• Monmoi

Hur slipper ni morgontrötthet?

Jag har ett väldigt allvarligt problem. Det här med morgontrötthet. Är över 30 år. Arbetat sedan jag var 18 år men sjukanmäler mig ganska frekvent då jag lider av en otrolig morgontrötthet.

I 12 år har jag sjukanmält mig ca två-fem gånger i månaden med lögner om att jag är sjuk mm. Faktum är att jag aldrig är sjuk. Bara svårt trött, på morgonen.

Jag är nattpigg/kvällsmänniska. Sitter uppe lätt till 3 på natten oavsett när jag vaknat.

Låt säga att jag vaknar (!) 7 på morgonen. Kan utan ansträngning vara uppe till 3 på natten.. Nu är det INTE så det ser ut.. För då är det självklart att man är trött på morgonen. Nej. Jag lider av morgontrötthet även då jag 95% av tiden lägger mig vid 22-23.

Har provat att lägga mig en timme tidigare men nej.. Samma sak. Tröttheten tar över. Morgonen är mitt problem. På helgerna sover jag oftast till kl 11/12/13..

Men det är mina vardagar som blir lidande.

Hatar att sjuka mig! Börjat ett nytt ställe och har redan varit "sjuk" 4 perioder på 4 månader.. Sjukt oseriöst, är så besviken på mig själv.

Vad gör jag? Hur gör ni morgonpigga människor?

Nu pratar jag om en extrem trötthet (mot eftermiddagen är jag normal).

• Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?
  • Monmoi
    äldreochklokare skrev 2016-08-18 19:23:07 följande:

har du kollat om du har problem med sömn? Tex sömnavbrott typ apne? 

Vad är det? Blir orolig nu..

Har läst lite om folk som är kroniskt trötta men jag anser mig väldigt pigg annars. Bara problem mellan 5-10 på morgonen *agghh*
  • Monmoi
    sportpappa skrev 2016-08-18 18:54:43 följande:

Sluta titta på tablålagd TV. Det finns Netflix och andra streamingtjänster där du kan se filmer när som helst. Jag tycker själv att filmerna börjar på tok för sent och har slutat titta på tablålagd tv för länge sen.

Testa att sova mer och att gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag. Även på helger. Följ det strikt i en månad. Testa att sova minst 8 timmar. Även 9 eller 10 timmar kan du prova.

Träna minst 30 minuter per dag. Hur mycket tränar du idag? Träna utomhus så du får mycket frisk luft och gärna dagsljus.

Ha inte mobiltelefonen i sovrummet. Den stör även om man sätter den på ljudlös eller "stör ej"-läge.

Använd inte mobiltelefon, surfplatta eller dator sista timmen innan du ska sova.

Ska prova! Min man har ju det så. Han är såklart morgonpigg! Och nu när jag tänker efter.. Han vaknar och lägger sig i princip samma tid varje dag, oavsett helg mm.
  • Tgc

Ljusterapi, kronoterapi och melatoninbehandling verkar vara det som gäller om det är förskjuten dygnsrytm som du har.

• Tgc

Sömnapné är andningsuppehåll i sömnen. Om man misstänker det kan man få diagnos efter mätning under sömnen som man gör hemma (med en märklig massa små apparater som ska klämmas och tejpas fast här och var på kroppen!).

• Svart ros

Är ungefär likadan bortsett ifrån att jag trots allt kommer upp. Jag har löst problemet med att mest jobba nätter (är timanställd). Passar mig utmärkt då jag är mer kvälls/nattmänniska :)

• MallaL
    Monmoi skrev 2016-08-18 19:36:28 följande:

Vad är det? Blir orolig nu..

Har läst lite om folk som är kroniskt trötta men jag anser mig väldigt pigg annars. Bara problem mellan 5-10 på morgonen *agghh*

Jag som morgonmänniska har inga problem alls 5-10 oavsett när jag lägger mig, men fram mot eftermiddgen blir jag seg och trött och jag går gärna och lägger mig kl 21. Man har helt enkelt olika långa inbyggda dygn, mitt är kortare än 24h, ts dygn är längre och hen är piggare på eftermiddagarna när vi morgonpigga har bly i hjärnan. Oavsett allt är det viktigt att sova minst 7 timmar pet natt och strunta i när andra anser att man ska vara vaken.
  • arianne03

Men gå till läkaren först, för att utesluta brist på något. Hur många timmar sover du på helgerna när du känner dig utvilad?

• Alexi

Men alltså jag är aldrig pigg när väckarklockan ringer men man släpar sig upp och vaknar så småningom till liv. Helt vansinnigt ju att sjukanmäla sig pga det. Men jag är ett vrak om jag lägger mig för sent, sju timmar räcker inte alls, oftast ligger jag 21.30-22 på vardagarna (upp 06-06.30) men ibland lägger jag mig ännu tidigare.

• Aniiee

Det (ENDA!) som har hjälpt mig lite grann är Sleep as android. Faktsikt, hur skumt det än låter. Den ser till att påminna mig att det är dags att gå och lägga mig (inställd att börja spela lugn musik kl 01, en timma innan sovdags, då börjar jag med mina kvällsrutiner och göra mig ordning för sängen), och att väcka mig i rätt sömnfas, så jag inte rycks direkt ur djupsömn. Sen hjälper det inte 100 heller, men helt klart kan allt annat slänga sig i väggen i jämförelse. Rutiner på kvällen (1h) till lugn musik (thank god för Sonys senseme-"Kanaler") och väckas ur lätt sömn = snällare morgon.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Chianti

För mig handlar det om när jag vaknar på morgonen. Jag vaknar ofta fem sex på morgonen och känner mig ganska pigg men det är för tidigt för mig att gå upp så jag somnar om och när jag sen måste vakna vid 8 är jag så trött att jag känner mig sjuk. Jag vet precis vad du menar, man är helt knäckt! Men det har mer med sömnrytm än med antal timmar att göra för min del. Testa att laborera med tiden du sätter klockan på.

Svar på tråden Hur slipper ni morgontrötthet?