Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Milou3 skrev 2017-02-15 09:23:52 följande:
    Nä då lyssnar jag på dig och skippar munkpeppar nu. Får se längre fram hur jag gör om det inte tar sig.

Intressant det där med sekret, verkar avta med åldern.

Fast det har väl med östrogenhalten läste jag någonstans. Hur som, både du och jag har ju blivit gravida ändå och vattnigt sekret är ju som du säger också fertilt! Jag är på CD4 då min mens blev sen.

En fråga till, du som har bättre koll, tycker du jag ska skippa progesteronkrämen denna månad? Läste någonstans att efter 2-3 cykler ska man ta ett uppehåll.

Spännande med VUL och se om det blir samma fina resultat eller ännu bättre!

Riktigt längtar efter ägglossningssmärta nu :) bring it to me!!

Ja det har med östrogen att göra, efter vårt MA fick jag efter sista operationen äta starkt östrogen för att slemhinnan skulle återhämta sig, den månaden hade jag otroliga mängder sekret. Men nu är det borta igen. Men har haft fin slemhinna iaf enligt VUL, sist hade jag 9 mm på CD10 vilket var jättebra och tyder på bra hormonnivåer sa hon. Så oroar mig inte jättemycket för sekretet. Har använt sånt concieve-glidmedel några gånger för att hjälpa till. 

Jag hade tagit progesteronkrämen som vanligt några dagar efter ÄL och fram till BIM. Är inget du kan överdosera så hade inte pausat. Däremot får man inte ta det för tidigt efter ÄL. Jag börjar en vecka efter positivt test eller en vecka efter ÄL-spruta.

Då ligger vi väldigt lika, jag är på CD5 Glad vill med ha ÄL-känningar nu, hoppas hoppas det är bra på måndag, men påbörjar att ha utlösning på rätt ställe från i morgon då mensen borde vara borta Flört

• Nykär15
    Mila skrev 2017-02-16 07:21:06 följande:

Äter alla här letrozole pgr av ägglossning eller har ni andra anledningar?

Jag har ätit den för att få en normallång cykel igen då min var allt från 33-45 dagar efter MA Obestämd har eg egen ÄL men allt blev strul efter MA så min läkare tyckte det var en bra idé för oss. Och det känns skönt ha koll på cykeln, är ju 40 år så vill inte missa chanserna.
  • Nykär15
    Anonym (Petra) skrev 2017-02-17 09:27:49 följande:
    Hur många ggr per cykel gör du UL? Är inne på 3e försöket och tycker jag springer på gyn heeeela tiden ;) Hur stora var de 5 du hade? vilken CD såg man dom, och fick ni försöka fastän det var så många? Vet att man ibland rek avhållsamhet om det är allt för många mogna blåsor ...

Första två ggr med Letrozole fick jag ingen uppföljning med VUL, till tredje gången krävde jag det och bad då även att få Ovitrelle då jag misstänkte att jag inte lossade. Då hade jag en mogen blåsa på höger 23 mm och en på vänster 20 mm. 

Denna gången går jag på sprutor och då måste jag följas upp, ska dit på måndag på CD10 och om allt ser bra ut ska jag ta Ovitrelle denna gången med. Min stora rädsla är att för många ägg har mognat.

• Nykär15
    Orkide skrev 2017-02-20 10:15:34 följande:
    Lycka till!

Tack!

En fin blåsa på 20 mm på höger sida och sen två mindre på 14 respektive 15 mm på vänster. Slemhinnan var fin och treskiktad. Ska ta ÄL-sprutan på onsdag på CD12. Var ingen överhängande risk att de två mindre skulle mogna tillräckligt så de släpper vilket är skönt. 

Är väldigt skönt att inte behöva ta ÄL-tester just nu, ger mindre stress att tolka in en massa. 

efg skrev 2017-02-20 08:55:00 följande:

Jag var på vul i fredags CD15 och hade massa äggblåsor Beräknad äl inom ett par dagar sa gyn men de verkar inte skett ännu enligt äl test eller temperatur...

Är det någon som föresten vet hur bra det glidmedel de använder vid vul är för spermiernas framkomst?

Ingen aning..men tror det ska vara rätt neutralt eftersom det skulle vara konstigt om de använde något som var hämmande för spermierna när de jobbar inom fertilitet. 

Du säger att det var massa äggblåsor, hur stora var de? Och fick du ha sex om det var så många mogna? Har du enkel eller dubbeldos?

• Nykär15
    efg skrev 2017-02-20 12:00:17 följande:
    Är första dubbelkuren jag tar nu eftersom jag min cykel varit så lång med enkelkur endast.

