• Orkide

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Isathe skrev 2017-11-30 15:53:17 följande:

Jaha, då har jag varit på spolning av äggledarna i måndags, där allt såg bra ut. Vilket är positivt, sambons spermier är också bra.

Jag har pcos sedan flera år, har haft relativt regelbunden mens sedan jag sluta med p-piller i februari tills förra månaden då det plötsligt var ca 70 dagar mellan mensen.

Jag ska nu få börja med letrozol när mensen kommer. Om jag följer mina tidigare cyklar borde jag ha ägglossning senast på söndag och mens ca 14 dagar efter det, sen kan jag börja med tabletterna.

Självklart hoppas jag ju slippa börja med dom och plussar ist lagom till julveckan. Men hoppet är litet eftersom vi försökt så många månader redan.

Vad skönt att var på g med hjälp nu i alla fall. Då har man kommit en bit på vägen. Hoppas dock att du slipper börja med letrozolen
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-01 06:40:48 följande:

tack, det hoppas jag med! man har ju läst några solskenshistorier så man håller ju hoppet uppe lite.

läste nått om äl smärta så de är bara att förbereda sig då!

Jisses ska man bli änu mer känslig av tabletterna?! Tycker jag har blivit de sen vi började försöka. spännande att se om de blir värre Haha!

Håller tummarna för er också! vart i cykeln är du ? :)

Jag är på dag 15, själv då?

Igår fick jag veta att svägerskan är gravid. På försök typ 2. Det kändes rejält i hjärtat.
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-04 16:37:48 följande:

Har du precis börjat på letrozol? antar att du precis har tagit en kur då ?

Är kanske lite väl övertaggad på att börja denna kur nu men känner att jag behöver lite hopp just nu om att de KAN funka. fick min mens idag (äntligen) tror jag aldrig har längtat efter min mens såhär men vill bara börja med tabletterna. och såklart var den 10 dagar sen men nu är den här så jag börjar på onsdag.

Ja de där med att folk i närheten blir gravida när man själv kämpar är jobbigt, och de kommer ju alltid i dom jobbigaste tillfällena. Oavsett hur glad man än blir för deras skull så går man sönder inombords.

Min kusins fru blev gravid i sommras och säger ; äh men de är bara ta äl test, de funka på tredje försöket... trodde jag skulle riva ut både ögon och hår på mig själv och lägga mig i fosterställning och skrika men tyvärr så är de ju bara att le. Hoppas de funkar för er. Har ni försökt länge ?

Jag har varit med i trådar där många plusat av letrozol så gott om hopp finns det för dig. Jag har tagit ungefär 8-9 letrozolkurer tyvärr. Men jag har barn redan så jag är inte i samma sits som många av er som försöker med första barnet. Alla mina tankar går verkligen till er!! Jag har totalt försökt i 34 månader nu. Tidigare blivit gravid med pergotime som inte finns i Sv längre.

Har ni gjort en utredning, vad visade den i så fall?
  • Orkide
    EmmaB1988 skrev 2017-12-04 20:36:51 följande:

Uppdatering efter några månaders tystnad. Gravid efter första IVFen :) Fick ut 7 ägg, 5 befruktade och 1 såg bra ut efter 5 dagar. Den sattes tillbaka och plussade kvällen innan testdag. Teststrecket kom före kontrollstrecket :) Är idag i v7. Ska på vul på tors för å se om hjärtat slår <3 Lycka till alla!

Jättegrattis ! Vad härligt det måste kännss för er. Nu börjar en annan sorts resa för er. Håller tummarna för att ni får en bra bild på ert busfrö på torsdag <3
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-05 10:39:50 följande:

Hoppas verkligen!

oj så många kurer?

Hur kommer de sig att ni inte får ivf, är de pga att ni har barn innan?

Har hört talas om pergotime men hörde att den togs bort pga att de va för mycket flerbörd. Så letrozolen funkar inte lika bra på dig alltså ?

