• Anonym (Karin)

Men alltså... snippa?

Usch, jag tycker detta ord är så hemskt!
    "Snippa" som motsvarighet till snopp?

Varför dög inte mus/fiffi/mutta?
    Varför måste musen döpas om till "snippa"?

Jag tycker ordet låter smutsigt och vämjeligt.

Hur kunde det bli så att musen generellt ska ha detta hemska namn?

• Svar på tråden Men alltså... snippa?
  • Anonym (Bea)

Jag tycker att mus är för vulgärt, fiffi låter som en pudel och mutta låter som något som en kåt gubbe skulle säga på 60-talet.

Snippa är väl ett jättebra ord som man kan använda, särskilt till småtjejer. Själv använder jag det inte om mitt underliv, liksom min man inte kallar sitt organ för snopp.

• Haskel
    Anonym (Polly) skrev 2016-11-05 20:55:21 följande:
    OK, du skulle kunna kalla din mamma sliddjur som synonym till kvinna?
    Självklart. Sliddjur, däggdjur, hona...

Kärt barn har som sagt många namnFlört.
  • Anonym (D'archangel)
    Haskel skrev 2016-11-05 22:26:23 följande:

Självklart. Sliddjur, däggdjur, hona...

Kärt barn har som sagt många namn.

Blir verkligen inte förvånad att just du svarar detta :)
  • Dkcre

Blir lite patetiskt känner jag när någon som är 50+ inte klarar av att skriva som folk på ett internetforum, utan ständigt låter nedvärderande och respektlös i sina svar. Känner 18 åringar som beter sig mer civiliserat. Att sedan kalla alla som inte är nära pension för "snorvalpar" blir ju lite tragiskt faktiskt, jag menar har man inte lärt sig att ha ett bredare perspektiv i den åldern?

För övrigt är "snippan" ett nödvändigt ord, av anledningar som redan nämnts i tråden. Sedan vad man själv tycker om ordet i sig är oväsentligt i sammanhanget.

• glutten
    Fiona M skrev 2016-11-05 21:46:57 följande:
    Jag skulle studsa om en vän pratade om sitt barns fitta kan jag ju ärligt säga, och mus/muff/fiffi känns både larvigt och för vuxet. /70-talist
    Men är det verkligen helt otänkbart att en vän berättar tex att dottern haft klåda i snippan och att de därför behövt uppsöka läkare och då fått hjälp att lösa problemet? Eller att blöjbarnet fått eksem och att man hittat en jättebra olja/kräm som gjort att hon inte längre har ont/är irriterad i snippan? Får man inte prata om sånt alls?
  • glutten
    Fiona M skrev 2016-11-05 21:46:57 följande:
    Jag skulle studsa om en vän pratade om sitt barns fitta kan jag ju ärligt säga, och mus/muff/fiffi känns både larvigt och för vuxet. /70-talist
    FÖRLÅT, jag missförstod nog i mitt inlägg nyss! Trodde du menade att du skulle studsa om någon pratade om sin dotters underliv öht, men inser nu att du skulle studsa om den använde ordet "fitta" om detsamma. Sorry! (Och instämmer.)
  • Anonym (bepp)

Förstår inte hur folk inte ser behövt av Snippa, saksamma om det är ett fult ord.

Vagina/slida är ännu fulare ord men de har en betydelse såsom snippa har en annan. Det fanns ingen inget som passade in i alla åldrar och som inte lätt helt vulgärt eller missvisande.

• Flygfotogen

Ingen har någonsin kallat en snippa för mus eller fiffi i min närhet så varför skulle jag? Snippa är ett lättbegripligt ord för det kvinnliga könsorganet. Snopp är detsamma för det manliga könsorganet. Det ska inte vara nåt gulligt och puttinuttigt ord som är allmänt vedertaget utan något seriöst. Sen får du kalla din snippa för vad du vill.

• Anonym (Superbra!)

Alla tummar upp för ordet "slippa"! Ett superbra ord som är helt neutralt och enkelt att använda.

• stor grön drake
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-05 18:06:06 följande:

Varför dög inte mus/fiffi/mutta?

Varför måste musen döpas om till "snippa"?

Jag tycker du besvarar frågan bra själv, du kan inte ens namnge den med ett ord, utan känner behovet av att använda flera så att andra ska förstå vad du pratar om.

Som barn upplevde jag det väldigt jobbigt, och som något man skulle skämmas att prata om, när alla flickor i klassen hade olika namn för vad de hade mellan benen, medan alla pojkar hade snopp.

Tycka vad man vill om ordet i sig, men jag stöder helhjärtat satsningen på ett gemensamt ord!
Svar på tråden Men alltså... snippa?