• Anonym (Besviken)

Förlovningsring

Hej,

Min kille friade till mig. Ringen var en enkel metall ring med en plastblomma på. Den hade kostat 100kr som han beställt på nätet. Jag tänkte och frågade dessutom om det var en tillfällig ring men det var tydligen inte tillfälligt. Han köper skor till sig själv för 700kr.

Känner mig så besviken. Jag ber inte om en ring för tusentals kronor men en 100 kronors förlovningsring?! Som sagt är det en billig ring så nu har blomman trillat av och ringen har tappat formen..Är jag dum som blir besviken över en billig ring?

• Svar på tråden Förlovningsring
  • Påven Johanna II
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-01 09:36:44 följande:
    Istället för att lägga 700 på ett par skor han redan har kunde jag ha fått en ring för iaf 500. En ring som inte går sönder med en gång. Eller tänker jag fel då?
    Varför var du inte delaktig i beslutsprocessen?

Jag begriper inte ens varför du sa ja? Där sitter du och är missnöjd redan vid frieriet men ändå accepterar du och drar tydligen också på dig en ring som förefaller ha spottats ut ur en godisautomat. Varför?
  • Kjell2
    Anonym (Nätet) skrev 2016-11-01 08:52:27 följande:

Vi köpte ringar för ca 300kr st på nätet. De är snart ett år sen o de är lika fina idag. Ville inte ha en dyrare ring, tycker inte det är de det handlar om. Jag hitta en ring som jag ville ha och den kosta inte mer än så o gubben ville bara ha en enkel slät silver ring. Kan tillägga att vi absolut inte har dåligt med pengar så handlade aldrig om de.

Ja, det verkar snålt och oförskämt. Vad tänker du göra nu?
  • Physalis

Jag hade nog varit besviken. Hellre ingen ring alls.

Jag hade sagt att jag gärna förlovar mig men ringen kan han få behålla själv. Han borde inte bli förolämpad när han inte verkar ha brytt sig särskilt varken prismässigt eller tankemässigt med att hitta något du skulle gilla.

Vi valde ring tillsammans, min man ville inte ha någon och den jag gillade kostade "bara" 2500 kr.

• Anonym (Sanna)

Det låter lite snålt ja. Jag hade blivit himla besviken, om inte förbannad. Men jag ska inte säga så mycket, både den första, tillfälliga, och den mer permanenta, egentliga, förlovningsringen jag fick var gratis.

• Virvlande89

När min man friade hade han köpt en ring på guldfynd, den var två storlekar för stor och verkligen inte en ring jag skulle ha valt, men jag älskar den ändå på något konstigt sätt. MEN, det var bara en "frieriring". Han ville överraska med friandet och ville därför inte rådfråga mig först. Sen gick vi till en guldsmed och valde ut varsin ring i titan. Jag hade nöjt mig med en silverring för 200, men det fick jag inte eftersom vi inte har, eller ville ha, vigselringar och därför kunde lägga mer på dessa ringar. :P jag betalade min ring och han betalade hans. Tror de kostade runt 800 kr styck. Så det var fortfarande vääääldigt billigt. Betalade nästan lika mycket för polering och gravyr av bröllopsdatumet sen när det var dags.

Jag tycker att en förlovningsring ska hålla, det är därför inte alls orimligt att bli besviken. Köp en själv annars. :P han kan väl knappast bli förnärmad när din ring faktiskt gått sönder. Om du föreslår det kanske han ändå köper en ny ring till dig för att inte "skämmas". Om han faktiskt vill vara seriös och så menar jag. Sen är väl inte ringen allt.

• Anonym (Rekordsnålt ju!)

Hur gamla är ni? 15?

Pengar betyder inte allt, men det där är bland det snålaste jag hört. Plastblomma?? Och inte romatiskt heller

Som vissa nämnt finns det billiga i silver för några hundringar, enkla släta. Det hade ju iaf varit bättre.

Lämna tillbaka den trasiga ringen och tacka nej till frieriet. Be honom googla om vad som är rimligt i förlovningsring så kanske han får begrepp om det hela. Det är inte alltid tanken som räknas, kan han inte bättre än en sån ring så är det bättre att inte köpa en ring alls. Skor verkas ju lite högre i topp ändå..

• MrsJenka

Min förlovningsring kostade sambon ungefär en månadslön. Jag finner det rimligt.

Hade han gett mej en ring för en hundring så hade jag haft en lång, lugn utläggning om att för mej symboliserar ringen värdet på vår relation, och att om hans inställning är att den är billigt krimskrams så är det nog bäst att vi separerar.

• Anonym (...)
    MrsJenka skrev 2016-11-03 07:06:45 följande:

Min förlovningsring kostade sambon ungefär en månadslön. Jag finner det rimligt.

Hade han gett mej en ring för en hundring så hade jag haft en lång, lugn utläggning om att för mej symboliserar ringen värdet på vår relation, och att om hans inställning är att den är billigt krimskrams så är det nog bäst att vi separerar.

Oj. Nu tycker jag också att en ring för 100kr är i klenare laget. Våra gick nog på 2000-2500 vardera i alla fall. Men för en månadslön åker vi hellre till Nice ett par veckor. Gemensamma minnen känns mer värt. Nu kan man såklart ha råd med både och, men för oss som inte flyttat till den stora villan vid havet än är allt prioriteringar.
  • Anonym (Olivia)

När jag går ut på kvällen så vet min man att 98% av alla män som ser min ring bara slinker iväg med svansen mellan benen för de inser att de inte kan konkurrera. Jag tror han är rätt nöjd så (även om vi för all del betalade ringarna ihop, jag är ingen snyltare).

En man som beter sig billigt och är ouppmärksam mot sin kvinna gör det väldigt enkelt för vem som helst som är intresserad att ta över henne.

Svar på tråden Förlovningsring