Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Ordet "Neger"

klyban skrev 2016-10-16 18:47:14 följande:

Vart skriver jag detta?
    Antirasister är lika illa som rasister.
    Vet inte varför man inte bara kan vara emot rasism, mot köra propaganda som du gör.

Ehm, du verkar ha seriösa problem med språk du. Antirasist betyder ordagrant "emot rasism". Eller trollar du?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 18:45:06 följande:

Svensson inte Sverige

Varför ska man ersätta alla svart till neger?
    Det låter väldigt konstigt att göra så, finns det någon logik bakom detta, eller är det någon antingen eller påstående du gör?

Exakt. Det finns ingen logik att göra så eftersom neger INTE betyder svart. Hade det gjort det hade det varit helt oproblematiskt att byta ut ordet. Men nu är orden inte synonymer.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 18:59:07 följande:

Antirasist använder jag där som ett begrepp som är vedertaget på en grupp som är religiösa i sin framtoning i att vara emot rasism.(orkar inte förklara det längre, men det är dom fånarna som står på andra sidan när nazister demonstrerar och dom som vill kapa ord, ändra symboler till vara rasistiskt)
    Trodde detta var självklart, men icke.

Ehm, jag tror du fått en hel del om bakfoten. Det är rasisterna som gör ord och symboler rasistiska genom att ladda dem med sina egna värderingar. Ingen annan.
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:00:08 följande:
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.

Haha, klassiker, istället för att komma med motargument försöker du dig på karaktärsmord. Jaja.
  • Dorian Ertymexx
    Loppan84 skrev 2016-10-16 19:40:35 följande:
    Kan du svara på detta också? Om ni två bara vill diskutera med varandra finns det ju chattsidor också
    Du kommer inte att få ett vettigt svar är jag rädd. Har ställt nästan exakt samma fråga.
  • Dorian Ertymexx
    EnAnonumius skrev 2016-10-16 22:42:32 följande:
    Och jag visste inte att man saknar sexualmoral när man anser att otrohet är fel, och anser att man inte har rätten att lägga sig i andras sexliv, och ingen har rätt att fördöma andras sexliv, så länge det är frivilligt mellan vuxna oavsett sexuell läggning. (Som vi båda gör.)

Men men är det synsättet att ha kass sexualmoral så behåller jag min pissdåliga sexualmoral.

Dito! Skål
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 08:39:50 följande:
    Det är inte det jag är upprörd över. Jag upplever det som ett personangrepp när Dorian försöker driva med mig och nedvärdera mitt intellekt när han påstår att neger inte betyder svart, guling kommer inte från ordet gul, rödskinn kommer inte av ordet röd osv. Antingen dribblar han med mig eller så resonerar han på ett sätt jag inte förstår.. i syfte att förvirra mig. Det är inte heller schysst.

Så att jag konstaterar fakta ser du som personangrepp??
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 08:47:29 följande:
    Dorian: Här har du en språkkunnig som bekräftar att ordet neger kommer av det latinska ordet för svart. Tyvärr har man tydligen, i den politiska korrekthetens namn, tagit bort den betydelsen från wikipedia och SAOL, men ursprunget kommer man inte ifrån,även om man ändrar på fakta för att hjärntvätta folk.

linneassprakblogg.com/2011/04/11/varfor-far-m.../
    Ehm du förstår väl att det är skillnad på "kommer ifrån", vilket jag inte förnekat och "betyder samma sak som", vilket jag påpekat att det inte gör? Det är en milsvidd skillnad på att ett ord härstammar från ett annat och att de är synonymer. Det vet väl rimligen du också!

Som sagt, precis som med "whitey", som kommer från white, men betyder inte samma sak som white. Eller som guling kommer från gul, men betyder inte gul.
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 08:52:29 följande:
    Googlar du dessutom på "svensk latinsk" så får du fram googles översättare som översätter ordet svart till "nigrum".

Inte lätt för etablissemanget att hålla reda på alla sidor på nätet i sin iver att undanhålla fakta för folket.

Ps. Som du förstår har jag aldrig varit hemma på latin, men jag är inte dummare än att jag kan ta reda på saker.
    Nigrum/negro är fortfarande inte samma som neger. Ordet stammar från dessa, men är inte synonymt med dem. Precis som med whitey, svenne, guling, rödskinn etc etc etc.
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 11:09:28 följande:
    Okej, ska vi ägna oss åt hårklyverier så.. jag avsåg inte synonymer utan ursprung, men jag var nog otydlig med det. Synonymen enl. bl.a. wikipedia är benämning på människor med svart hudfärg, det står dock att den är "föråldrad" och nedsättande, men inte på vilket sätt den skulle vara det. Kanske för att hudfärgen inte är helt svart utan brun?

Hur är det hårklyverier i en tråd som just behandlar dessa ord?

Du har en hel tråd här som förklarar ingående varför det är nedsättande. Iofs lite lång tråd att läsa sig igenom, medges...
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-17 14:19:56 följande:

Saken som är solklart, och det är att det finns stora skillnader i frekvensen orden används.
    Det är varken mer eller mindre.
    Och poängen är solklar, negerkaffe är ett begrepps om används i extrem liten omfattning.

...eftersom "neger" inte betyder svart.
  • Dorian Ertymexx
    ica skrev 2016-10-20 09:38:11 följande:
    Inte på svenska men på andra språk. Så det är bara ett av alla våra låneord.
    Det finns inget språk i världen där "neger" betyder svart.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-20 11:20:41 följande:

Spelar du nu eller?
    Men lugnt du behöver inte svara, då du kommer bara försöka övertyga dig själv om att det är på riktigt.
    Oss andra lurar du inte lika enkelt.

Är du lärare i spanska? Kan du latinska språk? Är du språkvetare? Om inte, tjafsa inte emot de som faktiskt KAN sådant här.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-20 14:48:31 följande:
    Dom som kan inser att kopplingen till svart är extremt tydlig.
    Och då var vi där igen. En KOPPLING är inte samma sak som att något BETYDER något. Rödlök har en KOPPLING till färgen röd, men det BETYDER inte röd. Capisce?
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-20 17:27:08 följande:

Såklart det inte finns någon koppling till röd
    Visste du inte att samma ord kan ha en eller flera betydelser, även vid samma tillfälle?
    Ett ord kan ha ett ursprung ur en betydelse, för sen få en annan, visste du inte detta heller?
    Du försöker jämställa detta med vanlig matte som 1+1, så enkelt är det inte.
    Och det är därför det blir helt fel för dig, även om du har dina poänger.
    pga detta blir dina "poänger" poänglösa.

Okey, det är bara att inse, du trollar.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-20 17:42:25 följande:
    Nä, varför skulle jag göra detta?
    För att när ett tjog personer försökt förklara samma sak för dig dussintalet gånger, och du fortfarande kör på med samma dumheter som i början av tråden, så, tja...
  • Dorian Ertymexx
    MiasMamma skrev 2016-10-22 11:00:48 följande:
    Nej, men det finns en massa människor i världen som associerar dess koppling till något icke-positivt. Nu förstår jag absolut att ett inzenstfolk på 9 milj. invånare har lika svårt att förstå innebörden lika mycket som de har svårt att förstå att inte alla handlar på ICA trots redan mormormormorsfar gjorde ju detta.
    Hur menar du?
Svar på tråden Ordet "Neger"