• Anonym (A)

Varför städar ni aldrig?

Nu vill jag rikta mig till er som aldrig verkar städa, hur kan ni leva i en sån ofräsch miljö?

Det är många gånger man har varit hemma hos folk där det ser ut som toan inte blivit städat på 2 år om man kikar in toaringen. Sängkläder byts knappt, det är ett dammoln under varje möbel och drar man fingret på fönsterbrädan blir man alldeles svart, och köket är som ett enda kaos.

Jag tycker inte jag är överdriven med min städning. Byter sängkläder och städar hela toaletten ink. handfat, golv, väggar, spegel två gånger i veckan. Dammtorkar och våttorkar en gång i veckan. Dammsuger gör jag varje dag. Har tre småbarn. Detta tar inte speciellt mycket tid då man delar upp det och barnen hjälper gärna till.

Tycker synd om barnen som måste växa upp i en sån smutsig miljö. Ni som känner er träffade, varför städar ni inte eller skaffar städhjälp?

• Svar på tråden Varför städar ni aldrig?
  • Rymdmoln

Men alltså hur ofta ska man städa av väggarna i ett badrum? Känner på mig att jag gör det alldeles för sällan.

• Caller3535
    LFF skrev 2016-10-12 16:07:54 följande:

Hade en studiekamrat som var pedant. Han fick bervösa ryckningar när han var hos mig eftersom det kunde vara stökigt  

En annan pedantisk vän var rolig eftersom hon struntade i hur det såg ut hos andra, huvudsaken var att det var kliniskt rent hos henne. Hon erkände själv att den bästa terapin mot pedanteri och kontrollbehov var när hon fick barn eftersom det då fanns en "mini me" som stökade till.

Skulle vara intressant att få veta t.ex vad ts gör i dom hon besökers sovrum?
  • Mooomin
    sextiotalist skrev 2016-10-12 16:08:21 följande:

Torrmoppa med microfiberduk t.ex. Enstaka fläckar tar man bort med fuktig trasa. Om man nu ska våttorka trägolv, så ska det vara en väl urvriden trasa man använder (mopparna brukar inte bli tillräckligt urvridna och är ofta för blöta för att trägolvet ska må bra av de)

Ja, för man får ju inte bort all smuts med torr trasa!
  • Hanky Panky
    Mooomin skrev 2016-10-12 15:55:50 följande:
    Hur får man rent dom då?
    Lokalvårdaren som visade mig sa att man ska torrmoppa och ha en sprayflaska som man tar eventuella fläckar med. 
  • EnAnonumius
    Anonym (A) skrev 2016-10-12 12:31:21 följande:
     Jag tycker inte jag är överdriven med min städning. Byter sängkläder och städar hela toaletten ink. handfat, golv, väggar, spegel två gånger i veckan. Dammtorkar och våttorkar en gång i veckan. Dammsuger gör jag varje dag.
    Vill du skryta med hur duktig du är på att städa, och tycker folk skall skaffa in bakteriefobier bara för att du har det?

Eller vad är syftet med din klagolåt på hur andra städar?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Som ordspråket säger.

Bättre med lite damm i hörnorna än ett rent helvete.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • SweetJune

Vi har stora hundar som smutsar ner jättemkt, hus, småbarn, jag höggravid och mannen jobbar 100 %. Under helgen aktiviteter och har en riktigt stor tomt som behöver skötas. Jag har idag o igår städat den tiden sonen varit på förskolan och det är så mkt att städa att ovanvåningen och nedanvåningen är inte klar. Höll nästan på att svimma och borde vila när jag snart ska föda. Hade aldrig orkat att dammsuga varje dag! Har inte tid för det utan mat ska också lagas, disk och framför allt är tiden med barnen viktigare. Min familj är jättepedantisk och tycker vi har det smutsigt hemma men vi har helt enkelt inte tid för att ha superrent och jag har lärt mig att släppa på det. Nästa dag ser det likadant ut. Jag tror också på att det är bättre för barnen att växa upp i en mer "naturlig" miljö och mindre risk för allergier.

• Aniiee

Jag sopar varannan dag. Det får räcka.....

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • sextiotalist
    Dixie skrev 2016-10-12 15:30:44 följande:

Och varannan vecka städar jag inte alls

Just nu fick jag en släng av svår ordblindhet. Jag förstår inte vad du skrev. ;)
  • Mooomin
    Hanky Panky skrev 2016-10-12 16:45:45 följande:

Lokalvårdaren som visade mig sa att man ska torrmoppa och ha en sprayflaska som man tar eventuella fläckar med. 

Men det är ju inte bara fläckar som är smutsigt. Har du sett hur skitigt moppvatten kan bli? Allt det finns ju på golvet!
Svar på tråden Varför städar ni aldrig?