag går ofta och lägger mig mellan 22-23 på vardagar och går upp klockan halv 7. Jag är sällan pigg vid den tidpunkten. Istället handlar det om att bita i det sura äpplet och helt enkelt bestämma sig för att gå upp. Är jag inte sjuk eller ledig är det min skyldighet att vara på jobbet i tid, varken mer eller mindre. 

Jag har också haft perioder där jag suttit uppe för länge på nätterna. Då gäller det att bryta mönstret och regelbundet lägga sig tidigare. För mig har det ibland tagit flera veckor innan det nya mönstret har blivit en vana. 

När jag har sovit bra, länge och djupt är morgontröttheten oftast svårare än när jag har sovit dåligt. Då är jag ju redan vaken, på sätt och vis. När jag väl har kommit i gång med dagen märker jag dock väldigt snabbt skillnaden mellan en bra natt och en dålig natt.  

• nabab

Jag har bara skummat genom tråden och ber om ursäkt om någon redan svarat samma.

I flera års tid var jag också trött som en zombie på morgonen/förmiddag. Framåt kvällen piggnade jag alltid till. Ville sova minst 12 timmar eller mer per natt.

Räddningen kom när läkaren upptäckte fel på min sköldkörtel. Det räcker med ett vänligt blodprov, värt att prova.

Innan dess så var det enda som hjälpte en axbo-klocka som väcker en när man befinner sig i lättsömn och har då mycket lättare att vakna och vara något piggare.

Jag vet inte om den klockan säljs fortfarande, då detta var väldigt länge sen.

Jag hoppas att det kan hjälpa någon iaf.

• Sanjos

Jag är morgontrött. Är helt död de dagar jag jobbar dagtid. Mer pigg när jag jobbar kvällar. Så jag jobbar hellre kväll än dag. Dag går an om man slutar vid 13-14 tiden men inte till 16. 
    När jag är ledig så går jag upp runt 9-10 tiden. När jag har barn hemma och det är skola så lämnar jag på skolan och går och lägger mig en stund igen om jag inte har nåt inbokat. 

• Hanky Panky
    Monmoi skrev 2016-08-18 18:33:48 följande:
    Nej kanske inte prick 23... Men iaf 23.30! Ibland blir det kl 00.00 men om jag ska vakna 7.00 så är det ju 7 timmars sömn?

Men behöver jag kanske sova mer? Kan det stämma? Låt säga att jag behöver gå upp kl 7.00. Ska jag lägga mig sådär kl 20-21?
    Är det normalt? Alla filmer börjar efter 21.., då är inget i livet anpassat åt oss morgontrötta. Varken morgon eller kväll. Vi kan väl gå och skjuta oss *fniss*
    Vem tittar på film på tv längre tänker jag spontant? Vill du se film innan du lägger dig finns det ju mängder med alternativ nuförtiden istället för tvs nio-filmer som avbryts av reklam och nyheter.

Jag är också sjukt morgontrött, snoozar som en idiot men tar mig upp i tid för att komma till jobbet. Väl där är jag en zombie tills efter lunch. Måste ha 9 timmars sömn för att må riktigt bra, men får aldrig mer än 7 på vardagar.
    Det är är svårt att komma i säng så tidigt som jag behöver, så jag tar mig igenom dagarna med sjuk trötthet.

Har bett om att få jobba kväll istället, hoppas jag får det så jag slipper tänka "skjut mig" varje morgon när klockan ringer.

Finns inte kvällsjobb på ditt jobb, fundera på att byt bana och gör något annat. Att sjukanmäla sig i tid och otid är inte schyst mot företaget.
  • Monmoi
    Hanky Panky skrev 2016-08-20 12:11:32 följande:

Vem tittar på film på tv längre tänker jag spontant? Vill du se film innan du lägger dig finns det ju mängder med alternativ nuförtiden istället för tvs nio-filmer som avbryts av reklam och nyheter.

Jag är också sjukt morgontrött, snoozar som en idiot men tar mig upp i tid för att komma till jobbet. Väl där är jag en zombie tills efter lunch. Måste ha 9 timmars sömn för att må riktigt bra, men får aldrig mer än 7 på vardagar.

Det är är svårt att komma i säng så tidigt som jag behöver, så jag tar mig igenom dagarna med sjuk trötthet.

Har bett om att få jobba kväll istället, hoppas jag får det så jag slipper tänka "skjut mig" varje morgon när klockan ringer.

Finns inte kvällsjobb på ditt jobb, fundera på att byt bana och gör något annat. Att sjukanmäla sig i tid och otid är inte schyst mot företaget.

Absolut, jag överdrev för ingen tittar på tv:s filmer, inte minst jag. Jag har play på allt, Netflix, viaplay mm. Men jag menade som ett exempel. Att på två börjar filmer 21-22... Är hela tv världen gjord för morgonpigga? Eller jag förstår inte. Samma med arbete.. Allt i vårt samhälle börjar 6-8 på morgonen. Vad gör vi som är "morgonsjuka"?

Och jag upptäcker nu att många är det..

Men handlar det om att ni som är det, är mer diciplinerade och faktiskt tar er upp på morgonen eller handlar det om att jag är ovanligt trött/alltså döende? För jag har svårt 70% av tiden. Så ni förstår.. Blir mycket sjunkande.