Har gått en utredning och hade en sådan fruktansvärd tur med min cykel och deras lediga tider så vi påbörjade den 1/11. Sambons pojkar var jätte bra. Mina blodprover såg bra ut, gjorde även en spolning av äggledarn som visade fri passage i båda, dock hitta dom en cysta som kollade upp på vänster äggstock, visade sig vara ofarlig och som dom kallar den "ägglossningscysta". Dock när jag gjorde ultraljud av äggblåsorna så såg hon många men omogna och även att jag inte hade någon äl just då, så har antagligen inte äl varje månad fast mina cyklar är mellan 30-32 dagar normalt fall. Dock har de hänt att den har varit 24 och andra gånger 39. som denna månad blev de 39 vilket bekräftar att jag ej har haft äl. Så deras beslut va att sätta mig på letrozol i alla fall i 3 månader för att se om jag svarar. Annars skickar dom remiss till ivf.

Hur går de för dig denna månad? några känningar?

Håller tummarna hårt för er, även om ni har barn innan så är de ju såklart en kamp och en längtan! kram på dig!

Alltid bra att prova med letrozol innan ivf kan ju vara trixet som gör att du får det perfekta ägget. Ska du få ta äl spruta också då? Vilken dag är du på?

Ja eftersom vi har barn så får vi bekosta ivf själva å det är svindyrt så letrozol är det enda det erbjuder mig. Men jag har tappat hoppwt om letrozol för min del. Pergotimw var för dyrt i jämförelse med letrozol så därför la dom ner det här i Sv.. Tråkigt för vår del då vi blivit gravida av det tidigare
  • Orkide
    EmmaB1988 skrev 2017-12-05 20:14:32 följande:

Tack! :) Vi har nog inte riktigt fattat det än tror jag. Kanske blir mer verkligt på tors om vi får se nån liten krabat :)

Ja det tror jag på torsdag kommer du se världens bästa lilla mini <3
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-05 22:25:47 följande:

Ja man hoppas ju att de ska vara så. någon äl spruta har jag inte hört något om, får väl se vad hon säger när jag ska på vul.

Ska sprutan förbättra chanserna änu mer eller?

Jag är bara på dag 3 i morgon så de är då jag ska börja med letrozol :)

Verkligen tråkigt för eran del. men har dom ökat dina doser ? eller är de så att blåsorna inte växer tillräckligt?

Sprutan ser till att äggblåsan mognar de sista men det viktigaste att blåsan verkligen släpper :)-

Jag ägglossar på egen hand men jag har fått pergotime/letrozol för att stärka äl. Jag har eventuellt endometrios.
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-06 12:31:20 följande:

Jasså! Hur tar man den sprutan? är nämligen livrädd för sprutor men hjälper dr mig på en knodd så gör man de ju. får höra med dom den 15 på vul.

Okej, för jag har eventuellt de också så de kanske är samma här, lossar tydligen inte varje månad vad dom sett. :)

Läkaren bestämmer när man ska ta sprutan men det brukar väl vara ungefär 14 dagar efter mens. Sprutan tar du sjölv i magen. Själva behållaren/sprutan är ganska stor men nålen är inte så jättestor. Men jag har blundat o låtit sambon göra på mig.. haha.
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-08 16:15:44 följande:

Okej! då vill man ju nästa ha den om de är en extra knuff de med. Sen vet man ju inte än om mina blåsor växer till sig! man längtar ju lagom till den 15e. sen är de surt med sexförbud innan Haha!

Ja om jag får spruta så lär min sambo får göra de på mig också :'D

Härligt att ni tycker sexförbud är jobbigt. Alltså gulligt
  • Orkide
    Målarsasah skrev 2017-12-08 19:55:34 följande:

Hahaha Vi? nädu snarare jag! jag säger nästintill aldrig nej men min karl tycker allt detta är jobbigt att behöva nuffsa fler än en gång i veckan:'D

Haha okej. Vilken dag är du på nu, blrjat med letrozolen? Ca en vecka kvar till BIM men jag har inga förhoppningar. Vore inte heller det optimala att bli gravid nu då jag lämnsr min trygga fasta tjänst för att börja ett nytt jobb i mars men som sagt vågar inte hoppa över en enda månad.
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera