• Stolt Farsa

    Hemverket, erfarenhet?

    Hej

    Har någon här sålt sin bostad via hemverket. Deras affärsidé är ju att man får hålla visningen själv. Vet inte om man måste fota själv också men det kanske man måste.

    Hur mycket ansvar har man egentligen. Måste man sköta all annonsering också? Dvs se till att den kommer ut på blocket, hemnet, m.m.

    Någon som har sålt sin bostad på det här sättet?

  • Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?
  • Anonym (Nöjd)

    Jag har just sålt en BR via Hemverket o det var inga som helst problem, rekommenderar dom absolut. Lite mer pyssel för mig men inget betungande, helt klart värt dom pengar jag sparade på att inte välja en traditionell mäklare.

    Att spekulanter inte kan ställa frågor om objektet till mäklaren är ett märkligt argument, säljaren har väl ännu mer information o är ju på plats? Rätt många mäklare jag träffat i mina dar som inte kunnat svara ändå...

    Min erfarenhet av mäklare är att det finns fler dåliga än bra, o förstår inte alls vitsen med att betala så mycket pengar för det lilla jobb dom faktiskt gör. Har svårt att se varför Hemverkets objekt skulle vara mer svårsålda än andra.

  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 01:00:47 följande:

    Det låter som att du blandar ihop Hemnet och Hemverket. 
    Jag ser inga problem med Hemnet, däremot har Hemverket inget gott rykte.

    Ja, marknaden lär krascha. Men vad har det med Hemverkets dåliga siffror att göra? Det är snarare ekvationen:

    överhettad marknad + Hemverket = minst tredubbla försäljningstiden och ingen budgivning (+ lägre pris än grannens objekt i samma standard) 


    som gör att säljare blir avskräckta. På en överhettad marknad borde vem som helst kunna få ett objekt i bra skick sålt snabbt. 

    Och köpare ser det som en bostadsaffär via blocket, vilket många drar sig för att göra. De vill ha en riktig mäklare för att känna sig trygga. 


    Jag skrev fel menade hemverket som som diskuteras i tråden.
    Vi är nog på helt olika marknader, här blir det budgivning oavsett om det är hemnet, skandiamäklarna fastighetsbyrån , notar eller vad det är.

    Objekten säljs oavstt mäklare eller inte, har man gått ut med för högt pris så spelar det ingen roll vilken mäklare du väljer.
    en mäklare via hemverket har samma skyldigheter som vilken annan mäklare som helst.

    Om man är rädd för det som är nytt och räknas som annorlunda så är det inte så konstigt att man känner sig otrygg.
  • Anonym (Nöjd)

    O vadå ingen budgivning? Det görs ju på Hemverkets hemsida? Ingen större skillnad mot vilken annan mäklare som helst.

  • Anonym (12345)
    Anonym (Nöjd) skrev 2016-09-10 01:11:30 följande:

    Jag har just sålt en BR via Hemverket o det var inga som helst problem, rekommenderar dom absolut. Lite mer pyssel för mig men inget betungande, helt klart värt dom pengar jag sparade på att inte välja en traditionell mäklare.

    Att spekulanter inte kan ställa frågor om objektet till mäklaren är ett märkligt argument, säljaren har väl ännu mer information o är ju på plats? Rätt många mäklare jag träffat i mina dar som inte kunnat svara ändå...

    Min erfarenhet av mäklare är att det finns fler dåliga än bra, o förstår inte alls vitsen med att betala så mycket pengar för det lilla jobb dom faktiskt gör. Har svårt att se varför Hemverkets objekt skulle vara mer svårsålda än andra.


    Varför skulle hemverkets objekt vara mer svårsålda, de annonseras på samma plats?
    Varför anlitar folk en mäklare jo oftast för att det är så det brukar gå till för så har man alltid gjort.
    Ingen ifrågasätter det men ändå gnäller att det kostar så mycket.

    Det är tur att det finns alternativ.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (12345) skrev 2016-09-10 01:27:54 följande:

    Varför skulle hemverkets objekt vara mer svårsålda, de annonseras på samma plats?