Vad säger jag till läkaren? Är rädd att det bara blir "jaja du har lite järnbrist, lägg dig tidigare höhö, adjö adjö"... Suck...
  • garib

Du jobbar på förskola.Det är ett krävande jobb.Dock vissa fördelar tex  man får frisk luft  somgör en piggare och att man kan vila på dagen.Men det hjälper kanske inte om du är morgontrött.Har du frågat om du kan ta stängning varje dag?

• Hanky Panky
    Monmoi skrev 2016-08-20 13:26:37 följande:
    Absolut, jag överdrev för ingen tittar på tv:s filmer, inte minst jag. Jag har play på allt, Netflix, viaplay mm. Men jag menade som ett exempel. Att på två börjar filmer 21-22... Är hela tv världen gjord för morgonpigga? Eller jag förstår inte. Samma med arbete.. Allt i vårt samhälle börjar 6-8 på morgonen. Vad gör vi som är "morgonsjuka"?

Och jag upptäcker nu att många är det..
    Men handlar det om att ni som är det, är mer diciplinerade och faktiskt tar er upp på morgonen eller handlar det om att jag är ovanligt trött/alltså döende? För jag har svårt 70% av tiden. Så ni förstår.. Blir mycket sjunkande.

Vad säger jag till läkaren? Är rädd att det bara blir "jaja du har lite järnbrist, lägg dig tidigare höhö, adjö adjö"... Suck...
    Samhället har nog inte formats alls med den tanken. Utan vad som funkar bäst rent logistiskt sätt. Sen finns det nog kvar i oss från förr när man steg upp i ottan för att ta hand om djur osv. Vad vet jag egentligen. Men det finns ju som sagt arbete för resten av skaran också. Många mår ju bättre av att jobba kväll och vissa rent av natt.

Jag skulle tro att det handlar om disciplin. Måste jag stiga upp runt 5 på morgonen mår jag fysiskt illa oavsett hur många timmar jag sovit. Så det har blivit en del sjukskrivningar från mig också. Men på mitt nya jobb krävs sjukintyg från första dagen från alla. Så då tvingar jag mig själv. Jag MÅSTE ju stiga upp. Vissa morgnar är jag lite yr, men det brukar gå över när jag kommer ut i friska luften.
  • Olikaolika

Har du kollat upp det där med förskjuten dygnsrytm? Det var det första jag tänkte när jag läste, och nån annans också tydligen.

• Mabel

Medelmänniskans naturliga dygn ligger på 24,5 timme har jag läst nånstans, majoriteten är alltså något morgontrötta. En sådan dygnsrytm är dock inga större problem, men de som naturligt har en dygnslängd på kanske 28 timmar och helt enkelt skulle må bra av att sova länge och vara vaken länge får problem att anpassa sig. Men inte så värst mycket att göra åt, mer än lära sig hantera det.

• Monmoi
    garib skrev 2016-08-20 14:06:31 följande:

Du jobbar på förskola.Det är ett krävande jobb.Dock vissa fördelar tex  man får frisk luft  somgör en piggare och att man kan vila på dagen.Men det hjälper kanske inte om du är morgontrött.Har du frågat om du kan ta stängning varje dag?

Funderade på det men avstod stängning då man ändå börjar mellan 8-9... Tidigt ändå. Sen kändes det taskigt mot min som :( Ska jag komma hem vid 18-18.30 varje dag för att jag hellre vill sova en-två timmar mer på morgonen... Inte klokt.

Hade det handlat om att börja 11-12 och sluta 18-18.30 så visst, då blir det "värt det" kanske...

Vilka nattyrken finns det egentligen?
  • snuset
    HenKanDuVaraSjälvGubbkärring skrev 2016-08-20 17:42:36 följande:

Konstigt. Jag somnar till film på mobilen, med snus under läppen. Vaknar alltid klockan 7, pigg och utvilad.

Det kan du vara "lycklig" över, en snus efter klockan 8 gör mig dödstrött på morgonen. Efter jag slutade att ta en snus så sent, så kunde jag tillslut vakna tidigt :3
  • Amanda84
    Monmoi skrev 2016-08-20 17:31:21 följande:
    Funderade på det men avstod stängning då man ändå börjar mellan 8-9... Tidigt ändå. Sen kändes det taskigt mot min som :( Ska jag komma hem vid 18-18.30 varje dag för att jag hellre vill sova en-två timmar mer på morgonen... Inte klokt.

Hade det handlat om att börja 11-12 och sluta 18-18.30 så visst, då blir det "värt det" kanske...

Vilka nattyrken finns det egentligen?

Har du barn kan det kanske vara läge att gå ner i arbetstid. Skaffa ett billigare boende så går du runt. Arbetar du inom förskolan idag så är Nattis ett alternativ, men finns inte i alla kommuner.

Andra kvälls- och nattyrken, utan högskoleexamen, kan vara något inom, hotell- och restaurang, en del fabriker med nattskift, posten, tidningsbärarna, taxi- eller busschaufför, bagare, personal på bensinmackar, väktare och ordningsvakter, kriminalvården och annan vård- och omsorg som personlig assistans, vårdboende, hemtjänst, det mesta som undersköterska om du vill omskola dig. Det finns ganska många yrken där man arbetar kväll och natt. Fundera kring vilken service som finns omkring dig en vardagskväll och fundera kring om det kan vara något för dig.

Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?