Inte helt säker men tror de var ca 8 blåsor på ena sidan och kanske fem på andra men de var inte så stora, en lite större på vardera sida var på den största på 18 mm på ena sidan trodde hon skulle släppa inom några dagar. Gyn sa att vi skulle ha sex varannan dag så nej inget sexförbud. Skulle ändå inte lyssna om ja hade "sexförbud" då flerbörd inte är något som skrämmer mig :)

Oj starkt svar ändå på dubbeldosen då! Förra månaden hade jag en på varje sida på 20 resp 23 mm efter dubbeldos. Nu kunde man se några fler små i varje äggstock, det såg man inte sist, Men de var ju inte i närheten av att mogna iaf, så tre aktiva varav den på 20 mm skulle vara den som kan tänkas släppa.

Jag är inte orolig över att få fler än ett barn heller, men orolig över riskerna att ex ett ägg inte utvecklas bra, att det då ska påverka det andra osv. Att det skulle bli problem om ett visar sig vara skadat eller ej friskt på ex KUB/rul och man då inte kan påverka utan att det påverkar det friska osv...så därav hoppas jag det bara blir ett barn...kommer vara sjukt orolig ändå efter mf och MA känner jag....

• Nykär15
    efg skrev 2017-02-20 12:56:57 följande:

Det är första gången jag får göra vul innan äl så vet inte hur det varit de andra gångerna. Jag äter också dag 5-9 vilket ja förstått kan påverka olika.

På vilket sätt menar du ang dåliga ägg? Att ev det ena barnet från ett dåligt ägg skulle påverka det andra barnet också? Min gyn har inte pratat alls om sånt här med mig...

Ja du kan ju ex få missfall på bara ena tvillingen och då riskerar ju den andra att förloras med. Eller som vår lilla som av oklar anledning dog i v 13, om en lever så kan det uppstå komplikationer - så jag föredrar att få en i magen att oroa mig över...
  • Nykär15
    Marie357 skrev 2017-02-21 05:36:15 följande:

Skulle man få trillingar ökar ju risken markant för problem både för mamman och barnen. Min gyn sade att då går man in och tar bort liksom en eller 2..och det är ju risker i det med..

Här vet i fan börjar jag att tro att jag skulle vara gravid.. Bubblig i magen sedan förra torsdagen. Pruttar och har mig. Ömhet i ryggslut, ömhet i brösten, mer kissinödig och då på natten. Samtidigt vill man ju inte hoppas. men är idag äl + 15, fast jag brukar få mens typ på dag 18 -19 efter mens så vi avvaktar. Testar inte förrän jag har passerat helgen om det ens blir nödvändigt för är ändå väldigt inställd på att mensen kommer..

Precis, de riskerna vill jag inte medvetet hamna i som det innebär med flerbörd...sen kan det ju bli tviliingar av ett ägg med, men det är ju ändå inget man kan styra över. 

Låter spännande! Håller tummarna att mensen håller sig borta och att vi får se ett plus :) 
    Jag har väldig molvärk idag, ägget är ju moget men ska ta sprutan i morgon. Hon sa att det blir en mer garanterad äl. om vi väntar nån dag extra så ägget är extra stort och moget. Så jag får härda ut en dag till....

• Nykär15
    Anonym (Petra) skrev 2017-02-21 08:58:39 följande:

CD 15 och Positivt LH test idag.. redan på morgonen! Har massa test hemma och kan inte låta bli att testa 3 ggr per dygn dag 14 och framåt.. Har haft så himla korta stegringar senaste månaderna.. Blev lite sur på mannen då han på kort varsel blev mer eller mindre beordrad att dra på resa med jobbet idag till i morgon...  Tack och lov lyckades han styra om det till en resa över dagen i morgon! 

Jobbigt när resor stör ÄL. Vi har sagt att en natt borta är ok, men inte mer runt ÄL-tider. Sist fick han faktiskt följa med på min resa med jobbet och snällt inställa sig på hotellet mellan mina jobbpass...hahaha dock blev det inget ändå, men hade inte velat missa chansen när man gör jobbet med stimulering. 

Men är det bara en natt så har vi sex innan man åker och sen direkt när man kommer hem igen dagen efter, på så vis missar man ju inte chansen. 

Jag har massa molvärk idag, men ska ta min Ovitrelle i morgon...så på torsdag/senast fredag bör ägget trilla ner. Och då finns det massor med simmare som väntar, så bara hoppas att denna gången är vår tur....börjar tro att jag aldrig nånsin mer kommer se två streck på stickan. 

• Nykär15
    orzia1 skrev 2017-02-21 09:14:09 följande:
    Här gör de inte så om det bara är trillingar, däremot gav de det som alternativ till en som bor här nere som fick fyrlingar, men de behöll alla.

det är som du skriver att alla risker ökar ju fler barn där är. Så det är inte så "lätt" att bara tänka jag vore såååå glad om det blev tre eller fler osv... Oftast föds dessutom trillingar för tidigt och det i sig innebär ju ökad risk för skador.
    Vart bor du någonstans? 
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera