• Anonym (Tjuren Ferdinand)

Introvert i ett extrovert samhälle

Jag har nog alltid varit introvert av mig, jag avskyr kallprat och har svårt för att föra en diskussion om "ingenting." Många verkar dock kunna prata om vad som helst och värderar det sociala mötet mer än själva samtalsämnet eller aktiviteten. För mig är det tvärtom, är inte samtalsämnet intressant eller om aktiviteten är ointressant så skiter jag fullständigt i den sociala biten. Då sticker jag hellre därifrån och hittar på något kul på egen hand istället. Men om aktiviteten är riktigt givande och samtalsämnena är intressanta så kan jag njuta av det sociala mötet riktigt mycket, men det måste stimulera.

Vi introverta har ju även större behov än extroverta att få vara ensamma längre stunder för att ladda upp batterierna. För att orka kasta oss ut i den sociala världen igen. Tyvärr så verkar extroverta ha svårt att sätta oss in i hur vi fungerar, och tycker det är konstigt hur man kan njuta av att vara ensam längre stunder. Men samhället måste lära sig acceptera oss introverta och inse att introverta och extroverta kompletterar varandra. Den introverte forskar och skriver en bok om sina upptäckter och insikter, medan den extroverte sköter den sociala biten och marknadsför boken på ett bra sätt och får ut den till försäljning.

• Svar på tråden Introvert i ett extrovert samhälle
  • Anonym (Intro)
    Anonym (Intro) skrev 2016-08-27 07:55:19 följande:

Har blivit nekad jobb (eller intervju hos arbetsgivaren) efter att jag nämnt (av ren experiment) på intervju hos bemanningsföretag att jag är introvert.

De sa rent ut att för denna tjänst behövs det en mer utåtriktad person. Tjänsen var typ orderhandläggare på ett pytelitet tekniskt företag.

Just det. Och snart är det dags för studier för mig. Säger bara ett ord. GRUPPARBETE!

Mardröm. Tycker att det är oacceptabelt att man som vuxen människa ska pressas att göra skolprojekt tillsammans med andra, när man lider av det och vill göra allt själv, vill kunna koncentrera sig och det är det bästa sättet att lära sig något för min del
  • Anonym (Introextro)
    Anonym (Intro) skrev 2016-08-27 07:55:19 följande:

Har blivit nekad jobb (eller intervju hos arbetsgivaren) efter att jag nämnt (av ren experiment) på intervju hos bemanningsföretag att jag är introvert.

De sa rent ut att för denna tjänst behövs det en mer utåtriktad person. Tjänsen var typ orderhandläggare på ett pytelitet tekniskt företag.

Bra exempel och det speglar verkligheten. Minns hur min chef på ett dåvarande var då otroligt nöjd med mig eftersom jag var så social och höjde stämningen och inställningen bland de anställda.
  • Anonym (Introextro)
    Anonym (Intro) skrev 2016-08-27 07:58:59 följande:

Just det. Och snart är det dags för studier för mig. Säger bara ett ord. GRUPPARBETE!

Mardröm. Tycker att det är oacceptabelt att man som vuxen människa ska pressas att göra skolprojekt tillsammans med andra, när man lider av det och vill göra allt själv, vill kunna koncentrera sig och det är det bästa sättet att lära sig något för min del

Nja, faktiskt inte eftersom skolan ska vara förberedande för arbetslivet. Introverta har än större anledning att vara med på gruppuppgifterna.
  • Anonym (Intro)
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 08:01:56 följande:

Nja, faktiskt inte eftersom skolan ska vara förberedande för arbetslivet. Introverta har än större anledning att vara med på gruppuppgifterna.

Jag har ingen anledning. Jag är 35 år och kan föra samtal och samarbeta med människor, ingen skulle uppfatta mig som otrevlig eller osocial. Det handlar om att alla har egna sätt att lära sig saker o ting, och om hur man mår inuti i olika sammanhang
  • Anonym (Intro)
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 07:59:07 följande:

Bra exempel och det speglar verkligheten. Minns hur min chef på ett dåvarande var då otroligt nöjd med mig eftersom jag var så social och höjde stämningen och inställningen bland de anställda.

Good for you.
  • Anonym (Va fan)

Är 27år och alltid vart introvert. Nånstans när jag var 22-23 insåg jag att man straffades rätt hårt av att vara introvert.

Vad gjorde jag då, jag byttte arbetsplats och bestämmde mig för att jag fan ska ta mig ur introvert träsket. Jag började småprata med folk på ett annat sätt, började delta gruppkonversationer på ett helt annat sätt. Nu har det gått tre år, jag har mer polare och ett betydligt roligare liv än tidigare, karriären går bättre och bättre, sitter till och med som ansvarig för alla bolagets sociala engagemang och arrangerar fester osv. Alldrig mått bättre.

I mitt tycke har introverta inga styrkor som utesluts om man är mer extrovert. Istället för att gnälla över att inte bli accepterde och att ni blir tvingade till grupparbeten säger jag bara en sak. Ryck upp er och insee vilket samhälle ni lever i. Introverta tycker ofta så sjukt synd om sig själva, ibland pratar man om det som om det vore en psykologisk diagnos, "vi ska bli accepterade likt homosexuella". Nej som sagt ryck upp er, det går att ändra sitt liv.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Va fan) skrev 2016-08-27 08:32:48 följande:

Är 27år och alltid vart introvert. Nånstans när jag var 22-23 insåg jag att man straffades rätt hårt av att vara introvert.

Vad gjorde jag då, jag byttte arbetsplats och bestämmde mig för att jag fan ska ta mig ur introvert träsket. Jag började småprata med folk på ett annat sätt, började delta gruppkonversationer på ett helt annat sätt. Nu har det gått tre år, jag har mer polare och ett betydligt roligare liv än tidigare, karriären går bättre och bättre, sitter till och med som ansvarig för alla bolagets sociala engagemang och arrangerar fester osv. Alldrig mått bättre.

I mitt tycke har introverta inga styrkor som utesluts om man är mer extrovert. Istället för att gnälla över att inte bli accepterde och att ni blir tvingade till grupparbeten säger jag bara en sak. Ryck upp er och insee vilket samhälle ni lever i. Introverta tycker ofta så sjukt synd om sig själva, ibland pratar man om det som om det vore en psykologisk diagnos, "vi ska bli accepterade likt homosexuella". Nej som sagt ryck upp er, det går att ändra sitt liv.

Tror du har missuppfattat det hela väldigt mycket; )återkommer!
  • Anonym (Introextro)
    Anonym (Intro) skrev 2016-08-27 08:27:06 följande:

Jag har ingen anledning. Jag är 35 år och kan föra samtal och samarbeta med människor, ingen skulle uppfatta mig som otrevlig eller osocial. Det handlar om att alla har egna sätt att lära sig saker o ting, och om hur man mår inuti i olika sammanhang

Nu kan inte skolan anpassas efter hur du personligen skulle vilja ha det som individ.
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 02:22:06 följande:
    Fast varför skulle de extroverta göra det? Sedan är ju frågan en flytande skala där människor uppfostras till att bli mer sociala eftersom de då får det enklare att hävda sig i livet såväl socialt som i karriären.
    Om de kan få något ut av introvertas förmåga på att fokusera för sig själva på saker så kanske de kan acceptera att man inte är någon översocial hurtbulle.
    Anonym (Va fan) skrev 2016-08-27 08:32:48 följande:

Så man ska tvinga sig själv att bli extrovert fast man inte vill menar du?
Svar på tråden Introvert i ett extrovert samhälle