onceagain321 skrev 2016-10-03 22:17:03 följande:
Ah det är den tiden på året igen! Dessa debatter om N-ordets vara eller icke vara har blivit en årlig svensk tradition i stil med allhelgonaafton. I samband med debattens årliga återkomst brukar jag numera ställa om min klocka till vintertid. Det är dags att gå mot mörkare tider igen.
För en utomstående åskådare utan insikt i debatten skulle det lätt kunna misstolkas som att det var representanter ur Svenska Akademin eller möjligtvis ett gäng rabiata svensklärare som drev kampen om bevarandet av föråldrade svenska ord. Men så är det ju inte riktigt, och det vet vi alla.
Debatten om N-ordet har istället kapats av politiska aktivister i ett desperat försök att göra ett slags ställningstagande emot allt som inte är i linje med deras övertygelse. Man vet mycket väl att N-ordet har en negativ laddning i dagens samhälle, men vad spelar det för roll då det användes flitigt i tidigare decennier utan att någon höjde ögonbrynen. Ignorera det faktum att det svenska språket utvecklas och förändras med tiden. Testa att plocka upp en bok från sekelskiftet.
Om denna fråga verkligen handlade om korrekt språkbruk skulle samma förespråkare till användandet av N-ordet fortfarande gå runt och prata om automobiler, aviatörer, datamaskiner, faksimiler o.s.v. Men det gör man inte, varför? Ganska simpelt, debatten har aldrig handlat om N-ordets etymologi utan snarare om rätten att "få säga vad f-n jag vill utan att någon j-vel ska bli kränt, förstår du det?! Jag säger vad f-n jag vill!". Där har vi debattens riktiga kärna, människor som blir kränta av att bli ombedda att sluta använda sig av föråldrade ord som kränker andra och gör allt i sin makt att bibehålla rätten att fortsätta kränka andra då det värsta dem vet är lättkränka människor...oj men vänta lite nu...
Precis. De är märkligt obrydda om alla andra ord, och rentav vältrar sig i nyord och eufemismer, men just två ord går de till barrikaderna för - neger och hen. Det förra för att bevara, det senare för att utplåna. Alla andra ord för ändra betydelse, det bryr de sig inte om. Jäkligt märkligt va!