• Anonym (Besviken)

Förlovningsring

Hej,

Min kille friade till mig. Ringen var en enkel metall ring med en plastblomma på. Den hade kostat 100kr som han beställt på nätet. Jag tänkte och frågade dessutom om det var en tillfällig ring men det var tydligen inte tillfälligt. Han köper skor till sig själv för 700kr.

Känner mig så besviken. Jag ber inte om en ring för tusentals kronor men en 100 kronors förlovningsring?! Som sagt är det en billig ring så nu har blomman trillat av och ringen har tappat formen..Är jag dum som blir besviken över en billig ring?

• Svar på tråden Förlovningsring
  • Anonym (...)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-05 20:48:14 följande:

Tanken är väl att vi ska ha vigselringar sen. Så då vet jag inte hur jag ska föra förlovningsringen på tal då det traditionellt bara är kvinnan som bär förlovningsringen. Bra tanke annars.

Trodde snarare att det var tradition att man får varsin förlovningsring (ofta släta guldringar). Sen vid vigseln tillkommer en vigselring till bruden. Makens ring "uppgraderas" med vigseldatumet utöver förlovningsdatumet.

En stor diamantring till kvinnan vid förlovning och sedan varsin vigselring är väl snarare amerikansk tradition. Eller?
  • Anonym (Bea)
    Anonym (...) skrev 2016-11-05 22:27:06 följande:
    Trodde snarare att det var tradition att man får varsin förlovningsring (ofta släta guldringar). Sen vid vigseln tillkommer en vigselring till bruden. Makens ring "uppgraderas" med vigseldatumet utöver förlovningsdatumet.

En stor diamantring till kvinnan vid förlovning och sedan varsin vigselring är väl snarare amerikansk tradition. Eller?

Ja. Men den amerikanska traditionen verkar bli vanlig även i Sverige.

Jag gillar den svenska, där båda får ringar direkt.

• Anonym (...)
    Anonym (Bea) skrev 2016-11-05 22:30:17 följande:

Ja. Men den amerikanska traditionen verkar bli vanlig även i Sverige.

Jag gillar den svenska, där båda får ringar direkt.

Håller med. Vi körde på den svenska varianten. Märkte dock själva när vi planerade bröllopet (tidigt i vänskapskretsen) att det nästan bara är amerikanska filmer man har sett som "inspiration".
  • Anonym (Bea)
    Anonym (...) skrev 2016-11-05 22:40:03 följande:
    Håller med. Vi körde på den svenska varianten. Märkte dock själva när vi planerade bröllopet (tidigt i vänskapskretsen) att det nästan bara är amerikanska filmer man har sett som "inspiration".
    Ja och nu med Instagram och alla andra sociala konton så verkar det ha eskalerat.

TS: Säg att du vill att din man också har ring, bra sätt att komma in på frågan om att köpa riktiga ringar.
  • dyrt

Oj...jag som kollar på förlovningsringar i 20 000 kronors klassen.

• Anonym (...)
    dyrt skrev 2016-11-05 23:51:47 följande:

Allt handlar såklart om vad man har för ekonomi och hur man prioriterar. Min fru hade nog blivit förbannad. Vi spenderar hellre pengarna på gemensamma resor eller i vårt boende. För att ge lite perspektiv kan jag också tillägga att vi sparar mer än så (20k) i månaden, men man måste alltid prioritera...
  • Anonym (...)
    dyrt skrev 2016-11-05 23:51:47 följande:

Allt handlar såklart om vad man har för ekonomi och hur man prioriterar. Min fru hade nog blivit förbannad. Vi spenderar hellre pengarna på gemensamma resor eller i vårt boende. För att ge lite perspektiv kan jag också tillägga att vi sparar mer än så (20k) i månaden, men man måste alltid prioritera...
  • Anonym (T)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-10-31 22:58:29 följande:

Hej,

Min kille friade till mig. Ringen var en enkel metall ring med en plastblomma på. Den hade kostat 100kr som han beställt på nätet. Jag tänkte och frågade dessutom om det var en tillfällig ring men det var tydligen inte tillfälligt. Han köper skor till sig själv för 700kr.

Känner mig så besviken. Jag ber inte om en ring för tusentals kronor men en 100 kronors förlovningsring?! Som sagt är det en billig ring så nu har blomman trillat av och ringen har tappat formen..Är jag dum som blir besviken över en billig ring?

Nej, du är dum eftersom du valde den här killen och tackade ja till hans frieri.
  • Anonym (Oj!)

Haha oj, och min ring som kostade närmre 50.000kr. Älskar den och bär den stolt varje dag. Tillsammans med mina 2 vigselringar glittrar det vackert på fingret för en summa upp mot 100.000kr.
    Jag bryr mig inte om värdet, jag vill ha kvalitet, slitstyrka och äkthet. Dessa ringar är verkligen jag och jag kommer bära dem varje dag!

• Anonym (Sara)

Egentligen känner jag att priset inte spelar någon roll, ssålänge ringen har valts ut noggrant och är av kvalité.

Min mors ringar kostade på nittiotalet ca 4000 vilket i dagens penningvärde är betydligt mer.

Själv är jag kanske divig som vill ha en förlovelsering från Tiffany & co där de går upp emot 150-200 000..

Svar på tråden Förlovningsring