    Varför anlitar folk en mäklare jo oftast för att det är så det brukar gå till för så har man alltid gjort.

    Ingen ifrågasätter det men ändå gnäller att det kostar så mycket.

    Det är tur att det finns alternativ.


    Nä jag har ingen aning, men det påstås av andra i den här tråden...
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2016-09-10 01:15:42 följande:
    Jag skrev fel menade hemverket som som diskuteras i tråden.
    Vi är nog på helt olika marknader, här blir det budgivning oavsett om det är hemnet, skandiamäklarna fastighetsbyrån , notar eller vad det är.

    Objekten säljs oavstt mäklare eller inte, har man gått ut med för högt pris så spelar det ingen roll vilken mäklare du väljer.
    en mäklare via hemverket har samma skyldigheter som vilken annan mäklare som helst.

    Om man är rädd för det som är nytt och räknas som annorlunda så är det inte så konstigt att man känner sig otrygg.
    Visst vi är på olika marknader, men den här är ändå överhettad och det är praktiskt taget slagsmål om objekten.

    Och här blir det budgivning på alla objekt utom Hemverkets... Ok, ibland väldigt blygsam sådan. Jämför man likvärdiga objekt så får Hemverkets objekt lägre pris. Och det tar betydligt längre tid att få sålt. (övriga objekt säljs strax före eller strax efter visningarna)

    Som säljare bör man väga in att färre köpare söker sig till objektet och priset kan bli (här: blir) därför lägre än hos traditionella mäklare. 

    Hur uppfyller Hemverket sina skyldigheter som de har till köparna? Hur förmedlar de detta? 
    -Det verkar vara på denna punkt som de fallerar när de gäller skeptiska köpare... 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 01:41:32 följande:

    Visst vi är på olika marknader, men den här är ändå överhettad och det är praktiskt taget slagsmål om objekten.

    Och här blir det budgivning på alla objekt utom Hemverkets... Ok, ibland väldigt blygsam sådan. Jämför man likvärdiga objekt så får Hemverkets objekt lägre pris. Och det tar betydligt längre tid att få sålt. (övriga objekt säljs strax före eller strax efter visningarna)

    Som säljare bör man väga in att färre köpare söker sig till objektet och priset kan bli (här: blir) därför lägre än hos traditionella mäklare. 

    Hur uppfyller Hemverket sina skyldigheter som de har till köparna? Hur förmedlar de detta? 

    -Det verkar vara på denna punkt som de fallerar när de gäller skeptiska köpare... 


    Varför skulle färre söka sig till objekt som ligger på hemnet bara för att de säljs av hemverket?

    Här i området verkar det inte göra någon skillnad hemverket eller ej.

    Är folk intresserade så kommer dom ändå.
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2016-09-10 01:51:17 följande:
    Varför skulle färre söka sig till objekt som ligger på hemnet bara för att de säljs av hemverket?

    Här i området verkar det inte göra någon skillnad hemverket eller ej.
    Är folk intresserade så kommer dom ändå.
    Dåligt rykte...
    Blocket-liknande upplägg iom att det är säljaren som sköter försäljningen och inte "mäklaren"
    osv... 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Noname00
    Kerubmamman skrev 2016-09-10 01:59:15 följande:

    Dåligt rykte...

    Blocket-liknande upplägg iom att det är säljaren som sköter försäljningen och inte "mäklaren"

    osv... 


    Annonsen skrivs ju i samråd med mäklaren.

    Dock köparen som håller i visningen.

    Allt annat går ju via mäklaren.
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2016-09-10 02:05:48 följande:
    Annonsen skrivs ju i samråd med mäklaren.
    Dock köparen som håller i visningen.
    Allt annat går ju via mäklaren.
    en mäklare som aldrig har sett objektet ifråga .. Dvs, beskrivningen är säljarens ord som blivit tillpiffade av mäklaren. 
    Online-budgivning är inte direkt nåt som kräver utbildning eller erfarenhet. Det sköter ju liksom sig självt. 

    Vad är skillnaden mot att köpa via blocket och anlita en jurist (på banken) för det formella? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?