• Anonym (A)

Varför städar ni aldrig?

Nu vill jag rikta mig till er som aldrig verkar städa, hur kan ni leva i en sån ofräsch miljö?

Det är många gånger man har varit hemma hos folk där det ser ut som toan inte blivit städat på 2 år om man kikar in toaringen. Sängkläder byts knappt, det är ett dammoln under varje möbel och drar man fingret på fönsterbrädan blir man alldeles svart, och köket är som ett enda kaos.

Jag tycker inte jag är överdriven med min städning. Byter sängkläder och städar hela toaletten ink. handfat, golv, väggar, spegel två gånger i veckan. Dammtorkar och våttorkar en gång i veckan. Dammsuger gör jag varje dag. Har tre småbarn. Detta tar inte speciellt mycket tid då man delar upp det och barnen hjälper gärna till.

Tycker synd om barnen som måste växa upp i en sån smutsig miljö. Ni som känner er träffade, varför städar ni inte eller skaffar städhjälp?

• Svar på tråden Varför städar ni aldrig?
  • Stårschan
    Mooomin skrev 2016-10-12 21:16:50 följande:
    Jag dammsuger alltid innan. Likförbannat är ju vattnet inte rent efter man moppat!
    Men hur rent måste du ha det? Är det verkligen samma renhetskrav på golvet som på diskbänken? Jag tycker inte det.
  • sextiotalist
    Mooomin skrev 2016-10-12 21:16:50 följande:
    Jag dammsuger alltid innan. Likförbannat är ju vattnet inte rent efter man moppat!
    Att det är rent är inte konstigt, men har du testat med mirakeltrasor, så ska du se att de tar bort smutsen lika bra som moppen
  • Det kommer bli bra

Lyssna (tex söndagsintervjun) och läs vad Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) skriver. För mycket städning är dåligt för hälsan! Särskilt hos barnfamiljer. Tex är damm för torrt för att det ska växa bakterier i damm. Dessutom ökar allergierna som följd av att vi har för rent, de barn som är minst allergiska är de som växt upp på bondgårdar med mjölkkor och djur. Så städa mindre är mitt råd!

• sextiotalist
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-13 08:42:41 följande:

Lyssna (tex söndagsintervjun) och läs vad Agnes Wold (professor i klinisk bakteriologi) skriver. För mycket städning är dåligt för hälsan! Särskilt hos barnfamiljer. Tex är damm för torrt för att det ska växa bakterier i damm. Dessutom ökar allergierna som följd av att vi har för rent, de barn som är minst allergiska är de som växt upp på bondgårdar med mjölkkor och djur. Så städa mindre är mitt råd!

Komplettera gärna med en länk
  • CarroAN

Jag kan väl tycka att det är trevligt om toalett och badrum är fräscht om man är på besök hos någon - men annars är det väl inte min sak att tycka hur andra ska ha det så länge det inte är en hälsofara och några dammråttor är ingen hälsofara.

Aldrig att jag skulle hinna städa lika mycket som TS. Inte för att jag tycker det behövs heller. Vete sjutton när jag tvättade väggarna i badrummet sist - men vi ska måla om dem i helgen så får väl bli då =)

• sextiotalist
    CarroAN skrev 2016-10-13 10:16:29 följande:

Jag kan väl tycka att det är trevligt om toalett och badrum är fräscht om man är på besök hos någon - men annars är det väl inte min sak att tycka hur andra ska ha det så länge det inte är en hälsofara och några dammråttor är ingen hälsofara.

Aldrig att jag skulle hinna städa lika mycket som TS. Inte för att jag tycker det behövs heller. Vete sjutton när jag tvättade väggarna i badrummet sist - men vi ska måla om dem i helgen så får väl bli då =)

Jag brukar ta väggarna när jag gör en storstädning av badrummet. 2-3 ggr per år.
  • CarroAN
    sextiotalist skrev 2016-10-13 10:21:53 följande:
    Jag brukar ta väggarna när jag gör en storstädning av badrummet. 2-3 ggr per år.
    Låter vettigt!  =)
  • EnAnonumius
    Kirenaj68 skrev 2016-10-13 05:40:25 följande:
    Du glömde en viktig sak. Flottören i toastolen måste poleras med Sonax vid varje 200:e spolning.FlörtFlört
    Skål
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sextiotalist
    Kirenaj68 skrev 2016-10-13 05:40:25 följande:
    Du glömde en viktig sak. Flottören i toastolen måste poleras med Sonax vid varje 200:e spolning.FlörtFlört
    Jäklar, den glömde jag vid sista städningen. Men det är lite svårt nå den, men jag kan böja en gammal flaskborste och göra rent den Flört
  • Randig
    Själv städar jag efter behov. Ibland behövs det dammsugas varannan dag och ibland kan det gå en till 1,5 vecka. Toan kan ibland behöva städas 2 gånger i veckan eller ibland 1 gång varannan vecka. Sängkläder kan bytas 1 gång i veckan eller efter 1 månad.

