Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Ordet "Neger"

EnAnonumius skrev 2016-10-02 15:38:14 följande:
    Argh.. Fan vad jag känner mig kräääääncht nu.. ;-D smile2.gif

NÄ, det FÅR du inte, för jag MENADE det inte som KRÄNKANDE!!!!!! Drömmer
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 15:43:48 följande:

Har man någonsin sett upp på prostitution?
    Samma sekund man valde kalla prostituerade för horor, var samma sekund som ordet blev nedsättande.
    Och sällan använder någon hora i en positiv betydelse, eller får nog formulera mig dubbelt.
    Och tillägga sällan till annat än som ett nedsättande.

Vilket inte neger för en hel del är, man säger inte neger för vara nedsättande.
    Det är väl här det låser sig för er.

Alltså, dagens självmål i debatt.

För, du vet, "neger" har HELLER alddrig varit något man "sett upp" på. Neger, negro (om folkslaget), nigger, alla dessa ord var myntade och skapade enkom som nedsättande ord, och ingenting annat. De har ALDRIG varit eufemismer.

Det är EXAKT samma för ordet neger som för ordet hora. Du KAN använda dem till en vän/inna som kanske är okey med det, men att använda det om mörkhyade eller kvinnor generellt är inte, och har aldrig varit okey. Någonsin.

• Dorian Ertymexx
    Dr Nail skrev 2016-10-02 15:56:51 följande:
    Neger är ett svenskt ord.

Jag sa ju dessutom att det är onödigt att använda det. Vad försöker du diskutera? Jag är på din sida.
    Är det? Många här har klamrat desperat vid att det är ett spanskt/latinskt ord.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 16:10:09 följande:

Så du var med på 1600-talet och vet detta menar du?
    Nej, neger har inte alltid varit kränkande, men många inbillar sig detta.

Vore intressant att höra hur en rasist är ett offer.
    Eller var det ett förtäckt sätt att säga jag är en rasist?
    Är det så, så kan jag säga det inte kan vara mer fel än så.

Men jisses amelia! Med den logiken kan vi ju ifrågasätta att Sverige verkligen är svenskt - jag menar, var du där på 1600-talet och kunde SE att svenskarna på den tiden verkligen var blonda och blåögda, och inte svarta eller gula varenda en? Gör dig inte dum! Det finns mer än nog med historiskt material för att mer än tydligt bevisa detta. Eller tror du inte på NÅGOT som historiker påvisar? Var Gustav Vasa också en lögn kanske? Är regalskeppet Vasa kanske inte alls bärgat, utan bara en plastig efterkonstruktion? Var karolinerna egentligen inte alls soldater, utan ett gäng tjejer som hette Karolin? Kom igen, vad mer ifrågasätter du om historien!
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 16:13:10 följande:

Nu är ju det så att neger härstammar ifrån Spanskan och negro, som än idag frodas i Spanien.
    Och även för mig, då en bit pata negra är ljuvligt.
    Det har inte varit någon större skillnad att säga svart och neger innan, det är detta jag delvis säger.
    Men av någon anledning som blir du rosenrasande, över nått som inte varit rasistiskt ens innan.

Och då tar vi det igen - om "neger" är svart på svenska, gå och beställ en kopp neger kaffe. Go right ahead! Spela in det på mobilen bara, jag vill gärna se hur det går!

Och som sagt - jag är både spansktalande och utbildad till lärare i spanska, med spansktalande släkt, tro mig, det är STOR skillnad på negro och neger. Neger är inte en färg. Har aldrig varit. Lika lite som "whitey" eller "guling" eller "rödskinn".
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-02 18:18:40 följande:

Du din aggressiva debatteknik övertygar inte.

Jag fortsätter säga neger om det passar mig. Jag tycker att det hela är fjantigt och lättkränkt.

Aha. Så om jag kallar dig en rumphora, så är det helt okey, eftersom det passar mig, och det bara är fantigt och lättkränkt om du ogillar det? Eller kommer du anmäla och pipa om hur KRÄNGCKHT du är då!
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-02 23:00:00 följande:
    Många inlägg här. Så mycket jag skulle villa bemöta men får nog ta det viktigaste så här ist. Dels att jag inte alls e ute efter rasist stämpla alla som använder n-ordet. Jag e försiktig med rasist anklagelser då det e en väldigt grov anklagelse. Däremot tycker jag många av er e rätt så ignoranta och bortser från att svarta människor vart extremt nedvärderade och att sånt fortfarande hänger kvar. Jag har många gånger under uppväxten önskat jag vore vit och inte svart (därtill dark skinned dvs. allra mörkaste hudtonen). Ju ljusare ju finare, bättre...kanske mer mänsklig också. :/ Jag menar inte heller och lägga massa skuld på vita för slaveriet, kolonialismen mm. Var och en av oss kan egentligen bara ta ansvar för oss själva och inte för va dom före oss gjort & inte gjort. Jag ser inte vita människor jag möter som förtryckare eller kollektivt ansvariga för ena & andra. Önskar bara vi kunde leva samman i gemenskap & respekt för varandra. Tycker för övrigt inte svenskar överlag e särskilt rasistiska. Tvärtom faktiskt. Och nej jag e INTE heller vänster. Snarare liberal (fast har inte fått rösta än). Och jag tror inte jag e helt humorbefriad heller eller saknar självdistans. Typ så.
    Ytterst handlar det om postkolonialism - om vita människors kränkthet över att de måste maka på sig minsta millimeter, ändra sig ens det minsta för att inte kränka eller skada andra. Det är bekvämlighet när det är som värst - de tycker att deras kränkthet över att behöva tänka efter ibland är viktigare än hundratals miljoners känsla av att vara bespottade, nedrackade på och behandlade som mindre vetande om sin egen situation.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-03 09:36:30 följande:

Fantasier.
    Antar du är på väg till närmaste charkdisk och be dom ta bort pata negra.

Nej, eftersom "pata negra" betyder svartfot. Det är inte kränkande för någon folkgrupp. Hade det hetat "negerfot" hade jag däremot ifrågasatt det (och produkten; låter som pur kannibalism).

Som sagt, negro och neger är inte samma sak. Det ena är en färg på spanska, det andra är en nedsättande benämning på ett folkslag. Du vet, precis som med "guling" om asiater, "rödskinn" om amerinidier, eller "whitey" om vita. White är inte nedsättande för vita, men whitey är det definitivt. Om du inte kan se nyansskillnaderna så kan jag bara beklaga dina språkliga begränsningar.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-03 09:38:05 följande:
    Negro betyder svart.
    På spanska ja. Inte på svenska. Och negro är fortfarande inte samma som neger. Poängterar den forna läraren i spanska.
  • Dorian Ertymexx
    Rymdmoln skrev 2016-10-03 11:43:36 följande:
    Men det där är ju inte helt sant. De brukar ge fullständigt signalament oavsett om personen är mörkhyad eller inte.
    Hysch, vad har vi sagt om att använda något så PK som fakta för att motsäga stackars foliehattar!!
Svar på tråden Ordet "Neger"