• Anonym (Besviken)

Förlovningsring

Hej,

Min kille friade till mig. Ringen var en enkel metall ring med en plastblomma på. Den hade kostat 100kr som han beställt på nätet. Jag tänkte och frågade dessutom om det var en tillfällig ring men det var tydligen inte tillfälligt. Han köper skor till sig själv för 700kr.

Känner mig så besviken. Jag ber inte om en ring för tusentals kronor men en 100 kronors förlovningsring?! Som sagt är det en billig ring så nu har blomman trillat av och ringen har tappat formen..Är jag dum som blir besviken över en billig ring?

• Svar på tråden Förlovningsring
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (...) skrev 2016-11-05 22:27:06 följande:

Trodde snarare att det var tradition att man får varsin förlovningsring (ofta släta guldringar). Sen vid vigseln tillkommer en vigselring till bruden. Makens ring "uppgraderas" med vigseldatumet utöver förlovningsdatumet.

En stor diamantring till kvinnan vid förlovning och sedan varsin vigselring är väl snarare amerikansk tradition. Eller?

Ja så är det kanske. Men utväxlar inte båda paren ringar vid vigseln?
  • Anonym (esa)

Som nån annan sa i tråden, hur gamla är ni? Den där ringen låter ju definitivt som nåt en tonåring skulle ge.

Sen håller jag även med andra, det handlar om kvalitet och om man vill ha kvalitet så får man betala mer. Man måste för all del inte betala hur mycket som helst, ett par tusen kan räcka. Om min man hade gett mig en ring för 100sek hade jag tagit det som att han inte värdesatte våran relation. Om han inte hade råd med ringen själv så är det ju faktiskt helt rimligt att dela kostnaden med dig, mannen måste ju inte betala allt själv..

Jag förstår att du är besviken, men...jag förstår inte riktigt varför du sa ja isåfall? Och varför friade han om han uppenbarligen inte bryr sig så mycket?

Min egen ring kostade en hel del, jag hade definitivt varit nöjd med billigare ändå, men inte 100sek billig.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-06 17:23:41 följande:
    Ja så är det kanske. Men utväxlar inte båda paren ringar vid vigseln?
    I Sverige är traditionen att kvinnan får en vigselring vid vigseln. Han har kvar sin förlovningsring och graverar in vigseldatumet i den.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (T) skrev 2016-11-06 15:07:05 följande:

Nej, du är dum eftersom du valde den här killen och tackade ja till hans frieri.

Jag är dum haha. Hur gammal är du? Fem?
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Bea) skrev 2016-11-05 22:41:45 följande:

Ja och nu med Instagram och alla andra sociala konton så verkar det ha eskalerat.

TS: Säg att du vill att din man också har ring, bra sätt att komma in på frågan om att köpa riktiga ringar.

Ja det är en bra ide. Kanske ska göra så :)
  • Påven Johanna II
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-07 11:28:25 följande:
    Jag är dum haha. Hur gammal är du? Fem?
    Apropå femåringar, hur går det med leksaksringen?
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (esa) skrev 2016-11-06 19:59:03 följande:

Som nån annan sa i tråden, hur gamla är ni? Den där ringen låter ju definitivt som nåt en tonåring skulle ge.

Sen håller jag även med andra, det handlar om kvalitet och om man vill ha kvalitet så får man betala mer. Man måste för all del inte betala hur mycket som helst, ett par tusen kan räcka. Om min man hade gett mig en ring för 100sek hade jag tagit det som att han inte värdesatte våran relation. Om han inte hade råd med ringen själv så är det ju faktiskt helt rimligt att dela kostnaden med dig, mannen måste ju inte betala allt själv..

Jag förstår att du är besviken, men...jag förstår inte riktigt varför du sa ja isåfall? Och varför friade han om han uppenbarligen inte bryr sig så mycket?

Min egen ring kostade en hel del, jag hade definitivt varit nöjd med billigare ändå, men inte 100sek billig.

Vi ör över trettio. Jag sa inte ja med en gång, jag ville fundera på det. Inte på grund av ringen utan för att jag inte ville fatta ett så hastigt beslut om nåt så stort.

Men jag tycker ju om killen för övrigt, vi väntar dessutom barn ihop sa jag sa ja senare.

Han hade valt min favoritfärg på blomman så det var väl det han tänkte på.
  • Anonym (Besviken)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-07 11:31:23 följande:

Apropå femåringar, hur går det med leksaksringen?

Läs mitt inlägg
  • Påven Johanna II
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-07 11:56:05 följande:
    Läs mitt inlägg
    Blomman ramlade av, men resten är intakt om än lite böjt? Eller vilket inlägg vill du att jag ska läsa?
  • Anonym (Spanjor)

Är det värsta jag hört. Jag skulle inte godtagit det... iaf 1000kr, den ska kunna hålla sig fin hela livet! Inte ok! Visst om man har en sådan ring som symboliserar den överraskande "förlovningen". Men i syfte att sedan tillsammans köpa något dyrare.

