Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Ordet "Neger"

Daimstruten skrev 2016-10-03 13:59:12 följande:
    Om man endast nämner att en person är mörkt klädd på ett ställe där det befunnit sig en hel del folk så avgränsar det väl en hel del om man även anger om personen är vit, svart, asiat, mellanöstern etc. Det kanske bara fanns en svart person på platsen. 

Var det inte polisen som ville dölja brottslighet begångna av en viss grupp bakom nåt fint kodord/nummer om jag inte minns fel. Och sen finns säkerligen andra fall då det är media som inte går ut med all info dom har. Saklighet och neutralitet är ju inte riktigt medias paradgren nuförtiden.
    Du minns fel. Eller, snarare, du har missförstått vad koden handlade om.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-03 15:28:18 följande:

Men ni sm är så upprörda varför skriver ni inte till familjeliv och ber dem förbjuda folk att använda ordet neger på sajten?

Ni kan ju be dem plocka bort alla inlägg som innehåller ordet neger också.

Sedan om ni behöver mer inspiration för hur man kan förenkla språket så läs Orwells 1984, det är verkligen ett samhälle att se fram emot.....istället för neger kan vi ju säga svart eller varför i sann Orwellsk anda ovit.....

Hahahaha, oh the irony... det är ju de som blir KRÄNGCKHTa över att inte få säga ordet som är BÄST på nyspråk - "kulturberikare", "sverigevän", "svenskfientlig" - en maaaassa nyord i sann orwelliansk anda!
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-03 15:45:43 följande:

Tycker här är helt andra i tråden som skrivit enorma mängder med inlägg som verkar smått besatta. Ger dem bara ett tips på hur de kan gå vidare få ut sin frustration.

jag tycker inte att några ord skall plockas bort, neger har en funktion att fylla i språket. Så det så.

Ja. Funktionen är att kränka mörkhyade. Det är ju det vi säger!
  • Dorian Ertymexx
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:29:28 följande:

Och du tycker att det är okej att vara otrevlig mot dem som använder ordet neger?

Ja, då får du väl vara det. Men tror du själv att det är ett effektivt sätt att få någon att sluta använda ordet neger?

Jag tycker det är det, ja. Det är okey att vara otrevlig mot mobbare och skitstövlar som medvetet och utstuderat beter sig illa.
  • Dorian Ertymexx
    Konfliktnojig skrev 2016-10-03 18:37:14 följande:
    Nej, tycker att du skall ta och läsa hela tråden så ser du nog att det finns många anledningar.
    Något  får du säkert själv ut av att du tycker det är kul att hitta på olika trevliga alternativ till varför jag och andra tänker fortsätta att använda ordet neger.
    Jag har läst hela tråden och det ENDA skälet jag sett till att folk använder ordet är att de tycker att deras "kränkthet" är mer värd än miljontals andras obehag.
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-03 22:14:44 följande:
    Håller med i stort MEN själv uppfattar jag det som n***r back in the day va det korrekta ordet i svenskan & därför inte rasistiskt menat av tex. Astrid Lindgren. Hade hon levat nu & skrivit om Pippis pappa hade hon säkert uttryckt sig annorlunda 2016 style. N*gger däremot har alltid vart skällsord & menat kränka svarta. Det ordet skulle jag aldrig kunna ha nåt överseende med & ser det som få typ en f*****g spottloska i ansiktet. smile8.gif Hiphopper som jag e körde jag ett tag med "nigga" hit & dit tills mina föräldrar tog ur mig det & förklara det va oacceptabelt i våran familj. Idag förstår jag dom helt. MEN det e naturligtvis skillnad på köra sånt snack internt & att random vit person kastar det på en (se "Pretty Fly (For a White Guy)"
    " target="_blank">

