• Anonym (A)

Varför städar ni aldrig?

Nu vill jag rikta mig till er som aldrig verkar städa, hur kan ni leva i en sån ofräsch miljö?

Det är många gånger man har varit hemma hos folk där det ser ut som toan inte blivit städat på 2 år om man kikar in toaringen. Sängkläder byts knappt, det är ett dammoln under varje möbel och drar man fingret på fönsterbrädan blir man alldeles svart, och köket är som ett enda kaos.

Jag tycker inte jag är överdriven med min städning. Byter sängkläder och städar hela toaletten ink. handfat, golv, väggar, spegel två gånger i veckan. Dammtorkar och våttorkar en gång i veckan. Dammsuger gör jag varje dag. Har tre småbarn. Detta tar inte speciellt mycket tid då man delar upp det och barnen hjälper gärna till.

Tycker synd om barnen som måste växa upp i en sån smutsig miljö. Ni som känner er träffade, varför städar ni inte eller skaffar städhjälp?

• Svar på tråden Varför städar ni aldrig?
  • Stårschan

För att jag inte vantrivs lika mycket med att ha lite skit i hörnen som med att städa. Damm på fönsterbrädorna i vardagsrummet  gör mig absolut ingenting. Att köra dammsugare får mig ungefär lika förbannad som att fastna i en bilkö, så det blir av när det börjar vara smulor under bordet och dammråttor i hörnen. Sängkläder bytes någon gång i månaden, oftare under sommarhalvåret. Ingen av oss svettas särskilt mycket på nätterna.Våttorkar några gånger om året. Dammtorkar de ytor som syns någon gång i månaden.

Jag håller efter tvätten och köket så att det ser okej ut. Finstädar om vi ska få besök. Vi är en aktiv familj med många hobbyprojekt, och då blir det grejer liggandes framme. Visst skulle det vara trevligt att ha undanplockat överallt, men då skulle det kännas mer som ett hotellrum än ett hem.

Om man städar så ofta som du beskriver så hinner det ju aldrig bli dammigt mellan varven, och hur märker man då skillnad på före och efter?

• PuppetOnAChain

Jag har också flera barn men tvättar INTE väggarna på toaletten 2 ggr i veckan. Du överdriver ju ganska mycket med ditt städande tycker jag. En vännina växte upp i en sådan miljö, hon är värsta lortgrisen nu och avskyr att städa.

• Mooomin
    Anonym (ciao ciao) skrev 2016-10-12 12:45:35 följande:

Vi har hemstäd varannan vecka, så otroligt värt det! Det blir aldrig riktigt sunkigt och man kan istället göra små punktinsatser där det behövs.

Däremot sängkläder byts ganska sällan och vi är friska som bara den. 

Fast det har ju inget med att göra att man nödvändigtvis blir sjuk. Det är bl.a för att kvalster trivs, och skulle du se hur mycket hudavlagringar, hår, kvalster och kroppsvätskor som samlas på tillsynes rena lakan bara under någon vecka, så skulle du nog börja byta en gång i veckan du med! :D
  • sextiotalist

Konstiga vänner du har. För mig skulle det ta mer än en månad för att komma i närheten av den nivån som du beskriver hur det är hos dina vänner.

Det enda jag är noga med är att badrum och toalett ska städas en gång  veckan. Resten kommer när det behövs.
    Men en lättare städning kanske varje vecka och varannan till var tredje vecka så blir det kanske mer noggrann städning (våttorkning av golv t.ex)
    Sängkläder byter vi varannan vecka, men har vi inte varit hemma mycket, så kan det vänta en vecka till.
    Hand-handdukar och disktrasa byts däremot väldigt ofta (disktrasorna tvättar jag i tvättmaskinen i minst 60 grader). Badhanddukarna en gång i veckan (och självklart så finns det rena om det behövs oftare).

Detta har fungerat i vårt hem, när sonen var liten, när sambons båda barn varit hos oss längre perioder (lov), när vi har haft husdjur (men då dammsögs det lite oftare) eller varit hundvakt.
    Även under den tiden vi var arbetslösa och under längre ledigheter

• taquine
    Anonym (Slappna av) skrev 2016-10-12 13:10:07 följande:

Sen har ju alla olika städbehov beroende på om man har barn, djur. Vissa kanske inte är hemma så ofta.

Som t ex att byta sängkläder. Vi upplever att det känns fräschast att byta varje vecka för vi har en katt och en hund som ibland sover i den. Dessutom svettas min sambo mycket. Vi sover alltid i pyjamas. Men varje vecka byter vi sängkläder och en gång i månaden tvättar vi alla kuddar, täcken och själva skyddet på madrassen. Men bara för att man inte gör så betyder det ju inte att man är äcklig!

Ja samma här , har både katt och hund och byter för det känns fräschast . Nej man är verkligen inte äcklig för det finns lite damm i hörnen. Hade jag haft en sk"vän" som inspekterade  min städning så hade den vänskapen nog inte varit långvarig.
    Goodness me
  • Anonym (Slappna av)
    taquine skrev 2016-10-12 13:24:40 följande:

Ja samma här , har både katt och hund och byter för det känns fräschast . Nej man är verkligen inte äcklig för det finns lite damm i hörnen. Hade jag haft en sk"vän" som inspekterade  min städning så hade den vänskapen nog inte varit långvarig.

Ja usch för såna människor :/ det är som du säger inte en äkta vän.
  • LauraPalmer

folk måste få ha så som dom trivs bäst. Men jag erkänner att det kliar i fingrarna när jag är hemma hos någon som inte städar särskilt ofta. 

• Anonym (B)

Denna tråd, vilket bottennapp på intellektuell nivå. TS, menar du på allvar att du bryr dig om hur andra städar? Och tycker dessutom att det är så intressant att förfasa dig över saken att du startar en egen tråd om det? Finns du verkligen på riktigt?

• Aikido
    Anonym (B) skrev 2016-10-12 14:36:23 följande:
    Denna tråd, vilket bottennapp på intellektuell nivå. TS, menar du på allvar att du bryr dig om hur andra städar? Och tycker dessutom att det är så intressant att förfasa dig över saken att du startar en egen tråd om det? Finns du verkligen på riktigt?
    Den är väl inte så farlig? Antingen är det en stackare med tvångstankar eller så är det någon som bara fördriver tiden.
  • LFF

Jag är glad om jag hinner dammsuga och städa en gång i veckan. Du är en neat-freak i mina ögon. En sån där som är helt besatt av renlighet. Jag skulle gärna ha städhjälp (fast, vad hjälper 2ggr/månaden egenligen?) men den andra halvan tycker inte det är värt det eller vill släppa in en främling i vår bostad. 

Svar på tråden Varför städar ni aldrig?