Jag vill vara med och bestämma om ring, min sambo vill överraska så i detta fall har jag gett förslag på modeller jag tycker om. Men nu har jag fått fina ärvda ringar som jag vill ha, så den biten är klar för vår del. :)

• Anonym (Besviken)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-07 12:00:32 följande:

Blomman ramlade av, men resten är intakt om än lite böjt? Eller vilket inlägg vill du att jag ska läsa?

Hela inlägget. Inget har förändrats sen jag skrev det,
  • Påven Johanna II
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-07 12:48:55 följande:
    Hela inlägget. Inget har förändrats sen jag skrev det,
    Så du går runt med en trasig oäkta billig ring på fingret och känner dig missnöjd med den man du sagt ja till att gifta dig med? Och så är du med barn också.

Tjaha.

Varför berättar du inte bara för honom att du vill ha en annan ring och att du vill att ni ser ut den tillsammans?
  • Anonym (esa)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-07 11:36:33 följande:
    Vi ör över trettio. Jag sa inte ja med en gång, jag ville fundera på det. Inte på grund av ringen utan för att jag inte ville fatta ett så hastigt beslut om nåt så stort.

Men jag tycker ju om killen för övrigt, vi väntar dessutom barn ihop sa jag sa ja senare.

Han hade valt min favoritfärg på blomman så det var väl det han tänkte på.
    Gör som andra sagt, föreslå att ni ska ut och köpa ringar ihop. Då blir det ju mindre press på honom men du får samtidigt nåt du blir nöjd med
  • Anonym (Besviken)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-07 12:54:57 följande:

Så du går runt med en trasig oäkta billig ring på fingret och känner dig missnöjd med den man du sagt ja till att gifta dig med? Och så är du med barn också.

Tjaha.

Varför berättar du inte bara för honom att du vill ha en annan ring och att du vill att ni ser ut den tillsammans?

Nej jag är nöjd med mannen. Bara inte valet av ring.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-07 16:08:08 följande:
    Nej jag är nöjd med mannen. Bara inte valet av ring.
    Ännu större anledning att berätta för honom att du vill ha en annan ring då och att ni införskaffar den tillsammans och förslagsvis också betalar den tillsammans.

Jag tolkade ditt påpekande om att han köpte skor till sig själv för 700 och en ring som symboliserar er avsikt att leva tillsammans för 100 kronor som att du tyckte att han värderar sig själv (sina fötter i det här sammanhanget) högre än dig/er och symbolvärdet av en ring. Det lät för mig som ett missnöje med mannen, men det var ju bra för inte minst dig och er att jag hade fel i det då och det bara är själva ringen som inte håller måttet medan karln gör det.
  • Anonym (Rekordsnålt ju!)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-07 16:33:32 följande:
    Ännu större anledning att berätta för honom att du vill ha en annan ring då och att ni införskaffar den tillsammans och förslagsvis också betalar den tillsammans.

Jag tolkade ditt påpekande om att han köpte skor till sig själv för 700 och en ring som symboliserar er avsikt att leva tillsammans för 100 kronor som att du tyckte att han värderar sig själv (sina fötter i det här sammanhanget) högre än dig/er och symbolvärdet av en ring. Det lät för mig som ett missnöje med mannen, men det var ju bra för inte minst dig och er att jag hade fel i det då och det bara är själva ringen som inte håller måttet medan karln gör det.

Såsom Påven Johanna II, så tolkade jag faktiskt också texten så. Hans handling att köpa en ring som med all säkerhet inte varar för evigt  säger ju en del om honom som person, och vad han anser om er relation (hint: att han inte tror att den kommer hålla för evigt heller, oavsett barn). Men man kan ju tolka det hur man vill, tex att det finns någon anledning bakom som försvarar beteendet.

Kan det vara så att mannen har någon nedsättning som gör att han missat det uppenbara i detta? (menar inget illa utan är nyfiken) Jag blev väldigt förvånad när jag läste att ni var kring 30 ts. Jag trodde utifrån din text att ni(utifrån hans beteende) var kring 14-17. När man är 30 och är någolunda normalbegåvad så vet man ju att man åtminstone köper en äkta ring, om det så är guldfynds billigaste silverring (ca 200-250 kr där va?). Och kring 30 så har man någon inkomst, även om man så lever på soc så har man råd med en äkta ring. Såvida han inte är hemlös;alkoholist/knarkare som inte kan prioritera "rätt" i livet pga drogerna.

Svar på tråden Förlovningsring