Allt beror på hur det ser ut, luktar eller hur många av oss som vart hemma. Under lov när man är hemma mycket och kanske ha gäster så blir det oftare tex.
  • Jill 79

För det är så förbannat tråkigt. Har massa andra roligare saker att göra. Försöker tvinga mig själv att städa ca en gång i veckan. Varannan vecka gör jag lilla städningen, typ dammsuga och torka lite och varannan gör jag lite nogare och kompletterar med att byta sängkläder och skura golven. Nån gång i månaden gör jag något extra som att torka köksskåpen eller vitvarorna eller torka bokhyllan eller nåt annat liknande. Toaletterna försöker jag hålla under kontroll och fixar när det behövs. Har varken tid eller lust att städa oftare och dessutom tror jag att det inte är skadligt med lite damm, snarare tvärtom.

• mammalovis
    Anonym (A) skrev 2016-10-12 12:31:21 följande:
    Nu vill jag rikta mig till er som aldrig verkar städa, hur kan ni leva i en sån ofräsch miljö? Det är många gånger man har varit hemma hos folk där det ser ut som toan inte blivit städat på 2 år om man kikar in toaringen. Sängkläder byts knappt, det är ett dammoln under varje möbel och drar man fingret på fönsterbrädan blir man alldeles svart, och köket är som ett enda kaos. Jag tycker inte jag är överdriven med min städning. Byter sängkläder och städar hela toaletten ink. handfat, golv, väggar, spegel två gånger i veckan. Dammtorkar och våttorkar en gång i veckan. Dammsuger gör jag varje dag. Har tre småbarn. Detta tar inte speciellt mycket tid då man delar upp det och barnen hjälper gärna till. Tycker synd om barnen som måste växa upp i en sån smutsig miljö. Ni som känner er träffade, varför städar ni inte eller skaffar städhjälp?
    Vad innebär det att aldrig städa? Eller räknas man till den kategorin så fort man inte följer ditt maniska städschema? Det är ju ganska långt mellan din motpol med krav på kliniskt rent och att inte ha städat toan på två år ... Jag skulle gissa att du inte ens sett en toaring som inte blivit städad på två år ... inte jag heller ... och vill inte göra det heller ...

Jag önskar att vi kunde nå en bättre städnivå, men då min sambo tycker jag är överdrivet pedantisk bara jag dammsuger vissa rum två gånger i veckan så jobbar jag i motvind. Däremot är jag tacksam att han lagar i princip all mat. Just nu har jag ett barn som helst vill bli omkringburen all vaken tid känns det som, annars skriker han ofta. Ja, dammsugaren hatar han, så ska man dammsuga får jag göra det med honom gallskrikande. Sambon kommer hem när min energi för dagen är slut (nyligen opererad), så då blir det inte av, så det blir att välja mellan pest eller kolera då vi har hallen som knutpunkt till nästan alla rum.

Varje familjemedlem har egen handduk som byts en gång i veckan. I köket har vi en handduk för händerna och en för ren disk. Mina två badlakan används varje dag och åker i tvätt lika ofta som resten. Barnens mer sällan då de inte duschar lika ofta. Att hinna tvätta lakan tar tid och jag hinner knappt med resten på en dag per vecka, så jag har frångått min regel med varannan vecka som jag hade innan barnen. Varje torkning med tumlaren tar 3 timmar, tvättmaskinen drygt 1-2 timmar beroende av program. Så antalet maskiner per vecka (på en dag) är begränsat.

Jag sköter handfatet, hyllan och spegeln, sambon toan då han har stomi. 

Varför jag skulle byta lakan 2 gånger i veckan förstår jag inte. Bor ni på gård och går raka vägen från ladugården till sängen eller vad gör ni egentligen för att bli så orenliga? Barnen tar på sig ren pyjamas eller nattlinne varje kväll efter maten som de sover i så jag upplever inte dem som särskilt skitiga heller.

Sedan undrar jag hur mycket tid du lägger på städningen totalt, även om du upplever det som bara lite per dag? Lägger du lika mycket tid på barnen, egna intressen mm utan någon form av städning inkluderad?
  • Nazgulliliac

Jag gillar också att ha rent hemma. Men så mycket som du städar behövs inte enligt mina mått. Att tvätta sängkläder två ggr/vecka är dessutom inte särskilt miljövänligt. Energi går åt i onödan och du sliter ut sängkläderna i förtid.

Vi är två vuxna o två barn på 90 kvm. Här städas en gång i veckan. Då dammsugs golven, dammtorkas, toa/badrum städas. Köksbänkar torkas av varje dag. Om vi är sjuka eller trötta skiter vi i städningen en vecka. Det funkar det med. Men då blir det dammråttor och det gillar jag inte. Men hellre extra vila än ett dammfritt hem.

• Kirenaj68
    sextiotalist skrev 2016-10-13 12:10:23 följande:
    Jäklar, den glömde jag vid sista städningen. Men det är lite svårt nå den, men jag kan böja en gammal flaskborste och göra rent den Flört
    SkrattandeSkrattande
Svar på tråden Varför städar ni aldrig?