35+ och ivf nov 2016??
Fler " äldre" som vill följas??
Fler " äldre" som vill följas??
Hej!
Jag körde den korta versionen. Och började med puregon när min mens kom, sen körde jag med orgalutran ett par dagar sen tog jag ovitrelle 1,5 dygn innan äggplocket.
Och nu efter insättningen ska jag ta vaginala tabletterna lutinus tre gånger om dagen i tre veckor...! Sjukt drygt, men säkert jättebra =)
Jag hade en hemsk huvudvärk när jag tog sprutorna, stod som en vanlig biverkning, och jag får ALLTID biverkningar =P
Nu är jag inne på ruvardag 4 om man räknar dagen de satte in ägget. Jisses vad nojig jag är varje gång jag går på toa. Men jag har funderat på en sak. Om jag får tidigt missfall, kommer det ut först när jag ska ha min mens? Jag vet, kanske en dum fråga, men det är som att jag funderar sjukt mycket på konstiga saker...
Är mensen egentligen ett missfall...typ??? När jag skriver det här känner jag mig sjukt osmart... men håll tillgodo ;D
Hos oss konstaterade de att jag hade extra låg äggreserv och min sambos killar var inte så snabba =P Så jag tänker att med ett ivf borde det ju hjälpa oss väldigt mycket <3
Ha en fin lördag!
Jag hoppar också in här! Är 36 år och vi gör vårt första IVF nu med långt protokoll. Startade med Synarela den 6:e november så har sprayat i 13 dagar men ingen mens ännu. Börjar precis som du KajsaStina bli lite orolig för när den ska dyka upp. (precis tvärtemot vad man känt alla andra månader). Hur sen blev mensen för er övriga som gjort det långa protokollet?
I övrigt är vi diagnostiserade med oförklarlig infertilitet, och vi har försökt naturligt i nästan 2 år utan att ha plussat någon gång.
Önskar er alla lycka till!
Hej!
Jag körde den korta versionen. Och började med puregon när min mens kom, sen körde jag med orgalutran ett par dagar sen tog jag ovitrelle 1,5 dygn innan äggplocket.
Och nu efter insättningen ska jag ta vaginala tabletterna lutinus tre gånger om dagen i tre veckor...! Sjukt drygt, men säkert jättebra =)
Jag hade en hemsk huvudvärk när jag tog sprutorna, stod som en vanlig biverkning, och jag får ALLTID biverkningar =P
Nu är jag inne på ruvardag 4 om man räknar dagen de satte in ägget. Jisses vad nojig jag är varje gång jag går på toa. Men jag har funderat på en sak. Om jag får tidigt missfall, kommer det ut först när jag ska ha min mens? Jag vet, kanske en dum fråga, men det är som att jag funderar sjukt mycket på konstiga saker...
Är mensen egentligen ett missfall...typ??? När jag skriver det här känner jag mig sjukt osmart... men håll tillgodo ;D
Hos oss konstaterade de att jag hade extra låg äggreserv och min sambos killar var inte så snabba =P Så jag tänker att med ett ivf borde det ju hjälpa oss väldigt mycket <3
Ha en fin lördag!
Amh? Eh vad är det? Ha ha!!
Man får tänka positivt. Det är ju bara ett bra ägg som behövs ???? Antingen blir man gravid eller så blir man det inte. Men sjukt drygt att vänta på det där jäkla plusset...
Jag kan liksom inte sluta tänka på att det faktiskt ligger ett fint befruktat ägg i min livmoder ?
Nu ska det bara fastna fint också.
Tack smurfen! Ja det är rätt tröttsamt och också stressande just när man vet att klockan tickar.. Det där med oförklarad infertilitet känns ju också frustrerande, det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte finns ett fel där någonstans utan bara att läkarna inte kan hitta det, det om något stressar mig. Men många med denna diagnos lyckas ju via IVF så det känns ju hoppfullt!
KajsaStina, jo jag har haft lättare huvudvärk, det kom ganska direkt men bara i samband med att jag sprayade och väldigt lätt som en spänningsvärk som försvann efter 15-30 min ca. Nu när det gått två veckor upplever jag det mer som att huvudet känns generellt tungt liksom, och lite mer konstant. Men jag har aldrig fått så kraftig värk att jag behövt ta en värktablett, peppar, peppar..
Övriga biverkningar har varit torra slemhinnor, sämre sömn och lite mer känslig i humöret, men inget allvarligt. Och första veckan på sprayen märkte jag knappt något alls, det är först efter dag 9-10 ca som det börjat kännas lite mer.
Fast just det, SJUKT ömma och svullna bröst, men det kom redan vid ÄL men har bara blivit värre och värre på sprayen. I bipacksedeln står det att man kan få mindre bröst men det har jag verkligen inte fått! Hoppas det lägger sig när mensen kommer. Men blir lite orolig att sprayen inte funkar som den ska..
