• Anonym (Tjuren Ferdinand)

Introvert i ett extrovert samhälle

Jag har nog alltid varit introvert av mig, jag avskyr kallprat och har svårt för att föra en diskussion om "ingenting." Många verkar dock kunna prata om vad som helst och värderar det sociala mötet mer än själva samtalsämnet eller aktiviteten. För mig är det tvärtom, är inte samtalsämnet intressant eller om aktiviteten är ointressant så skiter jag fullständigt i den sociala biten. Då sticker jag hellre därifrån och hittar på något kul på egen hand istället. Men om aktiviteten är riktigt givande och samtalsämnena är intressanta så kan jag njuta av det sociala mötet riktigt mycket, men det måste stimulera.

Vi introverta har ju även större behov än extroverta att få vara ensamma längre stunder för att ladda upp batterierna. För att orka kasta oss ut i den sociala världen igen. Tyvärr så verkar extroverta ha svårt att sätta oss in i hur vi fungerar, och tycker det är konstigt hur man kan njuta av att vara ensam längre stunder. Men samhället måste lära sig acceptera oss introverta och inse att introverta och extroverta kompletterar varandra. Den introverte forskar och skriver en bok om sina upptäckter och insikter, medan den extroverte sköter den sociala biten och marknadsför boken på ett bra sätt och får ut den till försäljning.

• Svar på tråden Introvert i ett extrovert samhälle
  • Anonym (Introextro)

Om vi ser till arbetslivet blir även det mer och mer extrovert.

Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 11:34:18 följande:
    Samhället blir mer och mer extrovert. Allt färre lever på en gård med få grannar.

Tvinga? Det handlar bara om att uppfostra människor och lär dem sociala regler.
    En del sociala regler är bra, andra är mindre bra. Jag är inget stort fan av normer. Ja samhället blir mer extrovert samtidigt som man även får kunskap om den introverta personligheten. Det går som sagt att att lyckas som introvert med.
  • Anonym (Intro)

Samhället blir mer och mer extrovert. Allt färre lever på en gård med få grannar.

Du låter väldigt provocerande.
  • Anonym (Introextro)
    Anonym (Tjuren Ferdinand) skrev 2016-08-27 11:40:47 följande:

En del sociala regler är bra, andra är mindre bra. Jag är inget stort fan av normer. Ja samhället blir mer extrovert samtidigt som man även får kunskap om den introverta personligheten. Det går som sagt att att lyckas som introvert med.

Att det går att lyckas som introvert är irrelevant i sammanhanget. Du har bättre chanser om du utvecklas i extrovert riktning.
  • Anonym (Introextro)
    Anonym (Intro) skrev 2016-08-27 11:51:36 följande:

Du låter väldigt provocerande.

Jag är realist. Det kan upplevas som provokativt, ja. Det är dock inte mitt syfte.
  • Anonym (Intro)
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 12:12:19 följande:

Jag är realist. Det kan upplevas som provokativt, ja. Det är dock inte mitt syfte.

Att vara realist har inget att göra med arrogans.

Dessutom är det bara din egen small minded synpunkt du propagerar, ska inte ens försöka att argumentera med dig
  • Anonym (intro^2)

Min erfarenhet är att man i arbetslivet ser man att det behövs fler introverta för att lyckas hela vägen fram.  Det optimala kanske är att vi introverta lär oss en del av de extroverta sätten för att inte rubba den stora massans cirklar och sätta dem i en obekväm situation de inte kan hantera. Det har i alla fall gett mig möjlighet att få vara introvert och uppskattas för det. Det handlar om social färdigheter,

En tidigare chef som var mycket extrovert, social och sällskaplig mer än berömde mig för mina sociala talanger. Han gjorde en skillnad på social och sällskaplig. Han menade att jag var den mest sociala person han någons mött i sitt 45åriga liv. Trots att jag trivdes bäst själv och ensam.

Det är skillnad på att vara introvert och att vara asocial eller osocial. Det går alltså  utmärkt att vara introvert och ha stora sociala färdigheter. Det går också att vara extrovert och sakna sociala färdigheter.

Trots att jag är introvert tycker jag om människor och möten med människor, men jag vill ha det personliga mötet, knyta band, jag vill inte ha det lättsamma minglet. Bara jag får min egen tid för reflektion så är allt bra.

• Anonym (Grinda)

Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 11:35:18 följande:
    Om vi ser till arbetslivet blir även det mer och mer extrovert.

På vilket sätt då? Jag tycker mig se en utveckling där folk allt spenderar mer och mer tid framför datorn själva än att umgås ute bland folk. Internetstatistiken håller även med mig på det... Desamma gäller yrken där det är allt vanligare att du som person ska ha stor datorvana och yrken inom IT behöver allt mer folk. Samhället går från att ha varit ett väldigt socialt samhälle till att bli mer självständigt där folk lever för sig själva och tillbringar allt mer av sin tid på internet. Både på jobb och privat. Därför man kan se att exempelvis ungdomar dricker mindre idag än förut, istället tillbringar de tiden hemma framför datorn. Samma mönster går att se i olika delar i samhället.

Så att säga att arbetslivet och att samhället blir mer extrovert är inte att se hela sanningen, det finns många olika nyanser och mycket som visar det motsatta. Man kan se det från olika vinklar och perspektiv. Den bilden blir mer rättvis än att bara bestämma sig för att det är på ett sätt.

Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 12:10:14 följande:
    Att det går att lyckas som introvert är irrelevant i sammanhanget. Du har bättre chanser om du utvecklas i extrovert riktning.
    Det är möjligt, men jag utvecklas hellre i den riktning jag känner mig nöjd med än att sälja min själ och gå runt och låtsas vara extrovert.
  • Anonym (Introextro)
    Anonym (Tjuren Ferdinand) skrev 2016-08-27 16:30:41 följande:

Det är möjligt, men jag utvecklas hellre i den riktning jag känner mig nöjd med än att sälja min själ och gå runt och låtsas vara extrovert.

Ja, det valet kan du göra som vuxen. Inget konstigt med det.
Svar på tråden Introvert i ett extrovert samhälle