• Anonym (Besviken)

Förlovningsring

Hej,

Min kille friade till mig. Ringen var en enkel metall ring med en plastblomma på. Den hade kostat 100kr som han beställt på nätet. Jag tänkte och frågade dessutom om det var en tillfällig ring men det var tydligen inte tillfälligt. Han köper skor till sig själv för 700kr.

Känner mig så besviken. Jag ber inte om en ring för tusentals kronor men en 100 kronors förlovningsring?! Som sagt är det en billig ring så nu har blomman trillat av och ringen har tappat formen..Är jag dum som blir besviken över en billig ring?

• Svar på tråden Förlovningsring
  • Anonym (?)

Men han själv ska väl också ha en förlovningsring? Var det bara du som fick en billig ring eller varför skriver du inget om hans ring? Fick bara du en ring och han ingen så är ni inte förlovade, då var det en gullig sak han gjorde. Du kanske får fylla på med lite detaljer här. 

Sen vad det ska kosta blir olika. Våra ringar kostade några tusen styck: inga märkvärdiga men guld, graverad text som vi valde själva på utsidan + namn och datum på insidan som vanligt. Man får ju ta vad man anser rimligt. Vi hade absolut haft råd med mer men ingen av oss ansåg att ringar ska kosta mer än så. 

Förlovade mig i tonåren och då la vi mindre i pengar  men det var äkta guldringar på smyckesbutik.

• Virvlande89
    Anonym (?) skrev 2016-11-03 07:25:48 följande:

Men han själv ska väl också ha en förlovningsring? Var det bara du som fick en billig ring eller varför skriver du inget om hans ring? Fick bara du en ring och han ingen så är ni inte förlovade, då var det en gullig sak han gjorde. Du kanske får fylla på med lite detaljer här. 

Sen vad det ska kosta blir olika. Våra ringar kostade några tusen styck: inga märkvärdiga men guld, graverad text som vi valde själva på utsidan + namn och datum på insidan som vanligt. Man får ju ta vad man anser rimligt. Vi hade absolut haft råd med mer men ingen av oss ansåg att ringar ska kosta mer än så. 

Förlovade mig i tonåren och då la vi mindre i pengar  men det var äkta guldringar på smyckesbutik.

Traditionen I Sverige säger inte att mannen prompt ska ha en förlovningsring. Han kan välja att bara ha en vigselring istället, så de kan visst vara förlovade. :)
  • Virvlande89
    Anonym (Olivia) skrev 2016-11-03 07:21:29 följande:

När jag går ut på kvällen så vet min man att 98% av alla män som ser min ring bara slinker iväg med svansen mellan benen för de inser att de inte kan konkurrera. Jag tror han är rätt nöjd så (även om vi för all del betalade ringarna ihop, jag är ingen snyltare).

En man som beter sig billigt och är ouppmärksam mot sin kvinna gör det väldigt enkelt för vem som helst som är intresserad att ta över henne.

Alltså, jag förstår vad du menar i sista stycket, men det låter ju som att kvinnan inte har någon egen vilja och att en man bara kan komma fram och "ta över henne" om hennes kille inte köpt en tillräckligt bra "ägandering". Hur klarar sig då kvinnor på krogen som inte är förlovade? Skämt åsido och OT. ;)
  • Anonym (Olivia)
    Virvlande89 skrev 2016-11-03 10:30:54 följande:
    Alltså, jag förstår vad du menar i sista stycket, men det låter ju som att kvinnan inte har någon egen vilja och att en man bara kan komma fram och "ta över henne" om hennes kille inte köpt en tillräckligt bra "ägandering". Hur klarar sig då kvinnor på krogen som inte är förlovade? Skämt åsido och OT. ;)
    Jag skojar lite här.

Men det är rätt skönt att slippa merparten av raggande. Jag går inte på krogen längre förutom med jobbet men då och på tjänsteresa när man kopplar av med en drink i foajen är det skönt att slippa i alla fall de mest underliga raggförsöken från desperata Rune 50+.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Olivia) skrev 2016-11-05 11:19:12 följande:
    Jag skojar lite här.

Men det är rätt skönt att slippa merparten av raggande. Jag går inte på krogen längre förutom med jobbet men då och på tjänsteresa när man kopplar av med en drink i foajen är det skönt att slippa i alla fall de mest underliga raggförsöken från desperata Rune 50+.
    Tillägg: Och ja, tyvärr har en del kvinnor inte mycket till vilja, jag har sett alltför många trainwreck-relationer med hopplösa män för att kunna säga något annat.
  • Physalis
    Anonym (Olivia) skrev 2016-11-05 11:19:12 följande:

Jag skojar lite här.

Men tror du att det är för att Rune kan identifiera att din ring är dyr eller är det för att det i huvudtaget finns en ring?

Jag kanske är ovanligt ointresserad av vad andra har på sig, kläder som smycken som inte ser om någon har dyra eller billiga ägodelar.
  • Anonym (Bea)

Diskuterade ni inte att köpa riktiga ringar senare? Jag skulle inte räkna en blomring i plast som en förlovningsring, utan skulle vilja köpa riktiga ringar senare i så fall.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Bea) skrev 2016-11-05 20:36:42 följande:

Diskuterade ni inte att köpa riktiga ringar senare? Jag skulle inte räkna en blomring i plast som en förlovningsring, utan skulle vilja köpa riktiga ringar senare i så fall.

Tanken är väl att vi ska ha vigselringar sen. Så då vet jag inte hur jag ska föra förlovningsringen på tal då det traditionellt bara är kvinnan som bär förlovningsringen. Bra tanke annars.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-05 20:48:14 följande:
    Tanken är väl att vi ska ha vigselringar sen. Så då vet jag inte hur jag ska föra förlovningsringen på tal då det traditionellt bara är kvinnan som bär förlovningsringen. Bra tanke annars.
    Enligt svensk tradition bär både mannen och kvinnan förlovningsringar. Tanken är väl att de ska hålla livet ut vilket inte en ring med en plastblomma lär göra. Jag skulle diskutera saken med honom och säga vad jag känner. Och jag hade inte gått runt med en plastblomma som förlovningsring.
  • iMitera

Verkar inte seriöst. Tanken är ju att du ska ha ringen hela livet, är ju därför som folk lägger åtskilliga tusenlappar på ringar.

Svar på tråden Förlovningsring