Stort lycka till Busfrö! Så spännande! AMH står för Anti Müllersk Hormon och är ett sätt att mäta äggstocksfunktionen på, ett lågt värde betyder sämre funktion, man kan bl.a. läsa mer om det här: www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php
Hej, kul med nytt folk i tråden! Önskar alla stort lycka till.
Jag är på ruvardag 6 med en blastocyst. Kör med lutinus 3ggr/dag.
Jag är sjukt nojig, försöker tänka positivt hela tiden men det är svårt! Hoppas ju så innerligt!
Hur går det för dig Jenny, några symprom?
Hej Busfrö,
Spännande för er, nej jag tar inte några tabletter nu. Ska ta spray i 2 v och sen är det meningen att jag ska börja m sprutor om mensen kommer och allt verkar ok...men som sagt, blir mer o mer nervös att mensen inte kommer. Ja jag känner likadant att kunna få säga till syskonen att dom ska få ett småsyskon. Vi har 2 sedan tidigare på 6 och 8 år, sen satte en sjukdom stopp för fler barn på egen väg. Så vi frös ned hans sperma i hopp om fler i framtiden.
Men har du fått huvudvärk?
Nowtomorrowtoday2016 hur har du kännt när du började m nässpray? Fick du huvudvärk? När kom den isof?
Hej, kul med nytt folk i tråden! Önskar alla stort lycka till.
Jag är på ruvardag 6 med en blastocyst. Kör med lutinus 3ggr/dag.
Jag är sjukt nojig, försöker tänka positivt hela tiden men det är svårt! Hoppas ju så innerligt!
Hur går det för dig Jenny, några symprom?
Hej Chili, jag verkar vara bara 6 dagar före dig då, kul! Spraydag 15 idag, och inget blodprov här heller utan sprutstart nu på onsdag den 23:e, förutsatt att mensen kommer ja.. Är detta också ditt första försök? Stort lycka till!
Jag tycker också det varit knepigt att få till sprayningen ibland, som att trycket inte riktigt blir helt bra ibland och det mer rinner istället.
Stort lycka till Jasmin! så spännande att du är så långt fram i processen! Skickar positiva tankar till dig!
Busfrö det är jättejobbigt med lutinus. Der blir superkladdig när dom kommer ut. Man får använda trosskydd!
En blastocyst är en femdagars embryo.
Håller med vad kul att vi blir fler. Känns bra att vi kan vädra våra frågor och funderingar med varandra.
Har varit lite nere i helgen, hade tjejmiddag för mina 3 närmaste vänner i fredags och då visar det sig att alla är gravida... en är hög gravid (det visste jag naturligtvis) och de andra 2 ska ha juni resp juli nästa år. Jag är glad för dom men livet är så orättvist! Jag trodde jag var menalt på ett bra ställe men ju längre kvällen gick och de handla mest om graviditet och barn så kände jag bara nu orkar jag inte längre det blir för mycket.... När de sista 2 skulle gå hem så orkade jag inte längre och började gråta. Jag känner att balansgången är jättesvår, jag orkar inte prata om det för mycket samtidigt som de måste få vara glada och prata om sina graviditer. Vet inte om jag kommer att orka umgås med dom, visst vi kan prata om annat men samtidigt är detta som är det största i deras liv just nu. Det värsta är att det handlar inte bara om en månad utan det här kommer antagligen håll på ett par år tills barnen är lite större och de kan börja släppa det....
Jag håller med Lutinus är inte kul. Jag har också flytningar av dom. Och får använda trosskydd. Jag har dock inte upplevt att delar av tabletten kommer. Använder du aplikatorn? Jag tycker det känns konstigt att stoppa upp något i livmodern efter att de satt tillbaka embryot men jag frågade läkaren och hon sa att inget kan skada embryot. Jag läste att man kan se livmodern som ett sammetstyg och embryot som ett dammkorn. Kanske inte bästa förklaringen men jag förstod lite bättre i alla fall :)
Jag var även inne och läste lite på nätet om progestorn. Jag har trott att jag kommer att få mens innan det är dags att testa och att jag någon kommer att veta om jag är gravid eller inte innnan jag testar. Men när jag läste om progestoronet så fattar jag det som att det hormonet gör att slemhinnan stannar kvar i kroppen och när kroppen slutar producera progestorn så släpper slemhinnan och vi får mens. Men blir vi gravida så börjar vi producera hcg hormonet och det tar då över så att slemhinnan stannar. Så nu gissar jag att jag kanske inte får mens förrän jag slutar med Lutinus.
Jasmin hur har det varit för dig? Har du fått mens innan testdagen?
Jag har inga direkta sympton, hade lite värk i livmodern i fredags men jag litar inte på min kropp den har gett mig fel signaler förr.... Jag ska försöka hålla mig lugn och inte analysera och sedan tar vi gravtest när vi ska.
Oj det blev ett väldigt långt inlägg idag hoppas ni orkade läsa :)