-
Mycket kan man anklaga mig för, men ignorant är jag inte. Men hey, vad vet jag, jag är bara en historieintresserad språkvetare... (Och ja, det sista var sarkasm.)klyban skrev 2016-10-14 20:30:58 följande:Jaså, kan då inte hjälpa dig om du är såpass ignorant till detta faktumet.
-
Undrar om samma människor skulle uppskattas att kallas "horunge", om de blev till utomäktenskapligt. Ordet var ju neutralt en gång i tiden, gubevars...MiasMamma skrev 2016-10-15 11:39:30 följande:Nu har du ju tydligen precis som alla i den här 9 milj. invånare land mycket koll på historia. Du kallar nog även alla Sinti och Roma för zigenare för att redan din mormor gjorde så, din svennebanan?
-
Om just du vill kallas mulatt, neger, horunge, spermahink eller vad du vill, så är det givetvis fritt fram för dig att tala om för din omgivning att du föredrar det. Men - och detta är centralt - du är en person.HumbertoLeon skrev 2016-10-15 15:02:21 följande:
Jag är mulatt får jag inte vara det heller?
Tycker alltihop är tramsigt. Neger är inte ett dugg rasistiskt eller något annat. Det är bara det moderna hitta på något att vara kränkt över som ett tidsfördriv.
Som jag nämnt tidigare i tråden så hänger jag i en grupp där kvinnorna ser ordet "slampa" som något positivt. Men det betyder inte att de uppskattar ett vem som helst kallar dem slampa, eftersom de flesta inte känner till deras inom gruppen interna syn på ordet. Och även om de skulle vara neutrala inför ordet från andra, så betyder det FORTFARANDE inte att ANDRA kvinnor skulle uppskatta att kallas slampa. Samma sak här - vill du bli kallad neger, fine. Men tro inte att du talar för alla, eller ens majoriteten. -
Återigen då, är du antirasist?? Det är andra gången du talar om "antirasisten" för att sedan klänga på dem en egenskap eller handling som du själv ägnar dig åt flitigt.klyban skrev 2016-10-16 10:29:48 följande:
Alla ser vad du gör där, tar ett helt oladdat ord och slänger på laddade ord, och sen säger vill du bli kallad för detta.
Tragiskt oärlig retorik.
Att kalla sig själv för saker, är inte samma som du berättar för dom vad de ska kallas.
Du verkar ha väldigt svårt att skilja på detta, men kanske blir så för antirasisten att den måste lägga orden i mun på folk för få "rätt".
-
Vad var det för personer? För om du frågar tillräckligt gamla kommer du få höra att "horunge" inte är något nedsättande heller. I alla fall inte för de som själva inte är horungar, alltså...klyban skrev 2016-10-16 10:54:22 följande:
Jo, förresten, fråga två nya igår, samma fråga och om ordet varit rasistiskt innan.
Svaret var igen, nä det var det inte.
Men frågar jag barnen, så säger de ja.
Exakt som jag säger, vet inte hur många jag är uppe i nu och som säger exakt samma sak.
Och nej, de få jag frågat är inte ett tvärsnitt för hela landet.
Och måste tillägga att ingen av dom är rasister, för den får man väl på sig annars.
-
Nej. "Neger" betyder inte svart. Precis som "svenne" inte betyder svensk, eller "whitey" inte betyder vit. Eller "guling" inte betyder gul, "rödskinn" inte betyder röd och så vidare.Daniel12 skrev 2016-10-16 18:15:52 följande:"Neger" betyder ju inget annat än just svart, och är således en benämning utifrån hudfärg. Jag vill inte kalla det rasistiskt, eftersom vi ju kallas för vita eller svennar. Visst det finns väl de som försvarar användandet av ordet för att de har en syn på mörkhyade som mindre värda, men för mig är det mer ett spontanord som jag säger utan att reflektera över det.
Men du är förstås välkommen att göra mitt test, och gå runt och ersätta ordet svart med neger i alla sammanhang, och se hur det fungerar. -
Är det namninsamling det hänger på? För jag kan få till en rätt rejäll en, om det är det vi ska köra på...klyban skrev 2016-10-16 18:01:01 följande:
Lagt på ytterligare 3 på min lista, och som säger EXAKT samma sak.
Dessa är heller inga rasister.
-
Så du menar att två fel BLIR ett rätt?klyban skrev 2016-10-16 18:03:14 följande:
Verkar det så?
Dock agerar du som en sådan.
Vi pratar om neger nu, har aldrig engagerat mig över horunge, ett ord jag aldrig har använt.
Men du försöker en gammal klassiker, att köra två fel ska inte bli ett rätt.
Lite för erfaren för gå på så enkla.
Ja, jag är antirasist, däremot är det ju ditt eget beteende du beskriver när du försöker klanka ned på "antirasisten" (och tro inte att jag inte vet varifrån den sortens bestämd form singular kommer, så dina skepp som neutral är rätt brända). -
Varandes spansktalande och tidigare lärare i spanska, med intresse för latin och historia - nej, jag är inte okunnig. Tvärtom, faktiskt.Daniel12 skrev 2016-10-16 18:38:02 följande:Du verkar hemskt okunnig, eller dribbar bara med mig. Nu ska jag ta en kopp neger kaffe (dvs svart kaffe)..
-
Jag? Det är du som börjat dilla om hur många du har som tycker som du (vilket givetvis är helt overifierbart). Jag kan också räkna upp folk som håller med mig.klyban skrev 2016-10-16 18:45:36 följande:Vad är det för namninsamling du pratar om?
Det är liksom irrelevant - det finns många som tror att jorden är platt, de har inte mer rätt för att de är många.