• Noname00

    Hemverket, erfarenhet?

    Mimmsan01 skrev 2016-08-31 16:08:13 följande:
    Hej!

    Du sköter allt själv. Fotografering, visning, kontakt med kunder osv. Spekulanterna har ingen fysisk mäklare att bolla eller kunna diskutera med. Kontraktet skickas ut via post, vilket gör det lättare för missförstånd eller att någon av parterna drar sig ur.
    Jag skulle inte rekommendera hemverket om man inte är väldigt insatt och säker på sin sak. Det krävs en del arbete och de flesta spekulanterna vill inte köpa av hemverket då det känns säkrare för dem att ta det via en mäklare.

    Jag jobbar själv som fastighetsmäklare och möter ofta mycket besvikna kunder från hemverket. Så mitt råd är att låta en mäklare ta hand om din försäljning smile1.gif det kommer bli så mycket smidigare och du får dess mer tillbaka.

    Stort lycka till!
    Vad har de varit missnöjda med?, jag har hört tvärtom.
  • Noname00

    Känner flera som sålt sin lägenhet själv tex via blocket, och sedan skrivit papper hos banken eller en mäklare.
    En mäklare kan utföra den tjänsten det brukar kosta 1000kr.

    Vad förväntar du dig av din mäklare?

    Det finns mycket tramtjänster där ute som de presenterar i sin marknadsföring, hemnet, booli, youtube och twitter ibland kan man välja videos med skiftande kvaliter.

    Alla kollar hemnet, booli är värdelöst det är bara jämför 2 likadana annonser som ligger på sidorna vilken som fått mest visning.

    Det räcker med Hemnet alla mäklare använder den.

    Känner du att du inte orkar ängna din lediga tid åt visningar och samtal så välj en fastighetsmäklare, de kommer och håller i visningen på oftast tider som de bestämmer då det måste passa deras schema är ofta är visningarna på söndagar och en vardag.
    De ställer ut en skylt efter eventuellt budgivning så skriver ni kontrakt på deras kontor.

    Kostnad minst 50 000kr + eventuell provision.

    Kör du hemverket så kommer dom och fotograferar lägenheten, sedan läggs den ut på deras sida och hemnet du tar emot samtal och håller i visningarna själv.
    Du kan välja själv när folk ska komma men bäst är att sätta 2 fasta tider när alla får komma speciellt om det är attraktivt.

    Budgivning sker som vanligt via hemverkets sida så där är det ingen skillnad mot traditionell mäklare.
    Kostnad runt 10 000kr + ett par timmar av din egna tid lägg på några för administration.

    Hemverket är annorlunda och det finns förståss ingen fastighetsmäklare som skulle prata gott om dem då det är en konkurent som kan ändra hela branshen till köparens fördel.

    Är bostaden du ska sälja attraktiv så kommer den sälja sig själv, spekulanter som vet vad dom vill ha vet redan allt om objektet när de kommer till visningen resten tar de reda på själv.

  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-08-31 23:39:56 följande:
    Hemverket har inte direkt lyckats på den här orten.Objekten har legat ute väldigt länge på en överhettad marknad (jag vet inte om alla blivit sålda ens). 

     Som säljare skulle jag aldrig använda mig av en distansmäklare. Exakt vad betalar man för? En annonsplats och att de skriver ut kontrakten åt en? 

    Som köpare skulle jag se det som en försäljning via blocket eller dylikt. Mäklaren vet inte mer än vad säljaren säger. 
    Vad betalar du 50k + provision hos en traditonell fastighetsmäklare förutom det du skrev ovan + att de ställer ut en skylt, öppnar dörren och lägger ut några pennor och broshyrer samt några krameller med deras logga på?
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-06 22:12:39 följande:
    De fotograferar, har en kundkrets som de vet är mycket angelägna att köpa, kanske dessutom intresserade av just detta område... Eftersom de känner till området kan de "sälja in" det till de som inte har koll. Duktiga mäklare kan även förmedla värdefull information om objektet, vilket är bra både för säljare och köpare. . 

    En bra visning ska inte underskattas, vi (som köpare) har skippat objekt pga mäklaren... Och även blivit mer intresserade av andra objekt tack vare duktiga mäklare. 

    Som sagt, Hemverket har visat sig vara ett väldigt dåligt, snålt alternativ på den här orten. En rustad fyra i centrala stan, på en överhettad marknad, står osåld extremt länge om Hemverket "säljer" den. Mindre effektivt än att sälja själv på blocket skulle jag tro. 
    Men det gör ju hemverket också det kommer en fotograf hem precis som vanligt så där är det ingen skillnad.