;) Interna skämt, jargong mm e just interna & bygger på man vet var man har varandra. Trygg med varandra. Lite samma som man i en familj kan skämta om varandras egenskaper typ lång, kort, tjock, ockuperar badrummet i timmar. MEN skulle nån utomstående börja kommentera nåns tjocka mage eller nåt e det liksom en helt annan grej och bara plumpt. Eller att morbida judiska skämt om judeförföljelser ska dras av judar & inte mig.
    Astrid ångrade vad jag förstått ordvalet tämligen omgående. Det var inte ett neutralt ord då heller, det fanns bara få i Sverige som kunde protestera och påpeka detta. Kom ihåg att det på sextiotalet fortfarande var "okey" med rasism mot svarta, det var inte långt efter att Rosa Parks gjorde motstånd och hela det amerikanska apartheidlika systemet började krascha.
  • Dorian Ertymexx
    onceagain321 skrev 2016-10-03 22:17:03 följande:
    Ah det är den tiden på året igen! Dessa debatter om N-ordets vara eller icke vara har blivit en årlig svensk tradition i stil med allhelgonaafton. I samband med debattens årliga återkomst brukar jag numera ställa om min klocka till vintertid. Det är dags att gå mot mörkare tider igen.
    För en utomstående åskådare utan insikt i debatten skulle det lätt kunna misstolkas som att det var representanter ur Svenska Akademin eller möjligtvis ett gäng rabiata svensklärare som drev kampen om bevarandet av föråldrade svenska ord. Men så är det ju inte riktigt, och det vet vi alla.
    Debatten om N-ordet har istället kapats av politiska aktivister i ett desperat försök att göra ett slags ställningstagande emot allt som inte är i linje med deras övertygelse. Man vet mycket väl att N-ordet har en negativ laddning i dagens samhälle, men vad spelar det för roll då det användes flitigt i tidigare decennier utan att någon höjde ögonbrynen. Ignorera det faktum att det svenska språket utvecklas och förändras med tiden. Testa att plocka upp en bok från sekelskiftet. 
    Om denna fråga verkligen handlade om korrekt språkbruk skulle samma förespråkare till användandet av N-ordet fortfarande gå runt och prata om automobiler, aviatörer, datamaskiner, faksimiler o.s.v. Men det gör man inte, varför? Ganska simpelt, debatten har aldrig handlat om N-ordets etymologi utan snarare om rätten att "få säga vad f-n jag vill utan att någon j-vel ska bli kränt, förstår du det?! Jag säger vad f-n jag vill!". Där har vi debattens riktiga kärna, människor som blir kränta av att bli ombedda att sluta använda sig av föråldrade ord som kränker andra och gör allt i sin makt att bibehålla rätten att fortsätta kränka andra då det värsta dem vet är lättkränka människor...oj men vänta lite nu...
    Precis. De är märkligt obrydda om alla andra ord, och rentav vältrar sig i nyord och eufemismer, men just två ord går de till barrikaderna för - neger och hen. Det förra för att bevara, det senare för att utplåna. Alla andra ord för ändra betydelse, det bryr de sig inte om. Jäkligt märkligt va!
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-03 23:30:35 följande:
    Öhhh...om man använder "apa" på "rätt" sätt kan det va rasistiskt??? Jag förstår inte. Va menar du? :/ Ja jag vet av egen erfarenhet ordet kan användas rasistiskt mot svarta. MEN asså rätt använt i min värld betecknar det djuret a p a och inget annat. Förklara, tack! smile9.gif
    Jag tror att hen syftar på kontext, precis som du noterar. Och det är klart, alla ord kan vara kränkande i "rätt" kontext, till och med "prinskorv" eller "köttbulle" elller "planka". Vad hen missar är att vissa ord redan i sin konnotation, oavsett kontext, per definition är kränkande, oavsett kontext (annat än möjligen i en diskussion om ordet i fråga).
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-03 23:49:49 följande:
    Vet du jag skulle gärna se man publicerade signalement på grova brottslingar. Oavsett hudfärg mm. Kriminella ska sättas åt hårt som fan enligt mig. När polis & media mörkar för inte "underblåsa rasismen" blir det ju i folks ögon som alla vi med invandrarbakgrund skulle va kriminella. Tramset det hålls på med nu e fan inte bra för oss skötsamma invandrare. :/
    Polisen mörkar ingenting, det är bara skitsnack och propaganda från extremhögern.
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-04 00:01:24 följande:
    Fast årets tråd skiljer sig från de tidigare genom att ordet -boll är utelämnat i trådstarten. I år var det liksom mer pang på rödbetan. Kanske en tradition i förändring?
    Tror att med SDs framgångar så har behovet av att dölja agendan minskat. Därför har -boll-biten bortfallit, de är inte lika rädda längre, och behöver inte bakverket som skydd.
Svar på tråden Ordet "Neger"