    Visst kan en mäklare vara duktig på att sälja, precis som vilken säljare som helst dock gäller det inte alla och man bör göra lite forskning innan man väljer sin mäklare.

    Det är ett klassiskt försäljningsknep inom fastighetsmäkleri och bilförsäljning  "det stora spekulantregistret"
    Det pratas ofta om det när man sitter och ska välja mäklare, inte alla praktiserar det i verkligheten,  det är där det skilljer en bra och bättre mäklare.

    Visst kan de förmedla information men som köpare måste du ändå verifiera den så det blir samma sak som att ta reda på det själv.
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-06 23:03:01 följande:
    När man får sålt via mäklaren innan objektet kommit ut på marknaden så kan man liksom ana att de har koll på potentiella köpare. smile5.gif  

    Vår favoritmäklare är riktigt duktig på vad gäller husbyggnation och renoveringar. Han kan man lätt diskutera bärande väggar, fönsterbyten osv. Det behöver inte vara objektspecifikt så att det blir undersökningsplikt, men han hjälper i funderingar kring renoveringsobjektets potential = köparens drömmar. Han har även full koll på detaljplanerna i området och kan säga vad som är tillåtet inom detaljplanen, ex inreda vinden. 

    Hemverket ligger i lä. De kanske funkar på andra platser, men jag har inte sett nåt som imponerar på den här marknaden än, deras dåliga statistik ger tydliga signaler. 
    Vad för statistik hänvisar du till, vore intressant att se har du någon källa?
    Jag personligen skulle aldrig ta råd eller diskutera något byggnadstekniskt med en säljare.
  • Noname00

    Vad menas med att säljare fick själv hålla i budgivningen? detta görs ju via hemverkets sida.

    "försöker helt enkelt trissa upp priset för bostaden."  detta är en av anledningarna till att jag aldrig ser mäklare som en fördel om jag är köpare.
    Jag utgår alltid att fastighetsmäklare försöker blåsa en utan att bryta mot lagen.

  • Noname00
    Mimmsan01 skrev 2016-09-08 06:36:06 följande:

    Om du har den inställningen till en fastighetsmäklare så har du tyvärr helt enkelt träffat fel typ av mäklare. Tycker man att en mäklare bryter mot lagen, finns fmi att anmäla de till, där de blir anmälda eller varnade. Gällande budgivning så är det en anledningen till varför många säljare vill ha hjälp. Och naturligtvis är det kanske inte lika kul som köpare när priset trissas upp. Men tror de flesta hade tagit hjälp av en mäklare, betalt 60 000kr i arvode, fått sålt lägenheten för 5Miljoner, istället för att själv lagt ut en på blocket och fått den prutad till 4,5milj, eller sålt den via hemverket för 4,7 för att inte tillräckligt många spekulanter.

    vill köpa via hemverket. Men alla tycker olika.


    Arbetar inte du som fastighetsmäklare?
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-08 14:17:03 följande:
    Det är statistik jag fört själv. Nä men seriöst. Om man har koll på Hemnet (där Hemverkets objekt är) så kan man se tydligt att deras objekt blivit liggandes lääääänge.

    En fyra i centrala delarna hos en etablerad mäklare säljs strax före eller strax efter visningarna. 
    En fyra hos Hemverket låg kvar i minst två månader. På en överhettad marknad... Drömmer 

    Det finns självklart  ett antal exempel, samma visa på alla - de ligger kvar onormalt länge. Men fyran är det mest talande exemplet än att diskutera en villa i en stadsdel osv..  

    Tråkigt att du inte förstår innebörden av att, som köpare, kunna diskutera relevanta saker med kunnig mäklare. Byggnadsteknik ingår ju till och med i utbildningen. 
    Jag förstår nog innebörden rätt väl, är det byggnadsteknik jag vill diskutera så gör jag det med en byggnadsingenjör och inte en säljare som läst 5 - 10 poäng byggnadsteknik på fastighetsmäklarutbildningen.

    Lika väl som att vill jag veta något om årsredvisningen så läser jag den själv samt kontaktar föreningen ang ekonomin.

    Varför skulle jag lita på någon vars uppgift är att sälja ett objekt till mig till högsta pris?

    Du verkar väldigt bitter över att det har dykt upp en ny aktör och verkar göra allt för att smutskasta dem, men det är klart vem skulle rekommendera en konkurrent framför sig själv?

    Att ett eller ett par objekt ligger ute längre behöver inte betyda att det beror på att man  säljer via hemmnet.
    Hade vart intressant att veta vilken stad du prata om, det  är stor skillnad på marknader.
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 00:33:29 följande:
    Bitter? Nej, jag säger att bara att Hemverket har noll framgång här och att jag inte ser vitsen med distansmäklare).

    Och jag är inte en mäklare, det är verkligen inte min grej. Men då kan jag ju fråga dig, i samma anda som du frågade mig: vem skulle försvara Hemverket med näbbar och klor, på det sätt du gör? Obestämd

    Nej, att ett objekt ligger ute länge beror verkligen inte på att man säljer via Hemnet. Däremot har Hemverket inte haft EN enda snabb försäljning, på en överhettad marknad.. Drömmer
    Misstog dig med en annan i tråden.
    Ser man inte vitsen eller någon fördel med hemnet så ska man anlita en traitionell fastighetsmäklare.

    Jag personligen ser stora fördelar med dem de tillhandahåller precis det jag efterfrågar som säljare och jag betalar för enbart det.

    Jo visst är den överhettad, förr eller senara krashar den.
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 01:00:47 följande:

    Det låter som att du blandar ihop Hemnet och Hemverket. 
    Jag ser inga problem med Hemnet, däremot har Hemverket inget gott rykte.

    Ja, marknaden lär krascha. Men vad har det med Hemverkets dåliga siffror att göra? Det är snarare ekvationen:

    överhettad marknad + Hemverket = minst tredubbla försäljningstiden och ingen budgivning (+ lägre pris än grannens objekt i samma standard) 


    som gör att säljare blir avskräckta. På en överhettad marknad borde vem som helst kunna få ett objekt i bra skick sålt snabbt. 

    Och köpare ser det som en bostadsaffär via blocket, vilket många drar sig för att göra. De vill ha en riktig mäklare för att känna sig trygga. 


    Jag skrev fel menade hemverket som som diskuteras i tråden.
    Vi är nog på helt olika marknader, här blir det budgivning oavsett om det är hemnet, skandiamäklarna fastighetsbyrån , notar eller vad det är.

    Objekten säljs oavstt mäklare eller inte, har man gått ut med för högt pris så spelar det ingen roll vilken mäklare du väljer.
    en mäklare via hemverket har samma skyldigheter som vilken annan mäklare som helst.

    Om man är rädd för det som är nytt och räknas som annorlunda så är det inte så konstigt att man känner sig otrygg.
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 01:41:32 följande:

    Visst vi är på olika marknader, men den här är ändå överhettad och det är praktiskt taget slagsmål om objekten.

    Och här blir det budgivning på alla objekt utom Hemverkets... Ok, ibland väldigt blygsam sådan. Jämför man likvärdiga objekt så får Hemverkets objekt lägre pris. Och det tar betydligt längre tid att få sålt. (övriga objekt säljs strax före eller strax efter visningarna)

    Som säljare bör man väga in att färre köpare söker sig till objektet och priset kan bli (här: blir) därför lägre än hos traditionella mäklare. 

    Hur uppfyller Hemverket sina skyldigheter som de har till köparna? Hur förmedlar de detta? 

    -Det verkar vara på denna punkt som de fallerar när de gäller skeptiska köpare... 


    Varför skulle färre söka sig till objekt som ligger på hemnet bara för att de säljs av hemverket?

    Här i området verkar det inte göra någon skillnad hemverket eller ej.

    Är folk intresserade så kommer dom ändå.
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 01:59:15 följande:

    Dåligt rykte...

    Blocket-liknande upplägg iom att det är säljaren som sköter försäljningen och inte "mäklaren"

    osv... 


    Annonsen skrivs ju i samråd med mäklaren.

    Dock köparen som håller i visningen.

    Allt annat går ju via mäklaren.
  • Noname00
    Anonym (*) skrev 2016-09-10 04:11:29 följande:
    Nej, all kontakt om lägenheten går via säljaren. Det är säljaren som plockar fram papper på vad som är gjort osv. Så säljaren gör mer än bara visar lägenheten.
    Tror du missförstod lite.
    Det gör du ju i alla fall om du skulle välja en annan mäklare, du själv måste tillhandahålla uppgifter på det som  är gjort, vem skulle annars göra det menar du?

    Allt som står i mäklarannonsen är baserat på säljarens information oavsett vilken mäklare du väljer.
    När du väljer en vanlig ställer denna frågor kring ditt objekt som sen är grund till din annons.

    Sen att det är du som ställer ut skylt , öppnar dörren välkomnar kunder är ju en del av att välja hemnet.
    Ser man det som jobbigt, besvärligt eller svårt så bör man förståss överväga att välja en annan tjänst.
Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?